Formica Fusca en Sanguinea in één formicarium

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Formica Fusca en Sanguinea in één formicarium

Bericht door Jorden »

Haai,

Ik vroeg me af of iemand al eens een Formica Fusca en Sanguinea in één formicarium heeft gehouden? Dit in verband met de 'rooftochten' die de Sanguinea dan bij de Fusca kan doen om slaven te stelen.

Is het haalbaar om beide kolonies in één formicarium te houden, en welke set-up zouden jullie dan aanbevelen? Misschien eerst beide kolonies los van elkaar laten opgroeien, en later pas met elkaar verbinden?

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. Ik ga over anderhalve week naar Duitsland op vakantie, en op de terugweg wilde ik langs Kalytta om een extra soort aan te schaffen. Na een jaar Lasius Niger wil ik een stapje verder en een iets uitdagender project aanpakken ;)

Btw, als iemand dus nog iets wilde bestellen bij Kalytta ben ik bereid de bestelling op te halen bij Kalytta en mee terug te nemen naar Nederland. Ik woon in Utrecht, dus dan kun je het daar vervolgens ophalen. Stuur maar een PB als je op dit aanbod in wil gaan!
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica fusca en Sanguinea in één formicarium

Bericht door Floris »

Ik denk dat ze in de natuur nooit zo dicht op elkaar zullen leven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Formica fusca en Sanguinea in één formicarium

Bericht door Jorden »

Zullen ze dan teveel met elkaar in contact komen, met gevechten tot gevolg? Hoe doet men dat nu, handmatig poppen van de Fusca bij de Sanguinea plaatsen?
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formica fusca en Sanguinea in één formicarium

Bericht door Mika »

Formica sanguinea kan best overleven zonder 'slaven'. Mijn eigen kolonie groeide enkele jaren geleden zo snel aan, dat het praktisch gezien heel moeilijk zou geweest zijn om ze van voldoende slaven te voorzien, mocht dat nodig geweest zijn. De kolonie F fusca zal gewoon heel snel uitgemoord worden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Formica fusca en Sanguinea in één formicarium

Bericht door Jorden »

Ok, bedankt, dan hou ik het gewoon alleen bij een kolonie Formica sanguinea denk ik :)
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
Plaats reactie