Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Bericht door ANThousiasteling »

Met enige regelmaat lees ik dat beginners te grote nesten maken voor hun beginnende kolonie. Een van de argumenten om vooral met een klein nest te beginnen is dat de mieren de niet gebruikte kamers zullen gebruiken als rommel opslag. Deze rommel kan gaan schimmelen met alle gevolgen van dien. Mijn vraag is: welke ervaring is er met mieren die "rommelkamers " hebben aangelegd (omdat ze voorheen in een te groot nest zaten tov. hun kolonie grote) maar die door kolonie groei deze kamers weer nodig hebben omdat het nest anders te klein wordt. Gaan zij er dan toe over om deze "rommelkamers" alsnog leeg te trekken en de rotzooi naar de buitenwereld te brengen of laten zij deze kamers ongemoeid?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Bericht door ricardovdh »

Ik had ook ooit eens een te grote nest gemaakt voor mijn lasius niger.
Deze gebruikten inderdaad somige kamers als rommelkamer.
Ze maakten de kamers niet meer schoon.
Uitijndelijk ging het rommel schimmelen en gingen de mieren met verloop van tijd dood :( .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Bericht door Floris »

Wanneer ze de nestruimte nodig hebben, zullen ze de rommel opruimen. Als het voor die tijd gaat schimmelen, was het nest blijkbaar te groot voor de groeisnelheid van de kolonie. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Bericht door Darkant »

Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Als de rommel niet gaat schimmelen willen ze er nog wel mee gaan slepen. Op het moment dat er schimmel in zit raken ze het liever niet aan. Een hele kamer vol rommel met schimmel erop zal dus blijven bestaan. Ik heb vaak geobserveerd dat de mieren ijverig korreltjes zand tegen zo'n berg aan plakken om de schimmel in te dammen.
"Ants will rule the world" - Darkant
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Bericht door ANThousiasteling »

Bij mijn kleine C. ligniperda heb ik meegemaakt dat ze een krekel het nest mee innamen, er vervolgens een week niets mee deden waardoor de krekel helemaal onder de schimmel zat. En toch hebben ze op een gegeven moment de krekel uit het nest gehaald en in een hoekje van de buitenwereld gelegd. Misschien was dit eenmalig en doen ook niet alle soorten dat. Ik kan mij voorstellen dat los en droog afval opnieuw opgepakt kan worden en alsnog het nest uitgedragen kan worden, maar dat een plakkerige en vochtige schimmelbende veel moeilijker te verwijderen is. Tot nu toe heb ik er gelukkig nog geen problemen mee. Mij valt op dat vooral Pheidole pallidula met zijn vraatzucht erg schoon is op het nest en de buitenwereld.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb eens een grote Pheidole kolonie gehad die door gebrek aan voldoende buitenruimte een flink aantal kamers van hun nest gingen gebruiken voor opslag van rommel. Ik had echter ook gemerkt dat ze hun broed graag in de warmste kamers willen hebben. Dus toen ik wilde dat deze kamers opgeruimd zouden worden heb ik een warmte matje geplakt ter hoogte van de rommelkamers. Op het moment dat ze door hadden dat de temp in die kamer omhoog ging gingen ze als een gek met z'n allen die kamer opruimen en helemaal leeg halen. Ze brachten alle rommel naar buiten waardoor ik het weer kon opruimen. Was die kamer schoon dan verplaatste ik het warmte matje naar de volgende kamer. Zo heb ik alle rommelkamers kunnen opruimen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Schaap
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 september 2014
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Bericht door Schaap »

Ik heb in mijn buitengebied zand liggen nu hebben mijn lasius Niger mieren zand in de verbindingsbuis naar het reageerbuis gelegd .
Ik heb ze net een dag. Wat moet ik doen? :|
Het zand eruit halen uit het buitengebied en de buis?
Of gewoon laten zitten.
Ik begin net met mijn nest en ben 11 jaar.
Wie heeft er antwoord op mijn vragen. :?:
Gebruikersavatar
heino
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 juni 2014
Locatie: meeuwen-gruitrode
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Bericht door heino »

ik heb bij somige nesten ook zand en dat is normaal ze verkleinen de opening naar het nest
1x formica fusca 5 gynes
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Worden "rommelkamers" alsnog later opgeruimd?

Bericht door GvG »

@Schaap: Ik zou bij een beginnende kolonie als de jouwe geen zand gebruiken, dat geeft alleen maar rommel. Je kan het inderdaad uit de buitenwereld weghalen. Het zand in het buisje kan je misschien beter laten zitten.
Edit: je kan voor deze vragen beter een nieuw onderwerp starten.
Plaats reactie