Lasius Niger protein jelly geven
- LasiusQueen
- Lid
Lasius Niger protein jelly geven
Ik heb toevallig vier bromvliegen kunnen vangen de afgelopen dagen, maar ik kan daar niet vanuit blijven gaan natuurlijk.
Dus heb ik protein jelly besteld. Eten Lasius Niger dat eigenlijk graag? Wat doen jullie voor proteine?
Dus heb ik protein jelly besteld. Eten Lasius Niger dat eigenlijk graag? Wat doen jullie voor proteine?
Beginner met een Lasius Niger kolonie.
-
Re: Lasius niger protein jelly geven
Dat zou je beter eerst kunnen vragen, en dan pas bestellen. Je jebt het namelijk echt niet nodig en het is dus zonde van het geld. Ik geef gewoon insecten voor de proteïnen. Met jouw beginnende Lasius niger kolonie kan je heel lang vooruit met zelf gevangen vliegen, muggen en fruitvliegjes etc. Zeker tot aan de winterslaap kun je gewoon eten voor ze vangen, dat hoeft niets te kosten. Ik heb nog nooit proteinjelly gekocht. Aan insecten en suikerwater hebben ze echt genoeg. Ze zullen het wel eten hoor, maar ze krijgen het niet op voordat het bederft. Geef ze een mespuntje per keer en bewaar de rest in de koelkast of vriezer.
En ohja: welkom!
En ohja: welkom!
- LasiusQueen
- Lid
Bedankt voor je advies GvG!
Ik zag dat je het maanden kan bewaren als het potje niet open is geweest. Je kan het eventueel zelfs invriezen.
Wat het vangen betreft; ik heb nu toevallig mazzel gehad dat ik wat vliegen had rondvliegen, maar ik durf er niet op in te zetten dat die er altijd zullen zijn. Ik heb vandaag bij de dierenwinkel gratis wat larven gekregen om te kijken of ze dat willen eten. Als ze die willen dan kan ik daar ook nog op terugvallen als de jelly niet aanslaat.
Het is mijn allereerste kolonie en ik wil het zo graag goed doen
Ik zag dat je het maanden kan bewaren als het potje niet open is geweest. Je kan het eventueel zelfs invriezen.
Wat het vangen betreft; ik heb nu toevallig mazzel gehad dat ik wat vliegen had rondvliegen, maar ik durf er niet op in te zetten dat die er altijd zullen zijn. Ik heb vandaag bij de dierenwinkel gratis wat larven gekregen om te kijken of ze dat willen eten. Als ze die willen dan kan ik daar ook nog op terugvallen als de jelly niet aanslaat.
Het is mijn allereerste kolonie en ik wil het zo graag goed doen

Je kunt eventueel een fruitvliegen kweek kopen/maken.
Verder eten ze heel wat minder dan je denkt. Als je een gyne hebt met 10 werksters, eten ze misschien één zo'n vlieg in een week.
Met dit weer vang ik in elk geval meer dan voldoende vliegen voor m'n ~6 kolonies.
Verder eten ze heel wat minder dan je denkt. Als je een gyne hebt met 10 werksters, eten ze misschien één zo'n vlieg in een week.
Met dit weer vang ik in elk geval meer dan voldoende vliegen voor m'n ~6 kolonies.
- LasiusQueen
- Lid
Okay. Ze hebben met 10 werksters in 24 uur drie vliegen verorberd, maar dat was dan misschien omdat ze honger hadden, omdat ze al een tijd in het buisje zaten?
Hoe kom je aan fruitvliegjes? (Anders dan een banaan laten rotten)
Hoe kom je aan fruitvliegjes? (Anders dan een banaan laten rotten)
- ricardovdh
- Lid
Fruitvliegjes kun je in de meeste dierenwinkels en reptielenwinkels wel verkrijgen.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
- LasiusQueen
- Lid
Helaas hadden ze geen fruitvliegjes bij mijn dierenwinkel. Ik heb het ook nog gevraagd bij de prooidieren winkel (zit en speciale waar ik woon alleen voor verkoop van prooidieren), maar die had ze ook niet 

-
- Lid
Re: Lasius Niger protein jelly geven
Ik dat er anders wel forumleden je vliegjes kunnen opsturen tegen verzendkosten om mee te beginnen kweken. Ik weet niet of je van België/Nederland bent?
- LasiusQueen
- Lid
Ik kom uit Nederland.
Stomme vraag: hoe kweek je fruitvliegjes? En kunnen die dan niet wegvliegen als je het bakje open doet? Hoe pak je zoń beestje?
Stomme vraag: hoe kweek je fruitvliegjes? En kunnen die dan niet wegvliegen als je het bakje open doet? Hoe pak je zoń beestje?
-
- Lid
Re: Lasius Niger protein jelly geven
Fruitvliegen kweken is behoorlijk simpel, je hebt gewoon een kweekbodem nodig, en een 20-tal vliegjes om mee te starten.
Deze gooi je dan in het bakje, en klaar.
Er zijn honderden recepten, maar fruitvliegen zijn niet kieskeurig, dus zoveel maakt dat niet uit.
De fruitvliegen in gevangenschap kunnen over het algemeen niet vliegen, maar om ze gemakkelijk te kunnen voeren steek ik ze eerst eventjes in de frigo.
Dan zijn ze wat suf, en gooi ik ze bij de mieren.
Deze gooi je dan in het bakje, en klaar.
Er zijn honderden recepten, maar fruitvliegen zijn niet kieskeurig, dus zoveel maakt dat niet uit.
De fruitvliegen in gevangenschap kunnen over het algemeen niet vliegen, maar om ze gemakkelijk te kunnen voeren steek ik ze eerst eventjes in de frigo.
Dan zijn ze wat suf, en gooi ik ze bij de mieren.
Je kunt zelf een kweek maken als je dat leuk vindt, of een kweek kopen. Commerciele kweeks hebben meestal gemodicifceerde fruitvliegen: die kunnen niet vliegen. Prijzen zijn schappelijk, maar probleem is vaak verzendkosten (als je online bestelt). Voorbeeld: €1,70 bij kreca.nl voor een doosje, maar dan komt er €6,20 verzendkosten bij.
Verder: je kolonie is nu nog erg klein en met je jelly (en winterslaap) kun je bijna wel een jaar vooruit gok ik.
Verder: je kolonie is nu nog erg klein en met je jelly (en winterslaap) kun je bijna wel een jaar vooruit gok ik.
- LasiusQueen
- Lid
-
- Lid
Fruitvliegjes, krekels en krulvliegen kan je kopen o.a. bij http://www.terrariumkoerier.com/**voeds ... gjes/p-1a/ en http://www.mierenboerderij.nl/voeding-fruitvliegjes
Je kan ze evt invriezen en dan geven wanneer je wilt. Maar dat kost geld. Wil je geen geld uitgeven dan heeft GvG helemaal gelijk en kan je op dit moment echt overal vliegen, muggen etc vangen. Kost niets en voldoet prima. Mocht je echt los willen gaan dan kan je honingdauwsugoraat maken (zie recept elders op het forum). maar dat is niet echt noodzakelijk en is niet zo heel goedkoop.
Je kan ze evt invriezen en dan geven wanneer je wilt. Maar dat kost geld. Wil je geen geld uitgeven dan heeft GvG helemaal gelijk en kan je op dit moment echt overal vliegen, muggen etc vangen. Kost niets en voldoet prima. Mocht je echt los willen gaan dan kan je honingdauwsugoraat maken (zie recept elders op het forum). maar dat is niet echt noodzakelijk en is niet zo heel goedkoop.
-
- Lid
Waar woon je ergens in Nederland? Ik heb wel wat fruitvliegjes op overschot (die niet kunnen vliegen)
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
- LasiusQueen
- Lid
Ik woon in het Gooi Joachim. Helaas dus niet bij jou in de buurt. Maar bedankt voor je aanbod!
-
- Lid
Nou ja, dat wil eigenlijk helemaal niks zeggen waar ik woon.
Donderdag moet ik in Laren zijn voor mijn werk en de volgende week in Amsterdam en Almere
Maar toch bedankt voor je bedankje
Ik wens je alvast welkom in de community en veel succes met jouw mieren
Ps mijn mieren vinden fruitvliegjes echt het lekkerste voer aller tijden
Donderdag moet ik in Laren zijn voor mijn werk en de volgende week in Amsterdam en Almere

Maar toch bedankt voor je bedankje

Ik wens je alvast welkom in de community en veel succes met jouw mieren
Ps mijn mieren vinden fruitvliegjes echt het lekkerste voer aller tijden

Lasius Niger-zwartbruine wegmier
- LasiusQueen
- Lid
Ik zag bij woonplaats Sluis staan, vandaar de reactie. Ik ga je een pm sturen!
-
- Lid
Ik heb gisteren eens om te testen en jelly buiten gelecht om te kijken of ze er van eten. Ze eten het inderdaat. Ik heb momenteel enkel beginende gynes maar ik heb jelly altijd op vooraat voor mijn andere dieren. Dus kan er wel telkens een klein beetje van gebruiken voor mijn mieren. Als mijn gynes hun eerste werkers hebben zal ik eens testen met wat ze het beter doen met insecten of met jelly zal mijn bevindingen posten
groetten benny
groetten benny
-
Voor welk soort dieren heb je jelly in huis?benny18 schreef: Ik heb momenteel enkel beginende gynes maar ik heb jelly altijd op vooraat voor mijn andere dieren.
-
- Lid
Voor mijn rozenkevers, voor mijn reuze miljoenpoten, baardagamen, luipaardgekko's en voor mijn voedseldieren (krekels)
-
Ok, ik wist niet dat je die ook jelly kon geven.
-
- Lid
Ja en ze lusten het graag