Koningin gehandicapt na winterslaap

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door mier »

Hallo allemaal,
Ik heb m'n Camponotus barbaricus koningin gisteren uit winterslaap gehaald. Maar toen ik de folie rond het buisje weghaalde leek ze dood, ze had haar poten gekruist en lag op haar rug. Ik heb haar dus in een warmere omgeving gelegd. Toen ik net keek leefde ze nog en lag ze op haar zij. Haar poten zaten als het ware in de knoop. Niet allemaal, maar 4 stuks. Ze kan dus niet lopen niet lopen, dus heb ik haar maar een hele kleine dode sprinkhaan gegeven. Maar deze kan ze zeer moeilijk opeten. Ik heb geprobeerd de poten los te maken, maar dat lukte niet. Dus bij deze vraag ik advies voordat het te laad is! :roll:
Mier.
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door Floris »

Een mier die niet rechtop staat, is meestal dood of bijna dood. Zorg dat ze wat suikerwater heeft een laat haar met rust.

Reken er echter niet op dat ze er weer bovenop komt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door mier »

Floris schreef:Een mier die niet rechtop staat, is meestal dood of bijna dood. Zorg dat ze wat suikerwater heeft een laat haar met rust.

Reken er echter niet op dat ze er weer bovenop komt.
Ik zal het haar geven, maar ze kan er waarschijnlijk niet bij. Kan ik er echt niets aan doen? Weet u misschien wat de oorzaak is? Ik wil haar echt niet opgeven!
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door mier »

Ik heb er een einde aan gemaakt... :cry:
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door ProXi »

Jammer dat ze overleden is.
Soms gaat het helaas mis.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door GvG »

De drie C. barbaricus gynes die bij bz12 vandaan komen zijn nu alle drie dood. Ik had er ook een. Ze waren ook wel erg zwak. Het is heel jammer, maar het was ook wel heel bijzonder geweest als het wél gelukt was met gynes die zoveel meegemaakt hebben.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door mier »

Ja, ik vind het ook zeer jammer. Ik had het echt niet verwacht. Maar dat klopt, ze was inderdaad zwak, dus misschien had het daar iets mee te maken. Maar weet niemand de oorzaak?
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door MichaelB »

Ik zou zeggen te lang te koud.
Als ik mijn werksters bevries om ze te koppelen aan een andere gyne zoals ik deed bij de lasius dan krimpen die pootjes helemaal bij elkaar.
Ik doe dat dan 2-3 min tot dat ze dood lijken en dan haal ik ze eruit en stop ik ze bijelkaar. (Gaat goed!)
Als ze langzaam wakker worden hebben degene die te lang hebben gelegen ook langer kromme pootjes en traagheid.
Duurt echt wel 4-5 uur voordat ze dan weer 100% bij zijn.
Soms 24 uur als het om een lange periode gaat.

Maar zover bij bekend moet een camponotus op 10 graden liefst iets hoger in de winterslaap.
Antstore: Hibernation: yes, from end of October until end of February at 15°C (has an endogenic Biorhythm)
Dus zelfs nog hoger (kelder/zolder temp.)
Hoe was de temperatuur bij jou?

Groet Michael
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door Floris »

Dode mieren hebben vaak de pootjes ineengekrompen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door GvG »

In principe zou ook een C. barbaricus gyne temperaturen onder 10 graden moeten kunnen verdragen. Ze is koudbloedig dus haar metabolisme zou lager worden naarmate de temperatuur daalt. Zolang ze boven het vriespunt blijft zou dit geen probleem moeten zijn. In Noord-Afrika, waar ze gevonden is, kan het flink koud worden. De lengte van de winterslaap kan wel uitmaken natuurlijk maar een te korte rust was waarschijnlijk ook niet goed geweest bij deze gyne.

Als ze zwak is heeft ze geen energie om zich te beschermen tegen vocht, schimmels, bacteriën etc. Misschien is haar exoskelet verzwakt geraakt. Misschien heeft ze teveel spierweefsel moeten verbranden om genoeg energie te hebben om in leven te blijven. De exacte oorzaak blijft speculeren maar ik denk niet dat kou alleen de oorzaak kan zijn.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door FenixGoesEvil »

Heey ,

Ik had eigenlijk exact hetzelfde met mijn Camponotus barbaricus gyne. Na de winterslaap zaten haar poten precies in de knoop ik dacht dat het niet kon maar als ik dit lees blijkbaar toch.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door Floris »

GvG schreef:In principe zou ook een C. barbaricus gyne temperaturen onder 10 graden moeten kunnen verdragen. Ze is koudbloedig dus haar metabolisme zou lager worden naarmate de temperatuur daalt. Zolang ze boven het vriespunt blijft zou dit geen probleem moeten zijn. In Noord-Afrika, waar ze gevonden is, kan het flink koud worden.
Een of twee meter onder de grond, ik kan zo gauw geen bron vinden, is de temperatuur al constant ongeveer zeven graden. Een kolonie die zich flink ingraaft, is daarmee dus beschermd tegen lage en hoge temperaturen. Ik denk dat een lagere temperatuur boven het vriespunt geen probleem zal zijn, maar het is niet noodzakelijk waar.

Een mier die niet rechtop zit met de pootjes op de grond, is niet in orde. Dit is dus geen normale situatie na een winterslaap, zoals sommigen lijken te beweren.

Toevoeging: Ik heb een artikel gevonden waarin op de eerste pagina een grafiekje staat van de temperatuur onder de grond. In deze grafiek is de diepte van constante temperatuur wat groter, maar er is wel duidelijk te zien dat de temperaturen onder de grond minder sterk schommelen dan boven de grond.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door GvG »

Floris schreef: Een of twee meter onder de grond, ik kan zo gauw geen bron vinden, is de temperatuur al constant ongeveer zeven graden. Een kolonie die zich flink ingraaft, is daarmee dus beschermd tegen lage en hoge temperaturen.
Ik weet het niet, En ik vraag het puur uit interesse, maar denk je dat een gyne/kolonie in de stichtende fase zo diep zou komen? Ik zou denken dat ze het eerste jaar dichter bij de oppervlakte zitten en pas dieper gaan graven als ze meer werksters hebben om graafwerkzaamheden te verrichten. Slechts een vermoeden.

Hoe dan ook zullen ze diep genoeg (proberen te) gaan om bevriezing te voorkomen. Een gezonde gyne zou "koelkasttemperaturen" rond de 7 graden prima moeten kunnen hebben. Dit is geredeneerd en inderdaad niet noodzakelijk de waarheid.

Deze temperaturen hebben ze misschien niet per sé nodig, vandaar de antstore een hogere temperatuur aangeeft. Niet elke mierenhouder heeft een koelkast beschikbaar om een formicarium in te zetten. Voor sommigen is het dus interessant om een mierensoort te zoeken die niet noodzakelijk gekoeld hoeft te worden. Dat betekent niet dat een lagere temperatuur voor deze mieren schadelijk hoeft te zijn. Ik denk zelfs (kan het niet met zekerheid zeggen) dat ook C. barbaricus gynes baat kunnen hebben bij een wat koudere winterslaap.
mier
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 november 2010
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door mier »

FenixGoesEvil schreef:Heey ,

Ik had eigenlijk exact hetzelfde met mijn Camponotus barbaricus gyne. Na de winterslaap zaten haar poten precies in de knoop ik dacht dat het niet kon maar als ik dit lees blijkbaar toch.
Wel raar dat we hetzelfde probleem hadden!

@GvG: De temperatuur van de koelkast waar ze in zat was ongeveer 5°C.
Lasius niger (bruidsvlucht juli 2015/2016)
Tetramorium sp. (bruidsvlucht juli 2016)
Lasius flavus (bruidsvlucht augustus 2016)
Temnothorax sp. (2015)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Koningin gehandicapt na winterslaap

Bericht door FenixGoesEvil »

Hier was temperatuur 6°C.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Plaats reactie