Nest gemaakt van multiplex

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Tom
Lid

Nest gemaakt van multiplex

Bericht door Tom »

Voor mijn kolonie Messor barbarus ben ik een behoorlijke tijd bezig geweest een groter nest te ontwerpen wat toch nog redelijk goed te hanteren was. Op het moment dat ik met dat nest begon zaten ze in een nest wat gemaakt was uit 2 ytong blokken, behalve dat het vrij veel tijd kost om een dergelijk nest te maken is het ook verschrikkelijk zwaar om te verplaatsen. Een nest van 2 ytong blokken weegt al snel zo'n 17 kilo. (afhankelijk van de dikte van het ytong natuurlijk)
Een nog groter nest zou betekenen dat er nog een 3e ytong blok bij moest waardoor het helemaal niet meer verplaatsbaar zou zijn.

Mijn eerste idee was om een nest te maken volledig gegoten uit gips. Dus ik maakte een mal waarbij ik zand gebruikte om de kamers en gangen te vormen. Zoals ik eigenlijk wel verwacht had bracht dit nog een behoorlijk gewicht met zich mee, en het gips brak direct in stukken zodra ik het probeerde om te keren om het zand te verwijderen. Wel moet ik zeggen dat het zand een leuk/natuurlijk effect gaf aan de kamers.

Terug naar de tekentafel :P
Het volgende idee was om een nest te maken van hout, uit ervaring weet ik dat hout snel krom trekt zodra het in aanraking komt met vocht. Multiplex van een behoorlijke dikte trekt nauwelijks krom, en vergaat ook niet heel snel als het lange tijd in aanraking is met vocht. Wel kleurt het erg donker wanneer het in aanraking komt met water, daarom heb ik het nest nog een keer geverfd met heel dun gips.

Het maken van het nest is erg simpel en kost in verhouding weinig tijd. Het nest bestaat uit 2 platen multiplex van 1,5 cm dik, in een plaat heb ik met een 7-gaten boor gaten gemaakt, en deze met een decoupeerzaag met elkaar verbonden. Daarna heb ik deze 2 platen aan elkaar gelijmd en het nest geverfd met heel dun gips, dit om schimmelvorming op het hout een beetje tegen te gaan, en omdat het er wat beter uit ziet. Daarna heb ik het nest nog netjes afgewerkt met houten latjes langs de zijkanten en er een passende glasplaat opgemaakt.

Het waterreservoir zit heel simpel in een hoek van het nest, het vocht trekt een behoorlijk stuk door het multiplex heen en zo wordt een deel van het nest bevochtigd. Omdat het nest oorspronkelijk bedoeld was voor Messor barbarus is slechts een klein deel van het nest bevochtigd. Stel dat ik zo een nest zou willen maken voor een soort die vochtiger moet worden gehouden dan zou ik het waterreservoir als het ware om het nest heen kunnen laten lopen.

Op deze manier heb ik een nest met een afmeting van 85 cm x 40 cm met een gewicht van net 6 kilo. Natuurlijk zijn er ook wel een aantal nadelen aan dit nest. Met dit nest ben je meteen een oppervlakte van 85 x 40 cm nodig, een staand nest zou veel minder ruimte innemen. Ondanks dat multiplex vrij stug is zullen er zeker soorten zijn die zich hier doorheen kunnen bijten, maar die soorten zullen dat dan waarschijnlijk ook doen bij ytong nesten. Wat ik persoonlijk een groot voordeel vind aan dit soort horizontale nesten is dat je altijd een perfect zicht hebt op de kolonie, iets wat bij verticale nesten niet altijd zo is.

Dit nest wordt momenteel niet gebruikt, en heb vooralsnog ook geen kolonie die er binnenkort in zou kunnen. Maar ik wou jullie dit nest toch graag laten zien omdat het weer eens wat anders is als de standaard ytong nesten. En mischien geeft het nog goede ideeën voor andere forum gebruikers.

Zand gebruiken om gips nest vorm te geven:
Afbeelding

Gipsnest is erg breekbaar:
Afbeelding

Een aantal foto's voordat het nest met gips geverfd is:
Afbeelding
Afbeelding

Helemaal rechts is het waterreservoir te zien, de opening is omdat het eerst via een slangetje zou worden bijgevuld, uiteindelijk heb ik een hoek van de glasplaat er af gesneden zodat het waterreservoir gewoon van bovenaf kan worden bijgevuld.
Afbeelding

Hier is het nest helemaal af:
Afbeelding
Afbeelding
The Summer Is Magic
McK
Lid
Contacteer:

Re: Nest gemaakt van multiplex

Bericht door McK »

Zeer knap gedaan!
Het is wel zonde dat het waterreservoir naar mijn mening zowat het hele uiterlijk verprutst.
We are always running for the thrill of it.
mpke
Lid
Contacteer:

Bericht door mpke »

Prachtig, maar ik vond hem gewoon in hout mooier als met gips, wanneer gaat de kolonie er in? ( Jij bent toch Tom v.. V.... he? :) )

Edit Mod: anonimiteit.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Tom
Lid

Bericht door Tom »

Persoonlijk vond ik hem ook mooier in volledig houten uitvoering, heb er helaas geen foto's van, maar zodra het multiplex in aanraking komt met water kleurt het heel donkerbruin, haast zwart. En als dit daarna weer opdroogt, blijven er een heleboel lelijke kringen achter. Bovendien zullen schimmels zich sneller weten te vestigen op hout dan op gips, en met een witte ondergrond is de kolonie natuurlijk veel beter te zien.

Het waterreservoir ziet er inderdaad niet erg mooi uit, maar ik wist geen andere snelle oplossing. Wel heb ik er nog over nagedacht het waterreservoir aan de onderkant van het nest te maken, maar voor mij was dit een praktischer oplossing.

Dit nest was eigenlijk bedoeld voor de grote Messor barbarus kolonie die ik had, helaas is de koningin daarvan verdronken vlak voordat dit nest klaar was. Ze zijn nog wel verhuisd naar dit nest, ik hoopte dat de koningin die in het water lag een van de onbevruchte koninginnen was die haar vleugels had verloren. Helaas bleek dat niet het geval, enkele weken geleden zijn de laatste werksters dood gegaan. Ik heb geen kolonie die groot genoeg is om in een dergelijk nest te zetten.
The Summer Is Magic
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Ik vindt het een mooi ontwerp, maar werkt het?

Inderdaad spijtig dat je het niet hebt kunnen uittesten met je grote kolonie.
DUCKDUCKGO!
Tom
Lid

Bericht door Tom »

Heb er helaas geen foto's van, maar het nest heeft hier ruim 2,5 maanden gestaan om te testen of het op de lange termijn ook goed werkt. In het begin had ik wel wat last van condensvorming op het glas, maar na de warmtekabels anders geplaatst te hebben had ik daar totaal geen last meer van.

Of het ook daadwerkelijk werkt met mieren er in weet ik niet, veel soorten komen met een redelijk gemak door zo een dun laagje gips heen. En er zullen ook vast soorten zijn die door het hout kunnen bijten. Verder durf ik niet te zeggen wat de levensduur van multiplex zal zijn in de constante vochtigheid van het waterreservoir.

Binnenkort zal ik een 2tal van deze nesten in het klein maken, om eens te bekijken wat voor problemen er dan kunnen zijn.
The Summer Is Magic
pppaul
Lid

Bericht door pppaul »

Ik snap alleen niet hoe de bevochtiging werkt of gaat het water door het gips?
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Kort gezegd: we raden beginners af om zich aan dit soort nesten te wagen:

1) We weten niet of en welke mieren hierin goed te handhaven zijn.

2) Als een gevorderde er niet in slaagt om mieren in dit nest te houden, dat weten we dat waarschijnlijk het nest niet voldoet. Als een beginner dit nest maakt, en hij slaagt er niet in om een kolonie te houden levert dat ook geen informatie op: we weten dan niet of dit nestontwerp gefaald heeft, of de beginner.
DUCKDUCKGO!
pppaul
Lid

Bericht door pppaul »

Ik was niet van plan er een te gaan gebruiken hoor ik was gewoon benieuwd. En ik kan toch 1 jaar doen met mijn buizen nest
Tom
Lid

Bericht door Tom »

Het vocht wordt vanuit het waterreservoir opgezogen door het hout en het dunne laagje gips. Op die manier komt de vochtigheid ook in de zijwanden van de kamers en wordt de luchtvochtigheid geregeld.
Zodra ik een geschikte kolonie heb ga ik een kleinere versie van dit nest maken om eens het een en ander te testen, ik zal dan ook het gips weg laten omdat het er veel beter uit ziet.
The Summer Is Magic
Plaats reactie