Lasius Niger: Liesje

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Dorylus
Lid

Lasius Niger: Liesje

Bericht door Dorylus »

Opmerkingen over mijn blog (http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8329) kunnen hier geplaatst worden
1x Lasius niger: blog
1x Messor barbarus
Kegge
Lid

Re: Lasius Niger: Liesje

Bericht door Kegge »

Dat ziet er fraai uit Dorylus. Nu je een jonge gyne hebt gevangen en in een kweekbuis hebt geplaatst, betekent het dat je voorlopig wacht met het gebruik van het leemnest? Dat zou ik zelf doen omdat ik denk dat het "beter" is dat het eerste jaar de gyne zo klein mogelijk behuisd is en een kweekbuis is daar ideaal voor. Als één van mijn Lasius kolonies groot genoeg is dan wil ik ook een poging wagen met een T-nest.

In eider geval heel veel succes en plezier. Het is werkelijk een wonderbaarlijke hobby.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Other
Lid
Contacteer:

Bericht door Other »

Ik wil precies hetzelfde :) Een van mijn dit jaar gevangen Lasius Niger wil ik ook onderbrengen in een T-nest.
Het ombouwen van het nest gedeelte spreekt me ook aan, gaaf gedaan hoor!
Ik heb wel vernomen dat je ze goed in het donker moet houden, anders maken ze de zichtbare nest delen dicht.
Ik geloof door zand op die plaatsen tegen het glas aan te plakken. Er zijn vast wel leden op het forum die dit ook kunnen bevestigen.
Maar inderdaad moeten we wachten, tot het buisje waar ze nu in zitten te klein word.. Geduld..

Maare ziet er netjes uit hoor, dat gaat Liesje vast leuk vinden ;)
Laatst gewijzigd door Other op 05 aug 2015, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Dorylus
Lid

Bericht door Dorylus »

@Kegge: op dit moment heb ik het buisje aangesloten op de kleine tussenarena. Liesje doet er nog niets mee, die zit lekker in haar buisje. Zodra de eerste werksters er zijn is het makkelijk voor mij om daar eten in te presenteren. De T-farm blijft voorlopig dicht. Dus mijn geduld zal beproefd worden ;)

@Other: dank voor het compliment. De ombouw was niet duur en makkelijk in elkaar te zetten. Voorkomt inderdaad dat ze de wanden dicht gaan plakken.
1x Messor barbarus
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

maak het buisje dicht. zodra ze de eerste werksters heeft kun je het erop aansluiten. voor nu is het beter als alles dicht is.
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

Dorylus schreef:@Kegge: op dit moment heb ik het buisje aangesloten op de kleine tussenarena. Liesje doet er nog niets mee, die zit lekker in haar buisje. Zodra de eerste werksters er zijn is het makkelijk voor mij om daar eten in te presenteren. De T-farm blijft voorlopig dicht. Dus mijn geduld zal beproefd worden ;)

@Other: dank voor het compliment. De ombouw was niet duur en makkelijk in elkaar te zetten. Voorkomt inderdaad dat ze de wanden dicht gaan plakken.
Zoals Manimaner ook aangeeft is het beter het buisje af te sluiten. De eerste weken zijn er nog geen werksters en komt de gyne toch niet buiten. Door het af te sluiten en donker te houden creëer je de beste omgeving voor haar om een gezonde kolonie te starten. Er is inderdaad heel veel geduld nodig bij deze hobby, en het is het waard.
Laatst gewijzigd door Kegge op 05 aug 2015, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Dorylus
Lid

Bericht door Dorylus »

Okido, thanks voor de feedback. Ik zal het buisje afsluiten.
1x Messor barbarus
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Slim bedacht.
Leuk om steeds weer leuke creaties te zien.
Heel veel succes met de kolonie.
Dominic
Lid

Bericht door Dominic »

Mooie opstelling.

Ik zou zorgen dat 1 kant vochtig is van het nest, vochtig niet doordrenkt.

succes

grz Do
2x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
1x Messor Babarus
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Op basis van deze foto kan ik niet uitsluiten dat er al larfjes tussen zitten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dorylus
Lid

Bericht door Dorylus »

Floris schreef:Op basis van deze foto kan ik niet uitsluiten dat er al larfjes tussen zitten.
Dat stemt mij hoopvol. Ik zal volgende week proberen een betere foto te maken.
1x Messor barbarus
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

De jonge larfjes zijn zo klein dat je nauwelijks het verschil kan zien tussen een larve en een eitje. Helemaal als je, zoals ik, niet over goede apparatuur beschikt om heel dichtbij te kunnen kijken. Het lijkt erop dat het echt goed gaat met de koningin, dus ik denk dat je hoop gelegitimeerd is.
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Ik zou sowieso hoopvol zijn :D
het kan best even duren van eitje tot larf, maar daarna gaat het ook snel.
Dorylus
Lid

Bericht door Dorylus »

Dank voor de geruststelling. Dichterbij kom ik niet met mijn microscoop (het is dan ook niet een "bovenste plank" exemplaar), maar het is voor nu voldoende. Volgende week weer een nieuwe poging.
1x Messor barbarus
Dominic
Lid

Bericht door Dominic »

Mooie foto's, mag ik vragen welke usb micro jij daarvoor gebruikt?

Ik vraag me nu wel af of het door jouw camera komt of ik heb meschien slechte ogen maar mijn lasius queen eitjes zien er niet zo mooi rond uit
als bij Liesje, zouden ze onbevrucht zijn.... afwachten maar.

Heb zelf ook een Messor kolonie die nog zeer jong is maar hun buisje ligt gewoon in hun arena die toch vrij groot is maar het werkt prima.
ze hebben zaden en fruitvliegjes, het suikerwater en de morio worm laten ze links liggen.

leuke blog ik blijf Liesje volgen :D

succes
2x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
1x Messor Babarus
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Liesje weet zich - zo lijkt het - geen raad met het bewegende broed, want ze liggen her en der in de toch al krappe ruimte. Maar ach, al doende leert de jonge moeder wel schat ik zo in.
Zo zal het niet zijn maak je geen zorgen :D Alles wat ze moet weten en kunnen gaat instinctmatig.
Mooi in ieder geval dat er larven zijn!
Dorylus
Lid

Bericht door Dorylus »

Dominic schreef:Mooie foto's, mag ik vragen welke usb micro jij daarvoor gebruikt?
Een merkloos model (200x zoom) die ik via marktplaats op de kop heb getikt. Geen hoogvlieger, maar doet wat het moet doen. Zat ouderwetse software bij, dus ik heb even op het web moeten zoeken voor een versie die op Windows 8 kon draaien.
1x Messor barbarus
Plaats reactie