Winterrust

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Winterrust

Bericht door Daisy »

Hoi iedereen,

Ik ben hier nieuw en al direct wat vragen die ik niet zo direct kon vinden, wij hebben vandaag mieren aangeschaft lasius niger een koningin samen met wat werkers samen met Ant world, nu als ik alles zo lees blijkt dat de mieren nu in een winterslaap horen te gaan, is het dan niet zo slim geweest dat we ze nu hebben aangeschaft?
Gaan mieren altijd in een winterslaap? en is het noodzakelijk om ze kouder te zetten?
Mijn vraag is ook zet je ze met heel de Ant world ergens koeler of moeten ze in iets anders?
Ik heb het buisje aangesloten op de Ant world en een van de mieren is al gaan verkennen.
Is dit verblijf een goed verblijf of zou ik na een tijd iets anders voor hun aanschaffen, ik lees ook iets van buitenverblijven, is dit nodig voor hun?
Er zat wel een eetverblijfje bij.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Hey Daisy,

Welkom op het forum!
Daisy schreef:wij hebben vandaag mieren aangeschaft lasius niger een koningin samen met wat werkers samen met Ant world, nu als ik alles zo lees blijkt dat de mieren nu in een winterslaap horen te gaan, is het dan niet zo slim geweest dat we ze nu hebben aangeschaft?
Het was inderdaad beter geweest om ze in de lente pas aan te schaffen omdat ze nu inderdaad het beste in de winterslaap zouden moeten zitten, maar het is geen ramp. Een winterslaap is nu wel aan te raden trouwens.
Daisy schreef:Gaan mieren altijd in een winterslaap? en is het noodzakelijk om ze kouder te zetten?
Niet alle soorten mieren hoeven perse in een winterslaap (Denk aan tropische soorten) Maar de Europese soorten en dus ook zeker Lasius Niger houden wel een winterslaap. Er zijn mensen die ze niet koeler zetten, maar de mieren worden vaak door een interne klok toch wel minder actief en het is beter om ze op dat moment koeler te zetten. De winterslaap zou daarbij ook de groei in het volgend jaar versterken en de levensverwachting van de koningin verhogen.
Daisy schreef:Mijn vraag is ook zet je ze met heel de Ant world ergens koeler of moeten ze in iets anders?
Ik Begrijp dat ze nu nog in het buisje zitten? Ik zou het buisje afkoppelen en afsluiten met een watje en ze langzaam maar zeker afkoelen. Doe dit heel geleidelijk!
Daisy schreef:Ik heb het buisje aangesloten op de Ant world en een van de mieren is al gaan verkennen.
Is dit verblijf een goed verblijf of zou ik na een tijd iets anders voor hun aanschaffen, ik lees ook iets van buitenverblijven, is dit nodig voor hun?
Er zat wel een eetverblijfje bij.
Ik weet niet zeker of je hiermee een zandnest of een gel nest bedoeld. Een gel nest moet je Zeker niet aanbieden! De mieren kunnen hier niet in overleven. Een gel nest is een regelrechte dood voor een kolonie. Een zandnest is wel mogelijk, maar dan zie je natuurlijk niets, behalve de buitenwereld. In het nest zul je dan niets kunnen zien.

Ik zou nog wachten met het aansluiten op een antworld(Zandnest). In het begin kun je ze het beste in een reageerbuisje met water achter een watje laten( Waar ze nu waarschijnlijk al in zitten) en dat kun je aansluiten op een buitenwereld (Eetverblijf) waar je vervolgens voedsel aanbied en waar ze dan kunnen foerageren. Met 100+ werksters kun je gaan denken over een nieuw soort nest, zoals ant world, maar je kunt ook denken aan andere soorten nesten.

zie:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=94
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=3420

Lees voor meer informatie ook eens de beginnershandleiding
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=154

en de verschillende FAQ's

Succes! Voor nu zou ik dus zeggen, afkoppelen, sluiten en geleidelijk aan afkoelen voor de winterrust. Zorg ervoor dat de temperatuur niet onder het vriespunt daalt!!!
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Ik heb idd een zand nest, ze zitten nu nog in het buisje, ok dan ga ik ze afkoppelen en laten afkoelen.
Wel jammer als je ze zo pas hebt :p
Maar als het beter is voor ze, hoe kou moet ik ze nu juist houden? en hoe lang moeten ze in de winterslaap blijven? moet het voedsel kamertje er nog bij aan?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Dat is inderdaad jammer, maar zo kun je er, als alles goed gaat, wel optimaal van genieten in de lente.

Je moet ze langzaam afkoelen dus bijvoorbeeld eerst op de vensterbank, dan in een koude kamer, de kelder in en vervolgens de ijskast in. Het voedselkamertje kan erbij blijven, maar ze hebben eigenlijk alleen water nodig. Zorg er dus voor dat er altijd water over is in het buisje en dan hoeft het voedselkamertje er niet perse bij.

Ik doe ze zelf altijd van november tot maart. 3 maanden winterslaap is denk ik genoeg, maar Je kunt er ook voor kiezen om ze eind maart pas eruit te halen door ze geleidelijk aan op te warmen. Ook dit dus niet te snel! Het ligt ook aan de soort hoelang de beste winterslaap is, maar voor lasius niger moet 3 maanden denk ik wel voldoende zijn.

Er zijn vast nog wel aanvullingen van andere leden.

Een voordeel van de winterrust nu is dat je je nog even goed kunt inlezen en voorbereiden op je nieuwe hobby :)

succes!
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Dank je wel voor alle tips, ze liggen nu in de wasplaats daar is het iets frisser als in huis, dan verhuis ik ze naar de kelder en in de kelder heb ik een ijskast staan dan kunnen ze nadien daar in, ik heb ze nu in een washandje gestoken want hun buisje is niet verduistert, hun waterreservoir achter het watje is nog volledig vol, maar het watje wat er voor zit lijkt wel wat droog is dit normaal?
Ja ik ga me nu zeker goed inlezen.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Winterrust

Bericht door Kegge »

Daisy schreef:Ik heb idd een zand nest, ze zitten nu nog in het buisje, ok dan ga ik ze afkoppelen en laten afkoelen.
Wel jammer als je ze zo pas hebt :p
Maar als het beter is voor ze, hoe kou moet ik ze nu juist houden? en hoe lang moeten ze in de winterslaap blijven? moet het voedsel kamertje er nog bij aan?
Mij is vorig jaar precies hetzelfde overkomen. Maar ik kan je vertellen dat het wachten tot de lente meer dan de moeite waard is.

PS: welkom op het forum.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Nou mijn man wou ze toch liever aangesloten zien, heb ze dus toch maar gewoon aangesloten we zien dan maar en laten ze volgend jaar wel een winterrust doen het buisje zit ook vol larven miss ook beter als deze eerst uitkomen.
Ik heb nog een vraagje ik zie veel staandje en liggende setjes voor mieren, is dit afhankelijk van de soort of maar wat jezelf het mooiste vind.
Bij de acryl en cement bakjes zijn de gangen allemaal al voorgegraven, is dit niet een beetje jammer dat je dan het graafwerk van de mieren niet kunt zien? zijn deze bakjes effectief ook beter dan het zand? vind net zo leuk al dat graafwerk te zien.
Ik zie hier ook niks verduistert bij deze bakjes hebben de mieren hier geen last van?
Ik ben dus op de mierenboerderij aan het kijken daar heb ik mijn mieren ook van van de viarium, zou toch graag een 2de setje willen aanschaffen met mieren die geen winterrust houden, maar miss zijn deze mieren te moeilijk voor een beginner?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Nou mijn man wou ze toch liever aangesloten zien, heb ze dus toch maar gewoon aangesloten we zien dan maar en laten ze volgend jaar wel een winterrust doen het buisje zit ook vol larven miss ook beter als deze eerst uitkomen.
Nee, dat is niet beter. Vandaar ook dat Manimaner en Kegge dat niet aanraden. De winterslaap is juist goed voor de larven, daar zijn ze op gebouwd.
Vragen over de producten van mierenboerderij.nl kun je beter stellen aan mierenboerderij.nl. Met tropische soorten die geen winterslaap nodig hebben kun je inderdaad beter wachten.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Floris »

Je kunt Lasius niger een winterslaap laten overslaan. Ze zullen daar niet sneller door groeien. Larven zullen gewoon meegaan in de winterslaap, die hoeven niet eerst uit te komen.

Een zandnest is voor de meeste soorten, en voor kleine kolonies in de praktijk niet zo'n goed idee. Je zult de mieren niet kunnen zien.
Als mieren hun eigen nest kunnen graven, dan zullen ze zich verstoppen voor licht. Daarom kiezen de meeste forumleden voor een voorgegraven nestruimte.

Als je een kolonie in een grote bak wilt houden, zul je toch behoorlijk wat werksters moeten hebben. En dat duurt even. De mierenhobby is er een van geduld. :)

Als je dat echt niet wilt, kun je een grotere kolonie aanschaffen, of overnemen van een ander forumlid. Ik zou echter aanraden eerst wat meer ervaring op te doen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Ik heb ze nu enkel nog in het buisje zitten aangesloten op een potje als buitenverblijf voor voedsel gewoon een plastic potje waar ik wat gaatjes in geprikt heb, want in het meegeleverde buitenverblijf was geen ventilatie voorzien, later als ze met wat meer zijn zal ik me iets groter gaan aanschaffen en dan nog kijken welke juist.
Je vertelt me juist dat ze zich dan gaan verstoppen in het zand, maar is het voor hun ook geen stress dat ze continu in daglicht te zien zijn en ze zich nooit kunnen verstoppen? of is dit geen probleem voor mieren.
Ik heb dan nog steeds die vraag over liggende en staande bakken is dit voor elke soort anders? heeft de ene liever een staande en de andere liever een liggend?
Nou ik kan deze vraag wel stellen aan de mierenboerderij maar ben niet zeker of ik daar iets ga bestellen want zoals ik op de link van Floris heb gezien kan je ze ook zelf maken, twijfel alleen nog tussen staand en liggend.
1 miertje blijft nu heen en weer lopen van de buis door de darm en keert dan weer terug leuk om te zien, ze is nog niet geraakt tot aan het buiten verbijf :p

Bedankt voor al de uitleg al.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Het is normaal gesproken het beste om het buisje te verduisteren door het met aluminium folie in te wikkelen. Dat is natuurlijker en geeft de mieren meer rust verder kun je inderdaad de winterslaap overslaan, maar het is altijd beter om gewoon geduld te hebben en ze toch een winterslaap te geven, ook al geeft je man tegengas ;)

Bij verticale nesten is de bevochtiging meestal beter te realiseren en het neemt minder plaats in. (Gaat de hoogte in) maar voor de mieren maakt het denk ik niet zoveel uit.

Soorten die geen winterslaap nodig hebben daar zou ik zeker nog niet aan beginnen! Dit zijn vaak heel moeilijk te houden soorten, geduld hebben is ook een onderdeel van mierenhouden.

Kleine kolonies komen alleen buiten als het echt moet en zijn erg schrikkerig als ze buiten zijn, dus dat is normaal :)
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Thx Manimaner, tja die winterrust over deze soort lees ik verschillende dingen , het hoeft niet perse lees ik er zijn mensen die zelfs meerder keer een winter rust over slaan, ik weet het zelf niet, iets zegt me dat ik ze toch beter koeler kan leggen en toch wil ik ze liever nog even in huis laten liggen en volgende keer proberen, ik denk er nog over na...
Bij de bakken met de voorgegraven tunnels moet je dan de plaatsen waar de gynes zit ook verduisteren met een plakker ofzo?
Ik heb mijn buisje nu in een donker was handje liggen.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door Venator »

Vandaag keek ik naar mijn mieren die in de koelkast liggen als alles goed ging,meteen worden ze actief als ik het buisje uit de koelkast haal.Alles lijkt goed te gaan.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Floris »

De nestruimte is meestal alleen voor de foto niet verduisterd. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Winterrust

Bericht door Benno »

Manimaner schreef:en vervolgens de ijskast in.
Even voor de duidelijkheid, hier wordt de koelkast mee bedoeld ;-)

Ikzelf zet ze niet in de koelkast, maar op de onverwarmde zolderkamer. Het is voor mij helaas geen optie om ze in een koelkast te plaatsen. Vorig jaar heb ik net als Kegge mijn kolonie in de winter aangeschaft en ze ook op deze manier laten overwinteren, dat ging erg goed.

Ondertussen informatie opgezogen als een spons om mijn ongeduld een beetje in toom te houden ;-)

Veel plezier!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Koelkast inderdaad :) Het is mijn gewoonte om er ijskast tegen te zeggen terwijl sommige mensen dat eventueel als vriezer zien. Daarom melde ik erbij dat ze niet onder het vriespunt mogen zitten. :)

Ik heb mijn kolonie lasius niger vorig jaar ook in een hele koude kamer laten overwinteren. In principe ging dat goed, totdat het water op was...
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Ha ja vriezer is miss wel wat koud :p
Tja ik heb ze dus nog steeds gewoon in huis liggen, veel gebeurd er niet, er komen wel eieren bij maar voor de rest is het nog stilletjes hoe lang duurt het ongeveer tot je bv een 50 werksters hebt?
Of hoe lang duurt het van ei tot mier?
Heeft iemand trouwens ervaring met mierennesten van aliexpress, ik zie daar zo een leuke spullen op staan voor mieren ook beginners boxen en buiten boxen, deze lijkt me leuk als je een groot nest hebt.
http://www.aliexpress.com/item/16-8-12- ... eb201560_8
Zoals ik dus begrijp zijn de nesten van de mieren dus wel afgeschermd? en enkel blootgesteld aan het licht als je even wilt kijken? je ziet ze dus voor de rest niet rond kruipen in zo een nest?
Zijn deze acryl nesten volledig afgeschermd dan? of alleen daar waar de gynes zit, want na een tijd zie je in die nesten overal eieren en larven zitten.
Kan iemand me miss eens een foto laten zien van een nest zoals die gewoon in een huis staat afgeschermd zoals het moet?
Oh ik heb nog een vraagje ik lees steeds over honingdauw, hebben ze dit nodig? ik dacht eerst even dat dit hetzelfde was als honingwater maar het is toch iets anders als ik zo verder lees, en hebben mieren zowel een water reservoir nodig als een suikerwaterreservoir?
Ja vele vragen ik weet het maar wil me al goed voorbereiden als het nest groter is :p en vond dit niet direct terug.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Misschien is het beter als je hier in het vervolg een apart topic van maakt. :D
Daisy schreef:hoe lang duurt het ongeveer tot je bv een 50 werksters hebt?
Ik weet niet hoeveel werksters er nu zijn, maar dat is vooral afhankelijk van de verzorging die je geeft(en ligt aan de soort). voor Lasius Niger is het normaal in jaar 1: de eerste generatie ongeveer 5-20 werksters. Dan in jaar 2 kunnen ze vervolgens uitgroeien tot een paar honderd en zo gaat het steeds sneller. Ze groeien namelijk vergelijkbaar met exponentiële groei.
Daisy schreef:Of hoe lang duurt het van ei tot mier?
Dit verschilt ook weer per mierensoort en omstandigheden, maar voor Lasius Niger is dit gemiddeld 30-45 dagen. Ik heb zelf al meegemaakt dat het zowel ongeveer 30 dagen duurde als al 2 maanden.
Daisy schreef:Heeft iemand trouwens ervaring met mierennesten van aliexpress, ik zie daar zo een leuke spullen op staan voor mieren ook beginners boxen en buiten boxen, deze lijkt me leuk als je een groot nest hebt.
Geen idee :)
Daisy schreef:Zoals ik dus begrijp zijn de nesten van de mieren dus wel afgeschermd? en enkel blootgesteld aan het licht als je even wilt kijken? je ziet ze dus voor de rest niet rond kruipen in zo een nest? Zijn deze acryl nesten volledig afgeschermd dan? of alleen daar waar de gynes zit, want na een tijd zie je in die nesten overal eieren en larven zitten.
Het is wel verstandig om ze goed af te schermen omdat dit de mieren een stuk meer rust geeft wat de koloniegroei bevorderd. Alleen waar de gynes zitten is volgens mij niet zo gebruikelijk, het beste is gewoon het hele nest verduisteren behalve als je inderdaad bijvoorbeeld foto's wilt maken of eens een keertje wilt kijken.
Daisy schreef:Oh ik heb nog een vraagje ik lees steeds over honingdauw, hebben ze dit nodig? ik dacht eerst even dat dit hetzelfde was als honingwater maar het is toch iets anders als ik zo verder lees, en hebben mieren zowel een water reservoir nodig als een suikerwaterreservoir?
Honingdauw is voor Lasius Niger een aanvulling op hun dieet. snel uitgelegd is honingdauw In principe afkomstig van bladluizen die de mieren als "vee" houden en waar ze honingdauw van verkrijgen. "1" Er is een recept ontwikkelt door een forumlid voor zo goed mogelijk nagemaakte honingdauw; "Honingdauwsurrogaat, wat bestaat uit suikers en aminozuren (Bouwstenen eiwitten) Eiwitten krijgen ze overigens ook uit insecten.

Eigenlijk is voor Lasius Niger Gewoon Suikerwater, water en insecten(Voor kleine kolonies zijn fruitvliegjes aan te raden)voldoende. Dus inderdaad zowel water als suikerwater aanbieden. voor nu hebben ze genoeg aan het water in hun reageerbuisje en ook later kun je water gewoon aanbieden in de vorm van een met water gevuld reageerbuisje, afgesloten met een watje.


Als je geïnteresseerd bent nog wat extra info over de relatie van mieren met bladluizen.

"1" http://www.nlmieren.nl/websitepages/LUIZEN&MIEREN.html


Hoop het een beetje begrijpelijk en goed te hebben uitgelegd :)
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Heel duidelijk dank je wel, ik heb nu een 15 tal werkers 1 gynes en een hele reeks eieren, wel komen ze nog geen eten halen miss nog niet nodig, ze blijven nog in hun buisje met water zitten.
Ik ga de link ook eens bekijken.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Kleine kolonies eten inderdaad nauwelijks en komen alleen in uiterste noodzaak buiten. Voor eitjes heeft alleen de gyne wat eiwitten nodig, maar zodra de eitjes tot larven zijn ontwikkelt zal de behoefte aan eiwitten toenemen en zullen ze waarschijnlijk meer voedsel komen halen. Ook suikerwater hebben ze nauwelijks nodig, maar zorg er wel voor dat je het aanbied!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Hoogstwaarschijnlijk zie je nu geen eitjes maar larven. Deze larven zullen pas na de winter verpoppen tot werksters.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Winterrust

Bericht door Meander »

Kort tussendoorvraagje:

Volgende week gaan mijn Messor Barbarus het twee maanden doen zonder verwarming en blijven dan in zo'n 15 graden.

Moet ik nou wel of niet toch regelmatig voedsel aanbieden?

Sowieso zorg ik dat ze altijd water en suikerwater hebben.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Ik hou ze wat koeler, en geef ze helemaal niets te eten. Misschien dat ze bij 15 graden wel wat willen eten, ik denk het niet. Je kan ze af en toe iets aanbieden, en kijken of ze het aannemen. Pas wel op, als er restjes blijven liggen kan het gaan schimmelen.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Winterrust

Bericht door Meander »

GvG schreef:Ik hou ze wat koeler, en geef ze helemaal niets te eten. Misschien dat ze bij 15 graden wel wat willen eten, ik denk het niet. Je kan ze af en toe iets aanbieden, en kijken of ze het aannemen. Pas wel op, als er restjes blijven liggen kan het gaan schimmelen.
Danku, danku :-)
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Hier ben ik terug met wat vraagjes,
Ik heb voor de mieren een buitenverblijf gekocht, nu ze zijn best druk in de weer opeens eten veel fruitvliegen en allerlei insecten, drinken goed van het honingwater en suikerwater.
Ik had een bakje gekocht met een deksel met gaas, enkel nu vraag ik mij af hoe geraak in het bakje zonder dat mijn mieren ontsnappen want ze kruipen overal.
Nu had ik gelezen dat je olijfolie kon gebruiken voor aan de randen dan kruipen ze er niet uit, maar die olijfolie pakt niet goed op glas ze kunnen toch nog door de sukjes heen kruipen of doen ze dit niet? ik bedoel dan daar waar de olie terug bij elkaar krimp, ik heb een heel dunnen laag aangebracht.
Hoe verversen jullie eigenlijk water enzo? ze kruipen toch overal op? en in mijn bakje hangt mijn drinkbakje uit het bakje dus als ik die eruit trek heb ik een gatje in mijn buitenverblijf.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Winterrust

Bericht door dvd »

Daisy schreef:Hier ben ik terug met wat vraagjes,
Ik heb voor de mieren een buitenverblijf gekocht, nu ze zijn best druk in de weer opeens eten veel fruitvliegen en allerlei insecten, drinken goed van het honingwater en suikerwater.
Ik had een bakje gekocht met een deksel met gaas, enkel nu vraag ik mij af hoe geraak in het bakje zonder dat mijn mieren ontsnappen want ze kruipen overal.
Nu had ik gelezen dat je olijfolie kon gebruiken voor aan de randen dan kruipen ze er niet uit, maar die olijfolie pakt niet goed op glas ze kunnen toch nog door de sukjes heen kruipen of doen ze dit niet? ik bedoel dan daar waar de olie terug bij elkaar krimp, ik heb een heel dunnen laag aangebracht.
Hoe verversen jullie eigenlijk water enzo? ze kruipen toch overal op? en in mijn bakje hangt mijn drinkbakje uit het bakje dus als ik die eruit trek heb ik een gatje in mijn buitenverblijf.
Simpel houden,proefbuisje met water in de buitenwereld leggen.Bij mij werkt olijfolie perfect,wel heel dun aanbrengen anders gaat het druppels geven waar de mieren in vast gaan plakken.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Winterrust

Bericht door Daisy »

Nou ja heb ik weer, ik heb een buitenverbijf gekocht met alles erop en eraan, die drinkbuisjes hangen aan de buiten kant, ga ik nog wel zien hoe ik dat doe, miss even een watje erin duwen als ik nieuw water erin doe.
Die mieren eten wel veel vind ik, moet je elke dag wat vers leggen? ze eten het wel allemaal op telkens ik wat leg en het afval gooien ze buiten het buisje, en eten ze alleen insecten kwa vast voedsel of nog andere dingen?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Winterrust

Bericht door Manimaner »

Gewoon een bakje van de chinees of kleine bakjes van de Xenos zijn ook prima.

Suikerwater, water en insecten (Wat Lasius Niger dus inderdaad eet) Kun je daar makkelijk in aanbieden met bv een lege schoongespoelde pillenstrip met een watje erin met suikerwater, een flessendopje met een watje met suikerwater of een reageerbuisje met suikerwater in de buitenwereld leggen. Water kan ook gewoon in een reageerbuisje. het buisje waar ze nu al inzitten is prima voor het water wat ze nodig hebben dus extra aanbieden zal niet nodig zijn, behalve als je merkt dat het water in het huidige buisje op is. Bied dan altijd een nieuw vers buisje aan met verse watervoorraad.

Als ze elke dag eten aannemen dan kun je het blijven aanbieden. Ze pakken wat ze nodig hebben dus maak je daar geen zorgen om. Lasius Niger eet in principe alleen insecten qua vast voedsel, maar er zijn leden die wel eens een stukje ham of gekookte kip of iets dergelijks proberen. Dat zou ik echter, zeker bij zo een kleine kolonie, niet doen en is ook zeker niet nodig!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Winterrust

Bericht door GvG »

Voor de duidelijkheid: deksels zijn inderdaad niet handig. Vooral om de reden die jij omschrijft, maar ook omdat het de ventilatie belemmert. Ook als er gaas in zit. Buitenverblijven met deksels worden wel veel verkocht, maar als je ze gebruikt merk je dat het niet praktisch is. Ik heb in het begin ook veel (olijf)olie gebruikt, maar ben al snel overgestapt op talk. Olie is wel het makkelijkst. Zoals gezegd: heel, heel dun uitsmeren.

Trouwens, dit is een prima vraag, maar voor nieuwe vragen kun je beter een nieuw onderwerp openen.
Plaats reactie