Lasius fuliginosus (Lvet) †

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Lasius fuliginosus (Lvet) †

Bericht door Lvet »

Inleiding

Zoals een aantal van jullie weten, ben ik al langer dan een jaar bezig geweest met het stichten van deze kolonie. De gyne heb ik eind mei 2012 gevonden in een tuin. De volledige verslaglegging en aanvullende informatie, evenals adviezen en aanmoediging van andere leden (waarvoor dank!), is in dit topic te lezen. Omdat ik destijds niet wist of de koloniestichting zou slagen, hield ik nog geen blog bij. De koloniestichting is inmiddels geslaagd, waardoor ik heb besloten om nu een blog bij te houden van deze prachtige soort, zodat de groei van de kolonie vastgelegd kan worden.

Hieronder nogmaals de foto van de eerste werkster van de soort Lasius fuliginosus die voortgebracht is door de kolonie. Ik weet niet of zij het overleefd heeft, maar inmiddels zijn er meer werksters die volledig functioneren, waardoor de koloniestichting als geslaagd beschouwd mag worden.

Afbeelding

Hieronder een korte samenvatting van het andere topic en derhalve van de koloniestichting:
  • mei 2012: gyne gevonden en geaccepteerd door zo'n 20-30 Lasius niger werksters uit de natuur en geboost met larven uit de natuur
  • 9 juni 2012: de gyne heeft eitjes gelegd, gebooste larven blijken mannetjes te zijn en zijn dus nutteloos
  • 30 juni 2012: kolonie opnieuw geboost, ditmaal met een heleboel Lasius niger poppen
  • 20 augustus 2012: eitjes ontwikkeld tot larven
  • winter 2012: kolonie in winterrust gebracht
  • 19 februari 2013: kolonie uit winterrust gehaald
  • 14 april 2013: twee poppen (cocons) ontwikkeld
  • mei 2013: heleboel poppen aanwezig
  • 22 mei 2013: zelf de eerste ontwikkelde imago uit een cocon gehaald (de werkster op bovenstaande foto), deze heeft het waarschijnlijk niet overleefd
  • 5 juni 2013: meerdere Lasius fuliginosus werksters waargenomen: de koloniestichting is geslaagd na langer dan een jaar later
Vragen en opmerkingen bij deze blog.
Laatst gewijzigd door Lvet op 26 okt 2014, 11:07, 3 keer totaal gewijzigd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Lvet)

Bericht door Lvet »

Het gaat nog steeds goed met de kolonie. Vandaag liep er een Lasius fuliginosus werkster rond in de buitenwereld nadat ik honingdauwsurrogaat had aangeboden. Hieronder zijn daar foto's van te zien.

Afbeelding
Links Lasius niger, rechts Lasius fuliginosus. Verschillen in vorm (vooral breedte van de kop), kleur en grootte zijn duidelijk waar te nemen.

Afbeelding
Zoals te zien is, lijken de twee soorten goed met elkaar te kunnen communiceren.

Afbeelding
Deze meelworm is behoorlijk oud, dus er valt niks te halen. Desalniettemin waagt de werkster een poging.

Afbeelding
Op deze foto is haar antenne omcirkeld. Te zien is dat hier een knik in zit: deze is continu aanwezig. Ze is dus een beetje misvormd.

Zoals op de foto's te zien is, zijn er nog steeds Lasius niger werksters aanwezig. Ik ben benieuwd wanneer zij uit zullen sterven, totdat de hele kolonie volledig uit Lasius fuliginosus bestaat.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Lvet)

Bericht door Lvet »

Zoals beloofd hierbij een update van de kolonie. De kolonie doet het tot mijn vreugde heel erg goed. De koningin is gezond, de Lasius fuliginosus werksters zijn behoorlijk toegenomen in aantal en er is veel nieuwe broed, waaronder ook veel poppen.
Omdat ik de kolonie in twee reageerbuizen houd die omwikkeld zijn met aluminiumfolie, is het lastig om mooie foto's te maken. Toch heb ik dat vandaag geprobeerd, door één van de buizen af te sluiten met een prop watten, deze uit het bakje te nemen en dan op mijn gemak foto's te maken. Hieronder zo'n foto. Het is niet echt een mooie foto, omdat ik fotografeerde met de ene hand en met de andere hand het buisje onder het licht hield, maar de foto geeft wel duidelijk de samenstelling van de kolonie aan. Die bestaat nu, zoals te zien is, voornamelijk uit Lasius fuliginosus (en poppen). Dat zou je niet zeggen als je een kijkje in de buitenwereld zou nemen, waar vanzelfsprekend voornamelijk Lasius niger werksters vertoeven met daartussen af en toe 1 of 2, soms 3 Lasius fuliginosus werksters.

Afbeelding

Ook heb ik de koningin vast kunnen leggen, die in paniek door het buisje huppelde, vergezeld door werksters die haar probeerden te beschermen. Deze foto is eigenlijk volledig mislukt, maar om jullie toch niet de koningin te onthouden, plaats ik hem toch.

Afbeelding

Tot slot een foto van een werkster in de buitenwereld. Op deze foto is goed het verschil in grootte tussen Lasius niger en Lasius fuliginosus te zien. De Lasius niger werksters zijn uit de natuur geplukt en zijn derhalve geen kleine exemplaren (het zijn ook niet de grootste exemplaren, zoals je ze soms buiten tegenkomt).

Afbeelding

Ik heb daarnaast ook een filmpje gemaakt van een Lasius fuliginosus werkster die een doormidden geknipte krekel aanviel. Die moet nog bewerkt en geüpload worden, dus jullie houden hem nog tegoed van mij.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Lasius fuliginosus (Lvet)

Bericht door Lvet »

Nadat ze een tijdje geleden uit hun winterrust gehaald zijn (met enkele verliezen aan werksters), leken ze het goed te doen. Hun reageerbuisje was toen echter wel opgedroogd, dus ik bood ze een nieuwe aan. Ik stoorde ze niet en voerde ze een paar keer per week honingdauwsurrogaat en krekels.
Vandaag zag ik opeens veel dode werksters in de buitenwereld liggen. Ik schoof de aluminiumfolie van de buisjes om bijna alle werksters en de koningin dood aan te treffen.

De situatie was als volgt: in het opgedroogde reageerbuisje lagen allemaal dode werksters. In het tweede reageerbuisje met waterreservoir hadden ze een krekel gesleept die aardig is gaan schimmelen. Daartegenaan lag de beschimmelde, dode koningin.

Ik weet niet precies wat de doodsoorzaak is. Gezien ook bijna alle werksters gestorven zijn denk ik aan ziekte, waarschijnlijk door de beschimmelde krekel. Waarom ze deze niet gewoon uit het buisje verwijderd hebben, is me een raadsel. Het opgedroogde buisje was wel proper. De keuze was dus tussen een beschimmeld of een droog buisje. Zou dat hen de das omgedaan hebben?

Ik vind het erg jammer, omdat ik erg blij was met de geslaagde koloniestichting. Maar al met al was het een leuke en interessante ervaring en ben ik blij dat de kolonie het zo ver heeft geschopt. Tevens ben ik de geïnteresseerden onder jullie dankbaar voor jullie geweldige enthousiasme. Mocht ik nog gynes vangen dit jaar, dan ga ik het zeker opnieuw proberen. Liefst polygyn dit keer.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie