Mieren graven niet

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Hanneke83

Mieren graven niet

Bericht door Hanneke83 »

Hallo,

Zojuist heb ik aangemeld op dit forum. Ik zal me kort voorstellen en meteen ons probleem met mieren voorleggen aan jullie.
Mijn naam is Hanneke en mijn dochter van 10 houdt heel veel van mieren en andere kleine beesten. We hebben wandelende takken en ze kweekt triops en sinds kort heeft ze een gelboerderij, om te kijken of ze dit ook leuk vindt.
We hebben mieren gekocht, maar deze beginnen niet met graven. Er is ons verteld dat onze dochter een paar dagen geduld moet hebben omdat de mieren moesten acclimatiseren, maar nu, na een week, graven ze nog niet.
Heeft iemand een idee hoe lang dit mag duren? Of doen we iets verkeerd?

Groeten,

Hanneke en Sarah
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren graven niet

Bericht door GvG »

Hoi Hanneke,

Leuk dat je dochter van mieren houdt, dat is een teken van goede smaak! :)

De meesten op dit forum, waaronder ikzelf, vinden een gelfarm niet geschikt om mieren in te houden. Het is geen geschikte leefomgeving voor ze. Ik geniet het meest van het mierenhouden door te beginnen met een koningin (eventueel met een paar werksters) en deze de juiste omstandigheden te bieden zodat er een gezonde kolonie ontstaat. In een gelfarm kan dat niet.

Ik weet niet waarom jullie mieren niet graven. Ik denk dat het is vanwege de winter. In de winter zijn mieren minder actief.

Als je wilt kan ik, of een ander forumlid, je een reageerbuisje sturen (voor een paar Euro) met daarin een beginnende kolonie (met koningin). Deze kan, met goede zorg en een beetje beginnersgeluk, uitgroeien tot een grote kolonie. Het zal wat meer geduld kosten en het kan niet in een gelfarm, maar ik denk dat jullie daar uiteindelijk meer plezier aan zullen hebben.

Lees de beginnershandleiding maar eens door, dan zie je ongeveer hoe wij mieren houden. Natuurlijk doet iedereen het op zijn eigen manier, maar dan kan je je een beeld vormen. De beginnershandleiding vind je linksboven, onder "introductie mierenhobby".
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren graven niet

Bericht door ProXi »

Ik sluit me aan bij GvG.
Het is wel een beetje afhankelijk van wat precies het doel is.
Gelboerderijen zijn inderdaad niet geschikt om een echte mierenkolonie mee op te bouwen. Daarmee bedoel ik dus dat je kolonie dat bestaat uit een koningin met een paar werksters, laat uitgroeien tot een grote kolonie met honderden/duizenden kleine miertjes in de loop van een aantal jaren.
Dus dit:


Met een gelfarm met enkel een 'mierenfamilie' (wat bestaat uit enkel werksters) gaat het bovenstaande niet lukken. Maar als ik je verhaal goed lees is dat ook niet helemaal het doel, maar is het meer om te kijken of uw dochter mierenhouden leuk vind. Dus om kennis te maken met mieren, waarbij je verder niets hoeft te doen qua verzorging en het enkel gaat om het waarnemen van het bouwen van tunnels. Dat zou wel met een gelfarm kunnen. Dan krijg je dit effect:

Op dit moment houden de Europese miersoorten normaal gesproken een winterslaap. Dat kan wat GvG ook aangeeft de reden zijn dat er nu geen activiteit is. Wellicht helpt het als de gelwarm op een iets warmere plaats staat.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Mieren graven niet

Bericht door Meander »

Hoi Hanneke,

Geen idee of je dit weet en/of al gedaan hebt:
Bij een gel mierenboerderij is het de bedoeling dat je zelf de eerste gangetjes maakt. Je kan met een klein stokje wat gaatjes prikken in de gel (2 a 3) zodat de mieren een start hebben.

Ze zullen dan vanuit die gangetjes verder gaan graven.
Hanneke83

Re: Mieren graven niet

Bericht door Hanneke83 »

Bedankt voor de reacties!
Het doel is inderdaad om te kijken of ze het zo interessant vindt, dat ze ook 'echt' wil beginnen met mieren. We hebben dan ook geen kolonie, maar een kleine mierenfamilie.
De gaten hebben we er in gemaakt, maar dat hielp dus ook niks.

Ze stonden al op een vrij warme plek, maar nu nog iets dichter bij de verwarming gezet...vooralsnog geen resultaat...

We proberen het in de lente wel weer als ze echt niet gaan graven.

Groeten,

Hanneke
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren graven niet

Bericht door Mika »

'Mierenfamilie' is een commerciële term. Een kolonie is namelijk een mierenfamilie. Een "Mierenfamilie" is echter geen kolonie, en functioneert dus ook niet zoals een kolonie. Mieren graven niet doelloos, maar omdat hun nest vergroot of aangepast moet worden voor een groeiende kolonie. Ze zoeken voedsel door bedelende larfjes. Ze helpen volgroeide larven verpoppen. Ze verzorgen de eitjes die de koningin legt.

Zonder koningin valt die hele cyclus stil, en hou je enkele apathische werksters over. Het is zoals een enkel verdorrend blaadje krijgen, in plaats van een boom.

Kolonies die je via deze site kan verkrijgen, zijn meestal goedkoper dan 'mierenfamilies', en je krijgt hier ook de juiste uitleg.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Mieren graven niet

Bericht door miel »

Ik weet dat deze reactie wat laat is,

Als ik je bericht lees, is een mierenfamilie het doel om te kijken of je dochter mierenhouden leuk vindt. deze vergelijking vind ik echter wat vreemd, omdat je bij een mierenfamilie hele andere dingen opserveert dan bij een mierenkolonie. Een mierenkolonie zorgt voor haar broed, verzameld voedsel, zorgt voor de koningin etc....

Een mierenfamilie daarin tegen, graaft alleen maar wat gangetjes. Het gedrag van een mierenfamilie kun je dan ook niet vergelijken met het gedrag van een mierenkolonie. Ik zou gewoon een kleine lasius niger kolonie aanschaffen voor bijna niets, een mierenfamilie is nog een veel duurdere investering, en je hebt er vrijwel niets aan gehad...

Als je dochter mierenhouden achteraf niet leuk blijkt te vinden, is er vast nog wel een beginner(eventueel op dit forum) die deze kolonie voor weinig geld wil overnemen.

Gr, Miel
Plaats reactie