Silicone doodt misschien mijn mieren

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
BlackAnthraxs
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 september 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Silicone doodt misschien mijn mieren

Bericht door BlackAnthraxs »

Hey heb deze week mijn eerste ytong nest gemaakt. Een kleintje voor mijn lasius niger kolonie. Heeft een hele week staan ontluchten en de ytong is met een persluchtpistool van stof ontdaan.
Ik heb een test groepje genomen van 5mieren die ik buiten heb gevangen om uitbraakpreventie te testen
en om tekijken of er geen problem zijn vooralleer ik mijn kolonie er naar verhuis.
Nu blijkt dat 2 van de 5 dood zijn 1 doet een beetje raar (tam op 1plaats in het nest gedeelte blijve zitten en op het moment dat ik did schrijf is hij aan het sterven denk ik)
1 is er kunnen ontsnappen heb hem toevallig zien lopen over mijn bureau (zou niet weten hoe hij het gedaan heeft want ik heb een deksel met gaas opmijn buiten wereld nog geen talk of fluon aangebracht)
1is zeer actief en levendig. Heb ze wel geen water gegeven voor een periode van 5tal uur. Dit heb ik nu wel gedaan en die 1ne actieve mier heeft het gretig aangenomen. Dus ik was mss aan het denken dat het mss toch niet de silicone is.
Ik ga zodadelijk nog een paar miertjes halen voor een 2de check. Ik heb soudal fix all crystal gebruikt als silicone. Jullie mss een idee of tips over het eventuele probleem.

grts BlackAnthraxs
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
BlackAnthraxs
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 september 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Silicone dood mss men mieren

Bericht door BlackAnthraxs »

ok wat zitte zoeken op internet en er zit trimethoxyvinylsilane in is brandbaar en schadelijk bij inhalering :s opnieuw beginnen? of langer wachten?
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Silicone doodt misschien mijn mieren

Bericht door Phantom »

Losse mieren zijn niet te vergelijken met een kolonie.

Als je siliconen droog zijn, dus enkele dagen heeft kunnen drogen zodat alle azijnzuur verdwenen is, dan is het compleet onschadelijk voor mieren. Het is een inert polymeer dat geen spoor van het monomeer bevat.
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Silicone doodt misschien mijn mieren

Bericht door Yohann »

Bij mijn formicaria ging het luchten ook niet zo snel, dus heb ik die zure lucht er met een rietje uitgezogen totdat de lucht neutraal was...
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
BlackAnthraxs
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 september 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Silicone doodt misschien mijn mieren

Bericht door BlackAnthraxs »

Heb het nest toch maar afgebroken en een nieuw gemaakt met silicone speciaal voor aquariums.
De Fix-All crystal die ik eerst had gebruikt is continue giftig door een speciale stof die er in zit om schimmels tegen tegaan.
Heb een nieuw nest gemaakt met verbeteringen dus al bij al geen groot verlies en weer wat ervaring opgedaan.
2x Lasius Niger (2011)
1x Lasius Niger (2012)
1x Tetramorium sp.(2012)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Silicone doodt misschien mijn mieren

Bericht door Phantom »

Ik neem altijd gewoon de goedkoopst mogelijke badkamersiliconen.
Plaats reactie