Lasius Flavus: Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Lasius Flavus: Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door MichaelB »

Hallo iedereen,

Ik heb een aantal flavus kolonies en natuurlijk ook andere soorten.
En et viel mij eigenlijk op dat ik met alle kolonies succesvolle stabiele aantallen heb bereikt BEHALVE bij de flavus. (Bedoel dan een aantal van 200 of meer.)
Of er was schimmel, of er was dit of dat of werksters verdronken, of de gyne ging dood, kortom altijd wel wat!
Toen dacht ik bij mezelf:

Wat doe ik nu eigenlijk fout?
De temperatuur is 21-22 graden.
Luchtvochtigheid is goed.
Ze krijgen honingdauwsurrogaat met fruitvliegjes en suiker en honingwater.

Dus ik dacht bij mezelf, ik ga het forum op en kijk eens wat iemand gedaan heeft om een kolonie van 500-1000 te krijgen.
Echter vind ik het wel grappig om dan te zien dat de eerste 3 pagina's met flavus de enige met 500 of meer werksters iemand was die ze allemaal heeft uitgegraven.
En dat inderdaad meer mensen deze issues hebben gehad.

Mij lijkt het een goed idee om wellicht eens dieper naar die Flavus te kijken en eens te spiegelen met mensen die nu grotere succesvolle kolonies hebben om eens te zien wat ze gevoerd hebben aan de kolonie, wanneer ze naar ytong zijn overgegaan. Of wellicht een zand formicarium gebruiken?

Ben benieuwd naar jullie feedback hierover! Wellicht heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind en heb ik gewoon pech gehad met ze.

Edit: Heb deze post gevonden: http://www.antstore.net/viewtopic.php?f ... &sk=t&sd=a
Dit leek een succesvolle kolonie alleen heeft de forummer sowieso gebruik gemaakt van meerdere gynes en heel veel boosts!
Dus dat telt niet vind ik. Ik bedoel echt succesvolle kolonie vanaf 1 gyne alleen.
Ook uit deze post blijkt dat dit geen makkelijke soort is als algemeen gedacht zo beschrijft de forummer zelf.
Maar wel toch mooi om te zien. Dit moet ook lukken met 1 gyne uiteindelijk!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius flavus : Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door GvG »

Tsja... Ik snap je punt. Ik heb ook twee gynes uit 2012, en die hebben ook pas enkele tientallen werksters. De L. niger gynes uit dezelfde periode hebben enkele honderden werksters.

Ze (de L. flavus gynes) zitten wel nog altijd in het originele buisje. Het watje en het water is helemaal bruin maar daar lijken ze geen last van te hebben.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius flavus : Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door MichaelB »

Precies dat heb ik in het verleden ook gehad!
Momenteel wil ik een aantal tests gaan uitvoeren in de zomer als ik een 3-4 tal nieuwe gynes heb gevangen.
En daarvan dan 1 in reageerbuisje met oase materiaal, 1 in reageerbuisje gevuld met wat zand, 1 in reageerbuisje gevuld met aarde/leem en de ander zonder iets dus standaard reageerbuis.
En dan wil ik eens gaan kijken of dit verschil uitmaakt in de ontwikkeling van de kolonie.
Momenteel heb ik zelf namelijk het idee dat er voor de flavus wat ontbreekt op de een of andere manier.

Zonet trouwens per toeval ook een andere forummer gesproken die inderdaad ook aangeeft dat hij een flavus en niger kolonie heeft, om de zelfde tijd gevangen vorig jaar.
Bij hem is de niger ook 2 keer zo groot is als de flavus. en heeft een berg broed liggen dus als dat uitkomt wel een paar keer zo groot als de flavus.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius flavus : Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door GvG »

Ik denk eerder dat (áls er iets ontbreekt) je het moet zoeken in de voeding. In het wild blijft Lasius flavus ondergronds en voeden ze zich hoofdzakelijk met de honingdauw van wortelluizen. Ik geef ze suikerwater en fruitvliegjes, ik denk dat ze het daar gewoon minder goed op doen dan L. niger. Maar dan nog, het klinkt als een interessant experiment. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius flavus : Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door Lvet »

Ik ben het met je eens. Ik bezit ook een hele kleine Lasius flavus kolonie (gekocht) en die is nooit lekker gaan groeien.
Nu moet ik toegeven dat ik haar best wel verwaarloosd heb omdat ik andere soorten voorrang gaf, maar desondanks heb ik altijd het gevoel gehad dat deze kolonie gewoon minder lekker groeit en de werksters makkelijk sterven.

Ik vind het ook een prachtige soort om te zien, hopelijk lukt het me deze zomer om toch wat meer gynes te vangen en eventueel een pleometrische koloniestichting plaats te laten vinden.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius flavus : Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door Floris »

Ik kan me vinden in je stelling. Lasius flavus is een tamme soort, die het in een rustige omgeving met honingdauwsurrogaat prima doet. Lasius niger is echter beter geschikt als beginnerssoort. Die zijn nog makkelijker. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius flavus : Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door ProXi »

Ik heb 2 of 3 keer een kolonie proberen te starten met dit soort.
Met suikerwater en fruitvliegjes doen ze het toch best aardig goed.
Inderdaad groeien ze wel wat minder snel dan een Lasius niger kolonie, als je die suikerwater en fruitvliegjes aanbied.

Bij mij ging het telkens fout op het moment dat de kolonie 20/30 werksters had.
Ze begonnen dan te graven in het watje wat telkens leidde tot een overstroming.

Bij mijn laatste poging met meerdere koninginnen is dit ook gebeurd.
Ik heb nog een paar koninginnen kunnen redden. Maar alle werksters, 3 koninginnen en al het broed was verloren.
Ze hebben nu wel weer nieuwe eitjes en ik houd ze nu niet in een reageerbuisje, maar op een andere manier.
Ik hoop dat dat helpt.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius flavus : Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door Lvet »

Misschien zou je een heel klein ytong- of gipsnest kunnen maken (met slechts één kamer) als verdrinking je belemmerende factor is.
Hoe houd je ze nu eigenlijk?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius flavus : Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door ProXi »

Ik heb ze nu gewoon in een bakje zitten zonder buisje of iets.
En geef ze zo nu en dan 2 druppels suikerwater.
Ze hebben weer een nieuwe berg eitjes gelegd dus zal deze week ook fruitvliegjes aan gaan bieden.
Verdrinken zullen ze nu in ieder geval niet.

Dat van Ytong kan ik wellicht ook nog wel proberen. Heb ergens wel nog een Ytong nest met één kamer liggen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius flavus : Wellicht toch geen "beginnersoort"?

Bericht door MichaelB »

Vrees je niet dat straks de poppen niet uitkomen wegens de luchtvochtigheid? of hoe doe je dat nu?
Op de antstore zijn Nanopur pluggen te verkrijgen(Dacht dat ze zo heette) Dat is geen graafmateriaal zoals de watten, misschien is dat nog een idee?
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Plaats reactie