Kolonie groeit niet meer.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Kolonie groeit niet meer.

Bericht door bz12 »

Ik zoek hulp omdat mijn Camponotus Barbaricus niet meer groeit.
Ik zie wel altijd een paar larven maar nooit poppen en er zijn al ongeveer sinds september geen nieuwe werksters bij gekomen.
En het lijkt alsof de oude werksters nooit sterven er is in die 6 maanden geen een werksters dood gegaan.
De kolonie bestaat uit 1 gyne en 5 werksters.
Kan iemand mij vertellen waarom ze niet meer groeien en niet sterven.
Niet dat ik wil dat ze sterven maar werkster leven toch maarongeveer 3 maanden. :mrgreen:
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kolonie groeit niet meer.

Bericht door GvG »

Ik denk dat ze gewoon in diapauze zijn, oftwel winterslaap. Deze mieren hoef je misschien niet te koelen in de winter, maar het is normaal als de larven niet ontwikkelen. Heb je ze sinds september verwarmd?

3 maanden is voor een werkster in het wild een normale levensverwachting, in gevangenschap kan dat veel langer zijn. De gevaren die ze in het wild te verduren krijgen blijven ze in gevangenschap bespaard! :)
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Kolonie groeit niet meer.

Bericht door bz12 »

Nee ik heb ze niet verwarmd sinds september.
En ze waren niet in winterslaap ik probeerde ze in een winterslaap te krijgen maar het lukte niet.
Want ik zag ze nooit slapen ze bewogen altijd maar trager.
Is dat dan normaal ??
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kolonie groeit niet meer.

Bericht door GvG »

Ja, dat is normaal. Van een echte winterslaap is inderdaad geen sprake. De mieren worden minder actief, en de larven stoppen met ontwikkelen. Dat noemen we diapauze. Voor sommige soorten is het belangrijk om ze te koelen om goed door de diapauze te komen, en weer verder te ontwikkelen in de lente. Voor Camponotus barbaricus is dat niet het geval, geloof ik.

Laat ze maar zoveel mogelijk met rust. Geef ze een warm plekje, ik verwacht dat de ontwikkeling dan wel weer op gang zal komen. Zitten ze nog in een verduisterd buisje?
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Kolonie groeit niet meer.

Bericht door bz12 »

Ja ze zitten op een donkere plek en voor de zekerheid een rood folie er over.
Dus ze gaan rond deze tijd weer beginnen groeien toch ? :?:
En gaat ze ook weer eitjes leggen want daar zie ik er ook geen meer van ?
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kolonie groeit niet meer.

Bericht door GvG »

Een donkere plek met rode folie is iets anders dan een verduisterd buisje. Deze mieren zijn erg stressgevoelig, dus hoe donkerder hoe beter. Ik heb mijn Camponotus gynes in buisjes met aluminiumfolie er omheen. Als de diapauze voorbij is zou de gyne weer eitjes moeten gaan leggen. Het is normaal dat ze dat nu niet doet.
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Kolonie groeit niet meer.

Bericht door bz12 »

Oke dankje voor je altijd weer zo goeie tips. :D
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
Plaats reactie