Nibbors

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nibbors
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 35

Nibbors

Bericht door Nibbors »

Dag mensen,

Mijn naam is Robbin. Ik ben 26 jaar en heb eerder deze week eindelijk de stap gezet om mijn eigen kolonie op te starten. ik kom uit Enschede en ben al jaren gefascineerd door insecten (en vele andere dieren).

Ik heb bij Mierenboerderij.nl de Messor Barbarus besteld, inclusief een verticaal Ytong nest.

Nu heb ik in afwachting van de mieren veel gelezen, waarbij ik al enkele problemen voorzie tijdens de start.
  • De Messor barbarus is trilling-gevoelig, waardoor ik qua locatie (mijn kantoor in huis) misschien een probleem heb omdat ik in dat kantoor aan tafel werk. Ook was mij vooraf niet verteld dat de Messor Barbarus problemen geeft als je het stoort (daglicht e.d.) Het is voor mij persoonlijk geen probleem om ze in het nest hen gang te laten gaan, maar het werk in het buitenverblijf lijkt me erg leuk om te zien. Zou het een optie zijn om een soort schuim te gebruiken om trillingen van de tafel naar het nest te minimaliseren?
  • Ik heb geen arena, dit was in het begin nog niet nodig werd mij verteld.
  • Er werd verteld dat als ik 20+ werksters nam, dat ze al gelijk in het Ytong nest konden, maar dit lijkt me dan niet realistisch omdat het mogelijk te groot zal worden.
Ik heb wel wat prachtige ontwerpen gezien van mensen die zelf het buitenverblijf en nest gemaakt hebben, dus dit is iets waar ik mij de komende weken zeker in wil gaan verdiepen. Een vriend van mij heeft meerdere aquariums, dus mogelijk dat ik die als basis zou kunnen gebruiken. Ook ben ik van plan om een blog te starten waarbij ik alles bij zal houden.

Ik kreeg zojuist bericht dat mijn mieren afgeleverd zijn, dus vanavond zal het feest beginnen. Tips voor een tijdelijk buitenverblijf waar de mieren+reageerbuis kunnen blijven totdat er wat meer zijn? Ik heb al wat dingen op het forum gezien, maar misschien dat iemand voor vandaag nog wat heeft.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Nibbors

Bericht door Kegge »

Welkom op het forum Robbin en gefeliciteerd met je nieuwe hobby. Een kleine kolonie kan het best in een reageerbuis blijven wonen totdat de kolonie groot genoeg is (meestal zo'n 100 werksters). Als buitenverblijf is het handigste om een bakje te gebruiken zoals van de afhaalchinees of die voor schepijs gebruikt wordt. Daarin leg je dan het verduisterde reageerbuisje met de kolonie. Je moet wel zorgen voor uitbraakpreventie. Dat kan op verschillende manieren. Kijk eens bij het topic "beginnersvragen" daar vind je verschillende methodes. In het buitenverblijf leg je ook het voedsel voor de mieren en zorg je dat de mieren kunnen drinken. Ik gebruik een daar ook reageerbuisje voor.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Nibbors

Bericht door GvG »

Welkom op het forum!
Ook was mij vooraf niet verteld dat de Messor barbarus problemen geeft als je het stoort (daglicht e.d.)
Er werd verteld dat als ik 20+ werksters nam, dat ze al gelijk in het Ytong nest konden
Dat is naar mijn mening kenmerkend voor de werkwijze van mierenboerderij.nl. Het is beter om ze zeker nog een jaar in een reageerbuisje te houden, met een klein buitenwereldje zoals hierboven beschreven. Dat kan je dan inderdaad beter niet op je bureau zetten. Dat is echter niet echt goede reclame, en dat levert minder geld op. Dus vertellen ze je wat je wilt horen als beginner.

Het blijft een fascinerende hobby, ook als het nog lang duurt voor je je mooie Ytongnest vol met mieren zult hebben. Veel plezier gewenst!
Gebruikersavatar
Nibbors
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nibbors

Bericht door Nibbors »

Bedankt voor de reacties!

Het is geen probleem om te wachten met het Ytong nest, ik verwacht dat dit nog wel goed komt. Ik hoop dat ik alle benodigheden vanavond nog kan halen zodat ik ze in ieder geval een klein buitenverblijf kan bieden + ontsnapping kan voorkomen. Ik ga in ieder geval mijn best doen.

Nu nog kiezen welk ijs ik op kan peuzelen voordat ze hen intrek kunnen nemen :P
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Nibbors

Bericht door GvG »

Je kan het buisje best nog een dagje dicht laten hoor, wel langer ook. Mieren gaan niet zomaar dood van de honger. Leg ze op een rustig, donker plekje, niet te warm. Dan heb je alle tijd om je voorbereidingen te treffen.

Dat gezegd hebbende: Pecan caramel!
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Nibbors

Bericht door JDbaas »

Welkom op het forum. :D
Nibbors schreef:Ook was mij vooraf niet verteld dat de Messor Barbarus problemen geeft als je het stoort (daglicht e.d.)
Als u wil zorgen dat daglicht (bijna) geen probleem is en toch in het nest wil kunnen kijken kunt u ook zorgen dat de kolonie het licht niet kunt zien, door middel van rood plexiglas of rood folie. (rood licht kunnen veel mieren niet zien omdat hun kleurenspectrum hoger ligt. Hierdoor zien ze wel ultra violet [UV].)
Ik weet niet of dit ook geldt voor Messor barbarus, misschien kan iemand anders op dit forum daar wel antwoord op geven.
Zou het een optie zijn om een soort schuim te gebruiken om trillingen van de tafel naar het nest te minimaliseren?
Ik denk niet dat dit mogelijk is, maar u kunt het altijd proberen.
Ik heb geen arena, dit was in het begin nog niet nodig werd mij verteld.
Een buitenwereld is nodig voor voeren, dus is wel degelijk nodig.
Er werd verteld dat als ik 20+ werksters nam, dat ze al gelijk in het Ytong nest konden, maar dit lijkt me dan niet realistisch omdat het mogelijk te groot zal worden.
Zoals Kegge al zei, Y-tong kan beter nog even wachten tot de kolonie een grote heeft van 100+ individuen.

Verder wens ik u veel succes. ;)
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Nibbors

Bericht door ProXi »

Welkom op het forum!
Heel erg veel plezier en succes!
Maar dat komt vast wel goed ;)
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Nibbors

Bericht door MichielAlexander »

Hoi!

Ook ik ben nieuw hier op het forum en ben pas gestart met een Messor barbarus kolonie. Al eerder ben ik begonnen met het houden van mierenkolonies, maar gezien de leercurve hebben de kolonies mij nog niet volgehouden. Zelf ben ik medisch bioloog en erg gefascineerd in de communicatie en organisatie tussen de dieren. Nu had ik mij voorgenomen om me vooral rustig te houden, in ieder geval in het begin, maar het enthousiasme laat me al gaan ;-)

Wetenschappelijk gezien zijn ze er nog niet uit dat mieren rood folie als een 'muur' ervaren. Van de Lasius niger is gepubliceerd dat ze er namelijk wel doorheen kunnen kijken, maar dat wordt ook weer tegengesproken in andere publicaties. Misschien dat in deze discussie verschil gemaakt moet worden tussen de facetogen en de 3 kleine oogjes op de kop. De laatste zijn voor het zicht, en dat is zeer beperkt. Communicatie en zoeken van voedsel gaat vooral op basis van geuren en feromonen. De facetogen bestaan uit vele kleine kokertjes, waarvan gedacht wordt dat de mier daar niet mee kan zien, maar de stand van de zon kan bepalen (doordat het kokertje dat het volledige licht ontvangt geactiveerd wordt voor markering). In de jaren dertig is gepubliceerd dat wanneer je met een spiegeltje de stand van de zon verandert hele 'mierensnelwegen' als het ware kan omdraaien doordat mieren direct 180 graden omdraaien zodat de geactiveerde facetkokertjes geactiveerd blijven. Wat ik denk, maar niet zeker weet is dat de mieren dus vooral gestresst worden als de richting van het invallende licht verandert, wat ook het geval is wanneer ze van donker naar licht gaan. Vorig jaar zag ik dat met een zaklampje schijnen echt niet tof is voor de Messors, terwijl het egale licht van een mobiele telefoon als niet storend werd ervaren. Een schaduwrijke plaats in huis zou met die gedachtengang al voldoende zijn voor een formicarium zonder verduistering om ze niet te storen. (ik ben erg benieuwd naar jullie reacties hierover, maar laat me alsjeblieft weten of ik hiervoor een nieuw topic moet opstarten).

Wat betreft UV-licht, dit wordt vaak geblokkeerd door plastic, acryl, glas, etc. Als je in het laboratorium bepaalde vloeistoffen wilt meten in het UV-spectrum moet je de vloeistof in flesjes stoppen die gemaakt zijn van kwarts, anders wordt het Uv-licht al geabsorbeerd. Het kan dus goed zijn dat ondanks ze wel Uv-licht kunnen waarnemen, ze dit niet kunnen zien in een formicarium die met dat soort materiaal is afgedicht.

Graag zou ik een vervolgvraag willen stellen over het storen en daglicht wat Nibbors al vroeg. Hoe vaak mag je de Messor storen? Kan je elke dag kijken met gedoofd licht? Of mag je ze echt maar 1x per twee weken of zelfs 1x per maand bekijken?

Groetjes,

Michiel
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Nibbors

Bericht door Kegge »

Welkom op het forum MichielAlexander. Je enthousiasme is heel herkenbaar. Ik laat het volledig de vrije loop!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Nibbors
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Nibbors

Bericht door Nibbors »

Bedankt voor je post MichielAlexander, erg interessant en ik ben erg benieuwd naar evt. antwoorden en in de toekomst te lezen hoe het bij jou gaat!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Nibbors

Bericht door Manimaner »

dit is inderdaad meer iets voor een nieuw topic.
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Nibbors

Bericht door MichielAlexander »

Hoi Nibbors,

Ik was ook bang voor trillingen en heb het nest nu op een plaat piepschuim (5 cm dik) gelegd. Dat scheelde enorm om stressreacties van trillingen te verminderen. Dat is vooral voor contacttrillingen (een penpunt die je naast het nest over de tafel trekt), stel dat je hele bureau trilt omdat het niet stabiel is dan heeft piepschuim natuurlijk geen zin. Ik ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat. Gaaf om contact te hebben met iemand die in dezelfde startfase zit als ik :)

Groetjes, Michiel
Plaats reactie