Verhuizing tijdens winterslaap

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Verhuizing tijdens winterslaap

Bericht door ProXi »

Hallo allemaal,

In verband met problemen in de relationele sfeer, moet ik wellicht op korte termijn een andere woonplek zoeken...

Ik vroeg me af of het voor de mieren schadelijk is als ik ze verhuis tijdens de winterslaap.
Ze zullen namelijk aardig heen en weer geschut worden en ook tijdelijk in een warme omgeving zijn.
Ook heb ik geen idee hoe ik bepaalde kolonies moet verhuizen.
Mijn Formica sanguinea kolonie woont in een aantal objecten die niet heel vast staan.
Tijdens de verhuizing gaan die waarschijnlijk schuiven/omvallen, waardoor er veel slachtoffers zullen zijn.
Heeft iemand ervaring met het verhuizen van mieren en weet iemand of het schadelijk is als ze zo erg verstoord worden in de winterslaap?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Verhuizing tijdens winterslaap

Bericht door Floris »

Ik heb de indruk dat schudden tijdens een winterslaap niet meer verstoort dan anders.
Voor opwarmen zou ik wel oppassen. Misschien kun je ze in een grote piepschuimen (EPS) doos doen en dat koel houden?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verhuizing tijdens winterslaap

Bericht door GvG »

Wat een vervelend nieuws. Sterkte.

Ik heb het idee dat een verhuizing tijdens de winterslaap juist minder stress veroorzaakt dan daarbuiten. Omdat de mieren minder actief zijn reageren ze minder heftig op prikkels.

Wat betreft opwarming denk ik dat je kan proberen om de opwarming zo kort mogelijk te houden. Als het slechts een dagdeel is zullen de schadelijke effecten wel meevallen, denk ik.

Als de mieren langere tijd op hogere temperaturen moeten staan kun je inderdaad met koelboxen of piepschuimen dozen werken. Bij je grotere objecten, zoals je F. sanguinea en je Camponotus ligniperdus, zou je er een deken omheen kunnen wikkelen. Als je er een koelelement of een fles water uit de koelkast (of zelfs uit de vriezer?) bij doet zullen ze langer koel blijven, of in ieder geval langzamer opwarmen.

Succes.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Verhuizing tijdens winterslaap

Bericht door Kegge »

Sterkte de komende tijd proXi.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Verhuizing tijdens winterslaap

Bericht door dvd »

sterkte proxi.
Gebruikersavatar
Silence
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 augustus 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Verhuizing tijdens winterslaap

Bericht door Silence »

ProXi schreef:Hallo allemaal,

In verband met problemen in de relationele sfeer, moet ik wellicht op korte termijn een andere woonplek zoeken...

Ik vroeg me af of het voor de mieren schadelijk is als ik ze verhuis tijdens de winterslaap.
Ze zullen namelijk aardig heen en weer geschut worden en ook tijdelijk in een warme omgeving zijn.
Ook heb ik geen idee hoe ik bepaalde kolonies moet verhuizen.
Mijn Formica sanguinea kolonie woont in een aantal objecten die niet heel vast staan.
Tijdens de verhuizing gaan die waarschijnlijk schuiven/omvallen, waardoor er veel slachtoffers zullen zijn.
Heeft iemand ervaring met het verhuizen van mieren en weet iemand of het schadelijk is als ze zo erg verstoord worden in de winterslaap?
Is het een optie om alle onderdelen tijdelijk los te koppelen en af te sluiten met watten of zo? Mieren kunnen best wel een half dagje apart gehouden worden. De buitenwereld zal toch grotendeels leeg zijn momenteel?

Verder zou ik uitkijken dat je geen water reservoirs hebt die zouden kunnen gaan lekken als ze bewegen.
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
Plaats reactie