Een nog groter nest zou betekenen dat er nog een 3e ytong blok bij moest waardoor het helemaal niet meer verplaatsbaar zou zijn.
Mijn eerste idee was om een nest te maken volledig gegoten uit gips. Dus ik maakte een mal waarbij ik zand gebruikte om de kamers en gangen te vormen. Zoals ik eigenlijk wel verwacht had bracht dit nog een behoorlijk gewicht met zich mee, en het gips brak direct in stukken zodra ik het probeerde om te keren om het zand te verwijderen. Wel moet ik zeggen dat het zand een leuk/natuurlijk effect gaf aan de kamers.
Terug naar de tekentafel

Het volgende idee was om een nest te maken van hout, uit ervaring weet ik dat hout snel krom trekt zodra het in aanraking komt met vocht. Multiplex van een behoorlijke dikte trekt nauwelijks krom, en vergaat ook niet heel snel als het lange tijd in aanraking is met vocht. Wel kleurt het erg donker wanneer het in aanraking komt met water, daarom heb ik het nest nog een keer geverfd met heel dun gips.
Het maken van het nest is erg simpel en kost in verhouding weinig tijd. Het nest bestaat uit 2 platen multiplex van 1,5 cm dik, in een plaat heb ik met een 7-gaten boor gaten gemaakt, en deze met een decoupeerzaag met elkaar verbonden. Daarna heb ik deze 2 platen aan elkaar gelijmd en het nest geverfd met heel dun gips, dit om schimmelvorming op het hout een beetje tegen te gaan, en omdat het er wat beter uit ziet. Daarna heb ik het nest nog netjes afgewerkt met houten latjes langs de zijkanten en er een passende glasplaat opgemaakt.
Het waterreservoir zit heel simpel in een hoek van het nest, het vocht trekt een behoorlijk stuk door het multiplex heen en zo wordt een deel van het nest bevochtigd. Omdat het nest oorspronkelijk bedoeld was voor Messor barbarus is slechts een klein deel van het nest bevochtigd. Stel dat ik zo een nest zou willen maken voor een soort die vochtiger moet worden gehouden dan zou ik het waterreservoir als het ware om het nest heen kunnen laten lopen.
Op deze manier heb ik een nest met een afmeting van 85 cm x 40 cm met een gewicht van net 6 kilo. Natuurlijk zijn er ook wel een aantal nadelen aan dit nest. Met dit nest ben je meteen een oppervlakte van 85 x 40 cm nodig, een staand nest zou veel minder ruimte innemen. Ondanks dat multiplex vrij stug is zullen er zeker soorten zijn die zich hier doorheen kunnen bijten, maar die soorten zullen dat dan waarschijnlijk ook doen bij ytong nesten. Wat ik persoonlijk een groot voordeel vind aan dit soort horizontale nesten is dat je altijd een perfect zicht hebt op de kolonie, iets wat bij verticale nesten niet altijd zo is.
Dit nest wordt momenteel niet gebruikt, en heb vooralsnog ook geen kolonie die er binnenkort in zou kunnen. Maar ik wou jullie dit nest toch graag laten zien omdat het weer eens wat anders is als de standaard ytong nesten. En mischien geeft het nog goede ideeën voor andere forum gebruikers.
Zand gebruiken om gips nest vorm te geven:

Gipsnest is erg breekbaar:

Een aantal foto's voordat het nest met gips geverfd is:

Helemaal rechts is het waterreservoir te zien, de opening is omdat het eerst via een slangetje zou worden bijgevuld, uiteindelijk heb ik een hoek van de glasplaat er af gesneden zodat het waterreservoir gewoon van bovenaf kan worden bijgevuld.

Hier is het nest helemaal af: