Welke soort rode mier is dit?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
kanarie
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 46

Welke soort rode mier is dit?

Bericht door kanarie »

Locatie:
-Geografische ligging: Norg, Drenthe
-Nestplaats: Eiken gebint in woonkamer

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster:
-Grootte: gevleugelde is 9 mm. werkster is 5 mm.
-Kleur: geveugelde is zwart. Werkster is lichtbruin met zwart stipje in achterlijf.
-Aantal delen petiolus: middenlijf lijkt uit 2 delen te bestaan, maar het is moeilijk te onderscheiden
-Uitgebreide beschrijving:In een staand gebint (in gestorte betonvloer met vloerverwarming) kruipen er in een ruime nerf van het eiken gebint vele mieren. Het krioelt ervan. De lichtbruine miertjes blijven in de boom. De gevleugelden kruipen iets verder uit het gebint en vliegen naar het raam, waar ze voornamelijk in kleine groepjes blijven zitten. Het nest zit onder in het eikenhouten gebint; hoe krijg ik alle mieren er diervriendelijk uit? Of is er geen andere oplossing dan bestrijden?
-Foto: Op de foto een werkster en een gevleugelde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke soort rode mier is dit?

Bericht door GvG »

Ik denk de schaduwmier, Lasius umbratus.

Een interessante soort, het is namelijk een sociaal parasiet. Ze worden vaker binnenshuis aangetroffen en kunnen ook in hout nestelen. Bestrijden is lastig, zeker als je het diervriendelijk wilt doen. Lees maar even op de bovenstaande link, daar vind je veel informatie.
Laatst gewijzigd door GvG op 11 jun 2015, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Welke soort rode mier is dit?

Bericht door Sneeuwuil »

http://www.nlmieren.nl/websitepages/LAS ... IEREN.html

Deze link gaat specifiek over bestrijden. Waar het op neer komt is dat het hout te vochtig is.
kanarie
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Welke soort rode mier is dit?

Bericht door kanarie »

Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels in meerdere stofzuigsessies toch wel zo'n 2000 mieren opgezogen. En toch lijkt de bron onuitputtelijk. De veel werksters en gevleugelden komen via de naad in het gebint vanuit de grond naar boven en blijven voornamelijk rond de opening zitten. Het hout is licht aangetast, maar dat geeft niet. Bij de opening staat een mierenlokdoos waar wel degelijk gebruik van wordt gemaakt. Bij twee andere openingen waar ook een paar mieren kropen heb ik gember en kaneel gestrooid. Daarna op die plek geen mier meer gezien. Ik wilde er mee bereiken dat ze alleen de opening bij de lokdoos zouden gebruiken. Ondertussen heb ik een werkster en 1 met vleugels ingevroren, zodat ze ter beoordeling opgestuurd kunnen worden.

Gvg en Sneeuwuil: bedankt voor jullie bijdrage. Ik laat weten hoe het afloopt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke soort rode mier is dit?

Bericht door GvG »

Graag gedaan.

Het is trouwens beter om wat meer werksters op te sturen. Het kost niets extra, en je hebt er genoeg, blijkbaar! :)
Het is bij het determineren van mieren vaak makkelijker om meerdere werksters te kunnen bekijken.

Als je met zekerheid kunt vertellen welke soort het is horen we het graag. Ik hoop dat het je lukt om er vanaf te komen. Ik heb een hoop mieren in huis, maar ze moeten niet uit mijn vloer komen!
kanarie
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Welke soort rode mier is dit?

Bericht door kanarie »

Ze komen inmiddels op twee plekken uit de vloer. De drie doosjes worden echt wel gebruikt, maar na vandaag -warme dag- stikt het van de gevleugelde mieren. Morgen komt een ongediertebestrijder. Geeft ook garantie...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke soort rode mier is dit?

Bericht door GvG »

Succes, ik hoop dat 1 bezoek van de bestrijder genoeg is. Zijn ze al gedetermineerd?
kanarie
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Welke soort rode mier is dit?

Bericht door kanarie »

Ja, het gaat inderdaad om de schaduwmier. Ik heb dagelijks meerdere keren met de stofzuiger mieren opgezogen. Makkelijk over de 5000, maar -ik ga natuurlijk niet tellen- het zouden er zomaar 10000 kunnen zijn. Het gebint waar ze oorspronkelijk uitkwamen (en nog steeds uitkomen) staat in de woonkamer. Vandaag zag ik dat er ook werksters en gevleugelden onder het laminaat in de hal uitkomen...

Ik laat weten hoe het afloopt.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Welke soort rode mier is dit?

Bericht door Kegge »

Spannende ervaring kanarie. Niet leuk, maar wel spannend.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie