Acromyrmex cf. crassispinus vs. Acromyrmex cf. octospinosus

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
holaspis
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 februari 2012
Leeftijd: 30

Acromyrmex cf. crassispinus vs. Acromyrmex cf. octospinosus

Bericht door holaspis »

Hallo

Ik lees dit forum al verscheidene jaren maar heb nooit iets gepost. Alleen maar genoten van de vele informatie en mooie blogs op dit forum, Waarvoor dank.
Maar nu heb zelf een paar vragen.

Ik houd nu al verschillende jaren mieren (heb nu een 2 jaar oude Lasius niger kolonie die nog altijd mijn 1e kolonie is die ik probeerde, en een kolonie Myrmica rubra die nu zo een jaartje oud is, deze koos ik omdat ik het wel interessant vond/vind dat ze meerdere koninginnen kunnen hebben en dus het nest nooit volledig zou moeten doodgaan. Dit is natuurlijk niet met problemen en andere complicaties die kunnen voorkomen ingerekend).

Ik zou graag nog andere soorten gaan houden, de Messor familie lijkt mij zeer interessant en toch nog niet te moeilijk te houden, na wat opzoek werk vind ik de Messor structor de mooiste, dus zou ik graag een koningin van deze soort aanschaffen. Ik meen dat dat deze soort polygyn is maar op sommige sites word er ook gezegt dat deze soort monogyn is wat voor mij de aantrekkelijkheid iets zou verlagen. Maar voor zekerheid zou ik dit dus hier willen vragen.
1) Is Messor structor mono- of polygyn ?

Nu volgend.
Ik woon nu nog bij mijn ouders maar hoop ooit wel eens te verhuizen en dan zou ik graag eens iets anders willen proberen. Tegen dan hoop ik nog veel ervaring op te doen en een bladsnijdeinde soort aan te schaffen, hiervan vind ik de Acromyrmex familie een stapje voor hebben op de Atta soorten. Nu zou ik mij hier verder in willen verdiepen maar om specifiek op te kunnen zoeken zou ik al graag een keuze maken welke soort ik zal gaan houden. Om deze keuzen goed te overwegen zou graag wat praktijk info weten over de keuze Acromyrmex cf. crassispinus tegen Acromyrmex cf. octospinosus, persoonlijk vind ik de crassispinus mooier van uiterlijk maar dat mag niet de enige factor zijn. Dus wat zijn de voor- of nadelen van crassispinus t.o.v octospinosus of omgekeerd (polygyn<>monogyn, grotere kolonies<>kleiner, sneller of trager groeiend, makkelijker accepteren van voedselsoorten, ...) gewoon persoonlijke redenen waarom jij voor 1 van deze soorten hebt gekozen. En natuurlijk ervaringen die je zelf hebt opgedaan.
2) Voor- en nadelen van crassispinus t.o.v. octospinosus

Links en andere informatie bronnen worden natuurlijk ook geapprecieerd.

Alvast bedankt,
vriendelijke groet Luk.

Edit: vraag over Messor toegevoegd.
holaspis
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 februari 2012
Leeftijd: 30

Re: Acromyrmex cf. crassispinus vs. Acromyrmex cf. octospinosus

Bericht door holaspis »

Ik zal voor de Messor structor mijn vertrouwen leggen in de zeer mooie caresheet van mika (ty).
Plaats reactie