komen niet uit hun nest

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

komen niet uit hun nest

Bericht door bz12 »

Dus het gaat als volgd.
Ik heb een camponotus barbaricus kolonie van ongeveer 5 werksters.
Maar geen van hun wilt het buisje verlaten.
Er gaat er telkens maar een uit het buisje om eten te halen en die voed dan de rest.
En de gyne lijkt ook geen eitjes meer te leggen.
Dus ik maak me zorgen wat doe ik fout waarom komen er geen werksters meer.
:?: :?
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: komen niet uit hun nest

Bericht door dvd »

bij een kleine kolonie komen er amper werksters in de buitenwereld,als ze iets nodig hebben komen ze het wel halen!Dus nergens om je zorgen over te maken.Dat de gyne geen eitjes meer legt kan te maken hebben met het naderen van de winter,gvg is meer ervaren dan mij,misschien dat hij het kan bevestigen.Mijn Formica sanguinea en formica fusca leggen ook geen eitjes meer.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: komen niet uit hun nest

Bericht door GvG »

Ik ben zeker niet het meest ervaren lid, maar verder ben ik het helemaal met je eens. :)

Mijn Camponotus vagus heeft ook geen eitjes en poppen meer, de larven gaan pas na de winterslaap verpoppen.
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Re: komen niet uit hun nest

Bericht door bz12 »

Oke dankjewel , er zijn wel een paar larven over dus ja hopen dat het snel poppen worden. :D
Dit wordt ook hun eerste jaar in de winterslaap laten we hopen dat ze het overleven.
Weet iemand ook op welke temperatuur ik een camponotus soort moet houden tijdens de winterslaap.
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: komen niet uit hun nest

Bericht door cerris »

Mijn camponotus barbaricus zijn met rond de 20 werktsers maar zie er ook nooit meer dan 1 buiten.
1X Formica fusca
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: komen niet uit hun nest

Bericht door GvG »

De larven die er nu liggen zullen waarschijnlijk na de winterrust gaan verpoppen. Als ik me niet vergis komt jouwgyne uit Marokko? Dan denk ik dat ze niet echt in de koelkast hoeft, maar ze moet wel een paar maanden wat koeler staan. Een graad of 15 lijkt me goed. Zorg dat ze af en toe wat suikerwater kunnen drinken, maar laat ze vooral met rust. Insecten zullen ze waarschijnlijk niet aannemen in de winter. In maart kan je ze weer een beetje warmer zetten. Rustig aan, niet meteen op een wamtemat zetten.

Zo zou ik het doen.
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Re: komen niet uit hun nest

Bericht door bz12 »

Dan ik denk dat ik ze in de kelder ga doen want daar is het wat koeler.
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
Plaats reactie