Messor Barbarus (TomG)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
TomG
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Dieren
Gender:
Leeftijd: 28

Messor Barbarus (TomG)

Bericht door TomG »

Hierbij de thread om al uw vragen, opmerkingen en suggesties te plaatsen over mijn kolonie Messor barbarus.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Barbarus (TomG)

Bericht door Antsps »

Ziet er mooi uit! :)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Messor Barbarus (TomG)

Bericht door Westdijk »

De foto's maken je verhaal compleet. Het zijn duidelijke opnamen. Het is leuk opgezet. Alleen heb ik wel een paar vragen en ik hoop dat je mijn nieuwsgierigheid kan bevredigen.
Heeft de blauwe lamp nog een speciale functie, of laat deze het naar jouw zin er gewoon mooier uit zien? Ik ben hier namelijk bij diverse onderwerpen wel eens de kleur rood (folie, infrarood lamp, rood licht, etc.)tegen gekomen, maar tot zover ik me kan herinneren nog nooit blauw.
Wat zijn nu de afmetingen van deze bak?
Is het een optie om de helling een enkele keer met water te besproeien? Misschien bied het de mieren dan wel voldoende houvast om er over heen te lopen, zonder dat het te vochtig wordt om erin te kunnen graven. Je kan ook overwegen om een stukje plastic van lijm te voorzien en dit in het zand te drukken en dan om te draaien. De mieren lopen, als de lijm eenmaal is opgedroogd, dan nog altijd over een zandpad, dat je in mijn beleving makkelijk kan camoufleren. Een stukje toiletpapier lijkt me een beetje ontsierend, omdat je juist je best hebt gedaan om het formicarium een natuurlijk ogend karakter te geven. Kijk maar of je hier iets mee kan.
TomG
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Dieren
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor barbarus (TomG)

Bericht door TomG »

Bedankt voor je reactie Westdijk!

De blauwe lamp heb ik gekozen omdat het aanbod niet zo groot was, de lamp betaalbaar was, en niet echt doelbewust omdat hij deze kleur heeft en dus ook niet voor een speciale functie (voor zover ik weet dan, misschien lijkt het een beetje op maanlicht?). Het ziet er wel leuk uit, maar de kans is groot dat ik deze nog een keer ga vervangen door een lamp die meer die "desert-look" geeft so to speak, dus iets geelachtiger licht als ik mij niet vergis. Het is ook het noemen waard dat het eigenlijk een lamp is die bestaat uit twee staven, een witte en een blauwe. Dit moet ook wel, want mijn gebrekkige natuurkundige kennis deed mij denken dat een enkele blauwe lamp een formicarium zou geven met alleen blauw en zwart, correct me if i'm wrong.

De afmetingen van de bak zijn 34x25x35. De helling met water besproeien is een idee, alleen geloof ik dat het echt ontzettend snel naar de onderkant van de bak loopt, omdat het zand echt nauwelijks water vast houd. Daarbij wil ik zo min mogelijk aan de bak doen en de mieren zo veel mogelijk hun leventje laten lijden, maar ik ga het proberen als het nodig is. De mieren zijn nu iets rustiger dan toen ik ze gisteren in de bak plaatste, en hebben al een stuk minder problemen met het droge zand, wat volgens mij komt doordat ze gewoon de beste paadjes hebben gevonden, en deze nu vaker gebruiken.

Je idee van een stukje plastic met lijm vind ik harstikke goed, en hier ga ik binnenkort iets moois van proberen te maken, hartstikke bedankt! Voordat ik hieraan begin, wat voor lijm kan ik het beste gebruiken? ik wil natuurlijk niet dat de mieren ziek worden of doodgaan door dampen of gewoon giftige lijm.

Nogmaals bedankt voor je suggesties!
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor Barbarus (TomG)

Bericht door Antsps »

Het zand met water besproeien lijkt mij geen goed idee. Op de korte termijn is het misschien handig maar na een tijdje krijg je er spijt van, tenzij je het vaak wil verschonen natuurlijk :lol:

Als je geen lijm wil gebruiken kan je er ook voor kiezen om een gipslaag te maken en daar zand op aan te brengen ;)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Messor barbarus (TomG)

Bericht door Westdijk »

TomG schreef:Voordat ik hieraan begin, wat voor lijm kan ik het beste gebruiken? ik wil natuurlijk niet dat de mieren ziek worden of doodgaan door dampen of gewoon giftige lijm.
Hier hebben we de zoekmachine rechts in de bovenhoek voor. Ik weet zelf namelijk het antwoord niet op je vraag. In dergelijke gevallen maak ik dan met terugkerende regelmaat gebruik van de kennis van andere leden op deze site. ;)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (TomG)

Bericht door Tristan »

Ikzelf gebruikte deze texture gel om een zandlaag aan te brengen op een gipsondergrond. Werkt zeer goed en geeft een heel natuurlijke look. Deze kan je in hobbywinkels vinden. ;)
Afbeelding
TomG
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Dieren
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor barbarus (TomG)

Bericht door TomG »

dat ziet er inderdaad heel mooi uit Tristan, ik ga maandag eens langs de hobbywinkel!:)
Plaats reactie