Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door TheRoeler »

Ik heb deze buisjes besteld maar bij aankomst leken ze mij wat aan de kleine kant. Wat denken jullie? Ik heb een kolonie van een jaar oud en een hele nieuwe waar de eitjes net uigtekomen zijn.

http://imgur.com/Qt6wdrM
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door GvG »

Ze zijn inderdaad wat klein maar het kan wel hoor. Een kolonie van 100 werksters past hier nog wel in. Ik heb ook wat van deze buisjes en ik merk dat het waterreservoir niet zo lang mee gaat. Ik weet niet of het ligt aan het plastic of aan het beperkte volume maar het is iets om in de gaten te houden. Je kan het waterreservoir wat groter maken, dan gaat het langer mee.

Als je het buisje in een bakje legt, zodat het bakje als buitenwereld fungeert, kun je makkelijk meerdere buisjes naast elkaar leggen. De mieren zullen dan de verschillende buisjes als nestkamers gebruiken. Dat werkt net zo goed als een groter buisje. Doe dit echter pas als het nodig is, dus het buisje vol is, of het reservoir leeg.
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door TheRoeler »

Bedankt voor het advies. Ik heb net een nieuwe grote bak gemaakt waar ik 5 buisjes met water naast elkaar heb gelegt. Ik lees net dat ik dat pas moet doen als er eentje zonder water is.

Is het erg nadelig als je vijf buisjses met water er in naast elkaar hebt?
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door GvG »

Nee hoor, dat zal wel meevallen. Het is beter om het zo simpel mogelijk te houden, maar erg nadelig zal het niet zijn.
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door TheRoeler »

Gelukkig dan maar. Ik heb nieuwe kolonie in de bak gelegd met folie er af om te bevorderen dat ze gaan verhuizen maar tot nu toe zijn ze niet eens het buisje uitgeweest maar ik neem aan dat dit normaal is omdat ze ten eerste willen beschermen wat ze hebben daarna pas gaan verkennen. ik ben vrij nieuw en ik ben steeds bang dat ik iets verkeerd doe :-)
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door GvG »

Waarom wil je dat ze gaan verhuizen?
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door TheRoeler »

het water in het buisje waar ze nu in zitten is bijna op.
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door GvG »

Ah. In dat geval kan het wel een paar weken duren voordat ze verhuizen. Het watje blijft nog heel lang vochtig, en de mieren vinden verhuizen niet leuk.

Met hoeveel werksters zijn ze?
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door TheRoeler »

Hier is het buisje van de jaar oude kolonie http://imgur.com/fLd5xqC Ik schat zo'n 20-25 werksters.
Ik heb nu om beiden weer folie gedaan en laat ze gewoon in de grote bak liggen tot ze zelf gaan verhuizen.

Bedankt voor het advies tot zover. Ik ben als de dood dat ik niet iets goed doe en dat ze niet gaan verhuizen als het water op is en de kolonie sterft. Denk als ik een keer een verhuizing mee heb gemaakt dat ik er wat rustiger zal worden op dat gebied :)

De bak waar ze nu in zitten is vrij groot (als buitenwereld) maar dat maakt verder niet uit toch? Dit is een foto van de bak die ik gemaakt heb: links onderin zie je het andere buisje waar de nieuwe kolonie in zit. Rechtsbovenin zijn de 5 buisjes afgedekt met een stuk plastic omwikkeld met folie (dit kan ik dan makkelijk optillen om in de kolonie te kijken). Ik neem dat ze deze ruimte gaan verkennen op zoek naar voedsel en als ik er een fruitvliegje in leg ze die zullen vinden?
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door GvG »

Dat ziet er prima uit. Maak je geen zorgen, het komt wel goed. :)

Leg het buisje met mieren tussen (of naast) de andere, dan maak je het makkelijk voor ze. Ze hebben lekker de ruimte. Uiteindelijk zullen ze de hele ruimte verkennen, maar je kan ze natuurlijk helpen door de fruitvliegjes in de buurt van de de uitgang van de buisjes te leggen.
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door TheRoeler »

heel erg bedankt, ik voel me een stuk rustiger nu. ik ken helaas geen andere mieren liefhebbers dus dit forum is alles wat ik heb :-)

Had ook idee om wat pot aarde in de bak te leggen aan een kant om het geheel wat natuurlijker te laten ogen. is dat OK of loop ik dan risico om ziektes binnen te halen?
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door GvG »

Dat kan je inderdaad beter niet doen. Ze zullen de buisjes vullen met aarde, of er een nest in gaan graven en daarheen verhuizen. En ziektes zijn inderdaad ook een risico.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Is dit te klein voor een beginnende kolonie?

Bericht door Benno »

TheRoeler schreef:heel erg bedankt, ik voel me een stuk rustiger nu. ik ken helaas geen andere mieren liefhebbers dus dit forum is alles wat ik heb :-)
Meer heb je ook niet nodig hoor ;-)

Aarde zullen ze gebruiken om te graven en om licht af te dekken. Kans bestaat dan dat ze je buisjes af gaan dekken en je niets meer ziet. Ziektes kunnen er ook in zitten ja, maar volgens mij kan je het zand wel koken en / of invriezen om dat uit te sluiten? Maar dat moeten andere maar even bevestigen, dat weet ik niet zeker.
Plaats reactie