Eerste formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reticula
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mei 2012
Locatie: Stein, Limburg (NL)
Gender:
Leeftijd: 32

Eerste formicarium

Bericht door Reticula »

Hoi!

Ik ben bezig aan mijn eerste formicarium en aldoende heb ik paar vraagjes, waarvoor ik uiteraard naar AntForum kom :D

Allereerst vroeg ik me af of jullie me wat feedback kunnen geven over hoe ik de talklaag heb aangebracht:

Afbeelding
Het lijkt wel te werken, aangezien ik al een mier heb zien vallen toen ze de talklaag bereikte.

Verder wilde ik eigenlijk de bak op de een of andere manier in de breedte in tweeën delen en elk deel verwarmen met een warmte matje. Om de verwarming te realiseren twijfel ik of ik een groot matje wil kopen en die over de gehele bodem wil leggen, waardoor dus beide delen door één matje verwarmd worden, of dat ik twee verschillende matjes haal en elk deel verwarm met zijn eigen apparaat. Ergens ben ik echter wel bang dat als ik kies voor een set-up met één matje, dat de mieren op de een of andere manier onder het schotje doorkruipen wat ik zou gebruiken om de twee delen te scheiden, aangezien deze dan niet tot de volledige glasbodem zal rijken (zal rusten bovenop het matje, of misschien een andere bodem die ik dan over het matje leg...?). Zou ik hier tevens een thermostaat voor moeten halen? Ik wil overigens in de éne helft een kolonie Camponotus Vagus houden, en in de ándere een ander soort...wat mij brengt bij mijn volgende, en wees gerust, laatste vraag :D...

Die tweede soort waar ik het zojuist over had, zal hopelijk een soort zijn die ik gewoon uit de achtertuin kan halen. Ik heb namelijk een mooi soort ontdekt die nesteld onder stenen/in de grond bij ons in de achtertuin. Echter heb ik geen flauw idee wat voor soort dit is.

Ze lijken een stukje groter en rustiger te zijn dan de mieren die ik hier gewend ben, en ze schijnen wat roodachtig lijkt op de foto's (hoewel ze in het echt niet echt rood uitzien, maar ik ben wel een beetje kleurenblind, toegegeven :P)...maar niet zoals de rode steekmieren die we ook in de achtertuin hebben zitten. Ik heb wat foto's bijgevoegd hierbeneden (te vergroten door er op te klikken), zou iemand me misschien een inschatting kunnen geven welke soort dit is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Merci voor jullie tijd:)

Dean
Laatst gewijzigd door Reticula op 19 mei 2012, 20:07, 3 keer totaal gewijzigd.
  • Camponotus Vagus
  • Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Eerste formicarium

Bericht door Gortello »

Het kan wezen dat de mier net op een goed werkend deel liep. Er is een kans dat je hem te dik heb aangebracht. Als je het met alcohol heb aangebracht is de kans groter dat die werkt omdat die dan iets losser zit. Verder lijkt het mij gewoon een myrmica sp. maar daarvoor moet je bij de echte kenners zijn.
Gebruikersavatar
Reticula
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mei 2012
Locatie: Stein, Limburg (NL)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Eerste formicarium

Bericht door Reticula »

Gortello schreef:Het kan wezen dat de mier net op een goed werkend deel liep. Er is een kans dat je hem te dik heb aangebracht. Als je het met alcohol heb aangebracht is de kans groter dat die werkt omdat die dan iets losser zit. Verder lijkt het mij gewoon een myrmica sp. maar daarvoor moet je bij de echte kenners zijn.
Hey Gortello, ik had hem inderdaad gemaakt met alcohol (70%), maar twijfelde inderdaad een klein beetje of het niet te dik was aangebracht...

Ik dacht toen ik ze op de foto van dichtbij zag inderdaad ook iets in die richting, hoewel ze anders zijn dan de mieren die ik normaal als "rode mier" heb geleerd (keep in mind, I'm no expert :P). Ze zijn rustiger, groter en donkerder van kleur en hebben me tevens nog niet gestoken. Wellicht iets verwand aan de mieren die ik ken van in de tuin.
  • Camponotus Vagus
  • Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Eerste formicarium

Bericht door Gortello »

Dat ze donkerder zijn, kan komen omdat ze ouder zijn. Dat ze niet steken, probeer het eventueel nog een keer? Of wacht even tot 1 van de moderatoren heeft gereageerd, vooral omdat een steek best pijn kan doen.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Eerste formicarium

Bericht door jeroenbeekman »

Volgens mij is dit een Myrmica sp. want ze hebben volgens mij een extra knop voor het gaster. Zou je misschien een foto van dichterbij kunnen maken?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Eerste formicarium

Bericht door Floris »

Het zijn waarschijnlijk Myrmica rubra, ze kunnen steken en niet zo goed klimmen. Als kleine kolonie zullen ze waarschijnlijk niet over te talklaag heen raken. De talklaag ziet er wel wat onregelmatig uit.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Reticula
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mei 2012
Locatie: Stein, Limburg (NL)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Eerste formicarium

Bericht door Reticula »

Gortello schreef:Dat ze donkerder zijn, kan komen omdat ze ouder zijn. Dat ze niet steken, probeer het eventueel nog een keer? Of wacht even tot 1 van de moderatoren heeft gereageerd, vooral omdat een steek best pijn kan doen.
jeroenbeekman schreef:Volgens mij is dit een Myrmica sp. want ze hebben volgens mij een extra knop voor het gaster. Zou je misschien een foto van dichterbij kunnen maken?
Floris schreef:Het zijn waarschijnlijk Myrmica rubra, ze kunnen steken en niet zo goed klimmen. Als kleine kolonie zullen ze waarschijnlijk niet over te talklaag heen raken. De talklaag ziet er wel wat onregelmatig uit.
Heb ze zojuist nog eens onder een vergrootglas bekeken en m'n ma geroepen die niet kleurenblind is...volgens mij hebben jullie gewoon allemaal gelijk ;) Het is een beetje moeilijk voor mij om te zien, en ze leken/lijken iets anders dan de andere rode mieren die ik ken, maar na die loep test lijken ze er inderdaad wel heel erg op :)

Floris, hoe zou ik de talklaag kunnen verbeteren? Overal even dik maken of wat bedoelde je?

Hebben jullie tevens misschien een ideetje over de warmtematten?
  • Camponotus Vagus
  • Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Eerste formicarium

Bericht door Floris »

Of je talk droog of nat opbrengt, maakt volgens mij niet uit. Op de foto zie ik dat er gaten in gevallen zijn, daar kunnen ze welillicht wel tegenop klimmen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie