Op dit forum ga ik voor mijzelf en degene die het leuk vinden om mee te kijken een blog bij houden over een Lasius Niger gyne die ik heb gevangen en heb vernoemd naar mijn vriendin.
Hier kunnen jullie reageren op mijn blog.
Lasius Niger Gyne Lynn
Lasius Niger Gyne Lynn
Laatst gewijzigd door JW op 24 jul 2014, 09:02, 2 keer totaal gewijzigd.
1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Re: Lasius niger Gyne Lynn
Week 1: donderdag 17-07-14
Vandaag heb ik een Lasius Niger gyne gevangen op de stoep voor mn werk. Heb haar meegenomen naar huis en daar een reageerbuisje voor dr klaargemaakt. Heb een halve tampon gebruikt als vochtbron en het werkt super. Nu maar hopen dat ze bevrucht is en (snel) eitjes gaat leggen.

Vandaag heb ik een Lasius Niger gyne gevangen op de stoep voor mn werk. Heb haar meegenomen naar huis en daar een reageerbuisje voor dr klaargemaakt. Heb een halve tampon gebruikt als vochtbron en het werkt super. Nu maar hopen dat ze bevrucht is en (snel) eitjes gaat leggen.

1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Week 1: zondag 20-07-14
Heb inmiddels ook een andere camera (panasonic lumix) erbij gepakt. Als je er op klikt zie je hoe fantastisch zo'n beestje er eigenlijk uit ziet.

Heb inmiddels ook een andere camera (panasonic lumix) erbij gepakt. Als je er op klikt zie je hoe fantastisch zo'n beestje er eigenlijk uit ziet.

1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Week 2: maandag 21-07-14
Eitjes! Ik heb haar vanaf het begin afgedekt met aluminiumfolie, op kamertemperatuur gehouden en met rust gelaten. Op zondag(20-07) lag er nog niks. De volgende dag ben ik gaan kijken en lagen er 13 eitjes!

Eitjes! Ik heb haar vanaf het begin afgedekt met aluminiumfolie, op kamertemperatuur gehouden en met rust gelaten. Op zondag(20-07) lag er nog niks. De volgende dag ben ik gaan kijken en lagen er 13 eitjes!

1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Vandaag is het een week geleden dat ik haar gevangen heb en tot nu toe gaat het super. Ik laat haar nu weer een tijdje met rust en ga volgende week maandag kijken of er veranderingen te zien zijn. Wellicht meer eitjes of dat er zelfs al larven zijn uitgekomen
1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Het aantal eitjes is inmiddels verdubbelt! Verder geen veranderingen.
1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Inmiddels bijna een maand verder. Ze doet het nog altijd goed. Uit de eitjes kwamen larven en sommige van deze larven zijn inmiddels alweer verpopt. Er ligt dus een mooie bult van eitjes, larven en poppen. Vooralsnog geen werksters uitgekomen maar geloof dat dat niet heel lang meer duurt. Afwachten dus!
1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
Inmiddels wéér bijna een maandag verder. De tampon was bijna uitgedroogd een paar dagen geleden, dus is ze verhuisd naar een ander reageerbuisje. Vanmorgen ben ik gaan kijken of ze het naar dr zin heeft in haar nieuwe buis en opeens was ze niet meer alleen, maar waren er 5 mieren bijgekomen! Erg leuk. Ik heb gelijk suikerwater gegeven waar ze meteen zelf op afkwam, heb haar uiteraard niet gevoerd voordat er mieren waren uitgekomen, dus dit was haar 1e keer eten sinds ze het nest heeft verlaten. Heb er net een fruitvlieg ingelegd en ga zo eens kijken of ze die al accepteren. Rechts bovenin zie je een leeg cocon. Rechts onderin is het fruitvliegje. Eiwitten voor de Gyne en de larven.

1x Lasius Niger
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus
1x Messor Barbarus
1x Lasius Flavus
1x Camponotus Barbaricus