De gynes werden gevangen op 26 juni in het stadscentrum van Gent. Onmiddellijk werden ze in proefbuisjes geplaatst en in het donker gezet. Momenteel staan ze in de kelder. Misschien is het beter om ze iets warmer te zetten, maar alle gynes zitten ondertussen met eitjes, dus ik denk niet dat het té koud is. De setup ziet er als volgt uit:

En hier een close-up van een van de koninginnen:

Wanneer de koninginnen een aantal werksters hebben, plan ik de helft van de proefbuisjes gewoon in een plastieken doos te leggen die dan als buitenwereld kan dienen. Ik ben het echter helemaal eens met forumlid Westdijk dat dit er niet zo mooi uitziet. Ik was dan ook helemaal enthousiast over zijn formicarium in een (pils)beker en heb dan maar besloten om er zelf een aantal te maken. Ik heb er ondertussen 2 gemaakt die gebruiksklaar zijn (en 1 die mislukt is). Hieronder een aantal foto's van m'n laatste poging:

Ik heb heel nauwkeurig de richtlijnen van Westdijk (http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7086) gevolgd en het resultaat is dan ook nagenoeg identiek. Misschien het grootste verschil is dat ik een 'holle voet' gemaakt heb (in de witte ytong is een relatief groot gat geboord) terwijl Westdijk het net andersom doet (laat enkel de kern van de voet staan). Verder heb ik ook 4 kamers, waarvan er 2 afsluitbaar zijn met een plastiekje. Misschien is de buitenwereld te klein voor een kolonie/nest met 4 kamers, maar ik wilde graag proberen of het kan. Watertoevoer gebeurt bovenaan de 'rots' via een piepklein gaatje (met spuitje + naald/katheter). Uitbraakpreventie gebeurt met paraffine-olie.
In 1 van m'n 2 bekerformicaria heb ik een 'mierenfamilie' (10-tal mieren met wat poppen die ik in de tuin vond) ondergebracht om te zien of alles goed gaat (afsluiting ed). So far so good... Al leggen de werksters de poppen iet in de kamers, maar in het vochtige gangpad.
Ik probeer een dezer wat foto's te posten van de gynes met broed. Al behoed ik me er wel voor ze teveel te storen om geen verliezen te lijden.