Voortgang reageerbuisje

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
farholly
Lid

Voortgang reageerbuisje

Bericht door farholly »

Hallo,

Eind juni ben ik begonnen met en Lasius Niger kolonie. Momenteel zit er een koningin in het reageer buisje en zo'n 14 kleine miertjes. Er ligt al wel een tijdje een bergje kleine eitjes, maar het duurt vrij lang en ze lijken misschien zelfs niet meer te groeien... :?

Ik vroeg me af wat normaal is en hoe het bij de meeste van jullie zit? ;)

Ze lijken wel vrij blij en ze verzorgen de eitjes ook nog gewoon.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr, paul
Sneeuwuil
Lid

Re: Voortgang reageerbuisje

Bericht door Sneeuwuil »

Deze tijd van het jaar doet de Lasius niger het rustig aan. In nde natuur zie je ze ook niet zo veel meer. De meesten hier zullen ze binnenkort in een 'winterlsaap' doen.

Kortom er is weinig aan de hand, de winter nadert gewoon :-)
farholly
Lid

Bericht door farholly »

Aah oke! Hartstikke bedankt voor je reactie. Dat is goed om te horen.
Dat brengt me op een nieuwe vraag.. Is het verstandig om ze in de winterslaap te doen of niet?
Ik las al iets over in de koelkast bewaren? Moeten ze dan nog gevoerd worden? en is de overgang van nu, 20 graden naar koelkast, 5 graden niet opeens teveel?

Geleidelijk aan de temperatuur veranderen kan ik niet realisteren namelijk..
Sneeuwuil
Lid

Bericht door Sneeuwuil »

Ja, zit met hetzelfde probleem. Binnenshuis is het nergens minder dan 20 en ineens naar koelkast wordt wel laag. Zit er over te denken om ze een tijdje op het balkon te parkeren, maar met weer en wind is dat ook niet per se practisch.

Anyway, winretslaap is an te raden net als geleidleijk aan de temperatuur te verlagen. Wat er precies gebeurt als je het overslaat, danwel toch de temperatuur flink verlaagd weet ik niet.
GvG

Bericht door GvG »

Als het goed is hebben ze nu geen eitjes maar larven. Kijk maar eens goed met een loep. Deze larven gaan pas verder groeien en ontwikkelen na de winter. Ze zijn nu in diapauze. De koningin gaat ook na de winter weer eitjes leggen. Tijdens de diapauze is het beter voor de de mieren en larven om koel te blijven, dat bespaart energie. Ook zorgt de kou er voor dat ze uit de diapauze komen en goed ontwikkelen in de lente.

De temperatuur afbouwen is beter maar niet per se noodzakelijk. Je kan zie op een koele nacht in de schuur zetten of op de vensterbank met het raam op een kiertje.

Als ze echt koud genoeg staan hoeven ze geen voedsel te krijgen. Je kan het reageerbuisje gewoon afsluiten met een watje.
dvd
Lid

Bericht door dvd »

Ik heb mijn mieren ook op een vensterbankje staan met het raam op een kiertje.Ze waren terug goed actief met het warm weer de voorbije 3 dagen,nu gaat het wel richting 15 graden en minder dus perfect om af te laten koelen.
farholly
Lid

Bericht door farholly »

Ja, goed idee inderdaad om ze in de avond gewoon buiten te leggen. Als het wat kouder wordt kan ik ze weer naar binnen halen. Want in de vrieskouw zal geen goed idee zijn denk ik eh? (tot hoe koud kan de Lasius Niger ongeveer aan?) M'n koelkast is namelijk zo'n 5'C.
Ik zat inderdaad nog te wachten totdat de larven uit zouden komen, maar dat gaat dus niet meer gebeuren? Wat gebeurd er als ik de mieren niet in winterslaap doe? Zullen ze dan wel uitkomen? Of is het beter om dit wel gewoon te doen?

Ohja, en per wanneer kunnen ze dan ongeveer weer uit de koelkast?

Dankjewel voor de toelichting.
GvG

Bericht door GvG »

Ik zat inderdaad nog te wachten totdat de larven uit zouden komen, maar dat gaat dus niet meer gebeuren?
Nee, waarschijnlijk niet.
Wat gebeurd er als ik de mieren niet in winterslaap doe? Zullen ze dan wel uitkomen?
Waarschijnlijk uiteindelijk wel. Het zal de mieren en vooral larven wel verzwakken. Hoe warmer het is, hoe meer de energie de larven en mieren gebruiken. Omdat ze bijna niet eten verliezen ze dus meer reservestoffen als het warmer is. Een kolonie die koel blijft in de winter zal dus meer energie hebben om te ontwikkelen in de lente. Mijn ervaring is dat kolonies de winter beter doorkomen en sneller aangroeien als ze de winter in de koelkast doorbrengen. Het schijnt ook dat gynes langer leven als ze jaarlijks een goede winterslaap krijgen.
tot hoe koud kan de Lasius niger ongeveer aan?
Tussen de 4 en 7 graden is ideaal, maar kouder kan ook. Zolang je maar boven het vriespunt blijft. Ik heb ze vorige winter ook wel op 2 graden gehad gedurende een paar weken.

Je kan ze in een bakje met wat isolatiemateriaal er omheen zodat de ergste trillingen en temperatuurschommelingen gedempt worden. Dan leg je ze gewoon in de koelkast tot je buiten weer mieren ziet lopen. Ik heb ze vorige winter bijna 5 maanden in de koelkast gehad (november t/m maart). Je zal zien dat je geduld in de lente beloond wordt met een enorme stapel eitjes en snel ontwikkelend broed.
farholly
Lid

Bericht door farholly »

Jullie hebben me overgehaald.. Ze moeten inderdaad de koelkast in.
Daarbij heb ik nog wel twee (misschien ietwat domme vragen) vragen.
Je zal zien dat je geduld in de lente beloond wordt met een enorme stapel eitjes en snel ontwikkelend broed.
Oke, want blijft de koningin wel eitjes leggen op het moment dat ze in winterslaap gaan, of legt ze die pakketjes pas in de lente?
Het schijnt ook dat gynes langer leven als ze jaarlijks een goede winterslaap krijgen.
Daar heb ik nog nooit aan gedacht eigelijk, maar wat gebeurd er als mijn koningin dood gaat over een paar jaar. Want de kolonie kan niet verder bestaan zonder de koningin toch?
Moet ik dan een nieuwe koningin bijvoegen? Of wordt er op een gegeven moment een nieuwe koningin geboren die het overneemt of iets dergelijks?

Isolatiemateriaal is inderdaad een slimme!
GvG

Bericht door GvG »

blijft de koningin wel eitjes leggen op het moment dat ze in winterslaap gaan, of legt ze die pakketjes pas in de lente?
Waarschijnlijk legt ze nu al geen eitjes meer. Ik durf te wedden dat al het broed wat nu in het buisje ligt larven zijn. Tijdens de winter zal ze geen eitjes leggen. Ook als je ze niet in koelkast legt zal ze weinig of geen eitjes leggen. Pas in de lente gaat ze weer aan de leg.
wat gebeurd er als mijn koningin dood gaat over een paar jaar
Als de gyne dood is zal de hele kolonie langzaam uitsterven.
farholly
Lid

Bericht door farholly »

Hartstikke bedankt voor jullie informatie!
Wat doen jullie eigelijk als de koningin dood is? Wachten tot de laatste mier dood is? Vrijlaten?
Of hebben de meeste hier meerdere kolonies naast elkaar?
farholly
Lid

Bericht door farholly »

foutje.. ;)
Sneeuwuil
Lid

Bericht door Sneeuwuil »

De meesten hebben meerdere kolonies, maar je kunt ze niet mixen of zo. Als de koningin overleden is, is het gebeurd met de kolonie. Er zijn enkele zeldzame soorten die een nieuwe koningin 'kiezen' en er zijn soorten die meerdere koningen hebben (dat komt wat vaker voor), maar ook daar geldt: als de laatste koningin dood is, is het gebeurd. Je kunt natuurlijk altijd een nieuwe kolonie beginnen of er meerdere houden :-)

Oh, mocht de gyne (is beter woord dan koningin) dood gaan, dan kun je de kolonie een nacht in vriezer stoppen om de rest zo een zachte dood te geven. Vrij laten overleven ze ook niet.
Laatst gewijzigd door Sneeuwuil op 20 okt 2014, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
GvG

Bericht door GvG »

Ik ben geen voorstander van vrijlaten, ook niet als het inheemse mieren zijn. Je weet nooit wat de gevolgen kunnen zijn voor het plaatselijke ecosysteem. Misschien laat je wel een gevaarlijke schimmel vrij. Als het een heel bijzondere soort is zou ik het afwachten en de werksters hun natuurlijke leven laten uitleven. Als ik het niet de moeite waard vind, bij voorbeeld een beginnende Lasius niger kolonie, gaan ze een nachtje de vriezer in. Daarna maak ik het buisje schoon en kook ik het uit.
GvG

Bericht door GvG »

Kijk... Goed gezegd, Sneeuwuil! :)
gabbermanNL
Lid

Bericht door gabbermanNL »

Ik ben nieuw met dit en wil later (rond zomer) ook een kolonie stichten. Kun je meerdere kolonies in 1 bak houden? En als er meerdere koninginnen uitkomen wat gebeurt er met hun als je ze in bijvoorbeeld : http://www.mierenboerderij.nl/Mierenboe ... -Plexiglas (Mierenboerderij T-Farm Plexiglas) houdt?

-Gabber
GvG

Bericht door GvG »

Hoi, welkom op het forum.

Om deze vraag te stellen kun je het beste een nieuw onderwerp beginnen in het deel "beginnersvragen". Je stelt de vraag nu in een oud onderwerp, terwijl je vraag niet echt met het onderwerp te maken heeft.

Ik zal je toch antwoord geven, als je meer wilt weten moet je even een nieuw onderwerp starten.
gabbermanNL schreef:Ik ben nieuw met dit en wil later (rond zomer) ook een kolonie stichten.
Goed idee, dan kun je zelf koninginnen vangen, dat is leuker dan kopen!
Kun je meerdere kolonies in 1 bak houden?
Nee, niet echt. Het is wel mogelijk, als je de juiste soorten bij elkaar zet en een héle grote bak hebt, maar in de praktijk is het erg lastig. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dat werd altijd vechten.
En als er meerdere koninginnen uitkomen wat gebeurt er met hun als je ze in bijvoorbeeld (...) (Mierenboerderij T-Farm Plexiglas) houdt?
Ik denk dat je vraagt wat er gebeurd als er jonge koninginnen geboren worden in de kolonie, die een bruidsvlucht gaan houden. Dat gebeurt eigenlijk nooit. De meeste soorten gaan pas bruidsvluchten houden als de kolonie zeer groot is, dat duurt vele jaren. Ik wel eens jonge koninginnen gehad in mijn Myrmica kolonie, en in Temnothorax kolonies. Bij de Myrmica gingen ze dood, of ze bleven in de kolonie als een soort werkster, ze gingen geen eitjes leggen. Bij de Temnothorax kolonies vlogen ze wel uit en vond ik ze in de vensterbank. Vooral mannetjes. Bij het nest dat jij noemt kunnen ze denk ik niet wegvliegen omdat het dicht is aan de bovenkant.

Dat brengt me bij mijn laatste punt, het eerdergenoemde nest raad ik af voor een beginner als jij. Voordat je de gangen van de mieren ziet zoals op de plaatjes moet je een grote kolonie hebben, van meerdere jaren oud. Een kolonie met meerdere honderden werksters. Een kleinere kolonie houdt altijd ruimte tussen het nest en het glas zodat je de mieren nooit ziet, behalve als ze boven de grond uitkomen om eten te zoeken. Dat is niet vaak bij kleine kolonies.

Linksboven, onder het kopje "mierenhobby" vind je de beginnershandleiding. Lees die even door, daar vind je ook informatie over nesten die beter geschikt zijn. Als je vragen hebt horen we die graag! Wel in een nieuw onderwerp. :-)
gabbermanNL
Lid

Bericht door gabbermanNL »

Zal ik doen voortaan, toch bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :D ! En ik zal zeker nog even de beginnershandleiding doorlezen!
Plaats reactie