testen

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

testen

Bericht door Venator »

Ik wou eens gaan testen met het vochtig houden van een ytongnest.
Op de foto zie je met zwart afgetekend een kamer,rode stip wilde ik een gat maken door het plexiglas en daar water met een spuit ingooien.
Heeft iemand op dit forum het al eens geprobeerd?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: testen

Bericht door Westdijk »

Venator schreef:Ik wou eens gaan testen met het vochtig houden van een ytongnest.
Op de foto zie je met zwart afgetekend een kamer,rode stip wilde ik een gat maken door het plexiglas en daar water met een spuit ingooien.
Heeft iemand op dit forum het al eens geprobeerd?
Op het forum zijn vele mogelijkheden te vinden waarop het ytong word bevochtigd. Van eenvoudige sleuven in het ytong tot flessen water en stroken katoen. Heb je een doel voor ogen dat je wilt proberen te bereiken? Het is mij momenteel onduidelijk wat je eigenlijk te weten wilt komen met deze vraagstelling, test en wat voor informatie ik eventueel met je kan delen om te helpen, als ik al kan helpen.

Hoe diep het water in het ytong trekt als je een kamer bovenin het nest vult met water?
Hoe lang het ytong vochtig blijft of juist hoe snel het droogt bij kamertemperatuur?
Hoe vaak je het moet bijvullen om het ytong voor bijvoorbeeld de helft vochtig te houden?
Hoe geschikt de kamer van een mierennest is om als waterreservoir te fungeren?
Waar de voorkeur van de mieren naar uit gaat om te verblijven?
Wat is de beste wijze om een gat in plexiglas te maken?
Hoe waterbestendig de lijm is waarmee je misschien het plexiglas op het ytong bevestigd?

Zomaar een paar vragen die bij mij opkwamen, maar die ik niet uit je tekst kan halen. Daarnaast zijn de afmetingen van het ytong en ook de directe omgeving van het ytong van belang voor je conclusies uit je test gaat trekken. Staat het in een woonkamer of ergens in een onverwarmde berging. Etc. Misschien denk ik te moeilijk of heb ik je helemaal verkeerd begrepen, maar dan wacht ik graag je toelichting af.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door Venator »

Wat ik er mee bedoel is een aparte kamer maken waar de mieren niet bij kunnen.De aparte kamer wil ik gebruiken voor het bevochtigen,zodat je het water kan zien langs het plexi glas.Dus een kleine gat maken in het plexiglas en met een spuit water indoen.Het gaat hier over een verticaal nest.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door dvd »

Ik denk dat venator dit bedoeld.
In het filmpje laten ze op een zeker moment het nest zien,rechts zie je een omgekeerde L.
Dat is waar het water in moet en het is zicht baar.

Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door Venator »

Ja klopt :D .ik wil dit ook gaan maken maar komt de silicone na een tijd niet los?Ik vind het leuk dat het water systeem zichtbaar is.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door dvd »

Met waterbestendige silicone normaal toch niet.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door blitz »

Ik boor altijd een gat achter de kamers door,duurt wel even voor dat het vochtig word.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: testen

Bericht door Westdijk »

Venator schreef:Wat ik er mee bedoel is een aparte kamer maken waar de mieren niet bij kunnen.De aparte kamer wil ik gebruiken voor het bevochtigen,zodat je het water kan zien langs het plexi glas.Dus een kleine gat maken in het plexiglas en met een spuit water indoen.Het gaat hier over een verticaal nest.
Alleen zie ik op de foto een aangeduide kamer met reeds twee openingen of toegangen. De mieren kunnen er momenteel dus wel bij. :? Ga je deze afsluiten en zo ja; waarmee?

Een afgesloten waterreservoir is uitstekend te doen. Alleen vraag ik me af hoe lang het zichtbaar zal blijven. Ik vermoed dat er na verloop van tijd aanslag op het plexiglas zal verschijnen, maar misschien kan iemand anders uit ervaring hier iets meer over zeggen. Ik zag bij mijn plastic bierbekers kalkaanslag aan de buitenzijde verschijnen nadat ik als proef deze bekers in een kom met water had gezet. Alleen heb ik persoonlijk geen ervaring met plexiglas.
Zoek op het internet naar waterdichte siliconenkit en je zal vast wel iets tegen komen dat geschikt voor jou is. Komen de mieren mogelijk ook in contact met dit siliconenkit dan zou ik persoonlijk wel wat meer eisen aan de kit stellen, zoals zuurvrij, etc.

Sluit voor de zekerheid ook de nog te boren opening in het plexiglas af. De mieren in mijn plastic koekdozen kropen door wat voor mij als een minuscuul gaatje werd beschouwd in het waterreservoir en drinken daar sindsdien.

Wat voor mieren komen erin? Sommige soorten zijn namelijk in staat zich een weg door ytong te knagen. Het zou jammer zijn als ze per ongeluk het waterreservoir bereiken en een overstroming in het nest veroorzaken.

Je hebt het over een verticaal nest. Ik neem om deze reden aan dat het blokje ytong op deze wijze zo blijft staan. Word de bovenzijde de buitenwereld voor de mieren? Als dit namelijk wel het geval is dan twijfel ik eraan of je juist deze kamer als waterreservoir moet gaan gebruiken. Een deel van de buitenwereld word dan ook vochtig en als hier te lang resten van dode insecten of ander voedsel blijft liggen zal er sneller kans op schimmel ontstaan. Het is dan ook de reden waarom in mijn momenteel in gebruik zijnde bekers het waterreservoir zich aan de onderzijde bevind.

Succes met je test.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door Venator »

Westdijk schreef:
Venator schreef:Wat ik er mee bedoel is een aparte kamer maken waar de mieren niet bij kunnen.De aparte kamer wil ik gebruiken voor het bevochtigen,zodat je het water kan zien langs het plexi glas.Dus een kleine gat maken in het plexiglas en met een spuit water indoen.Het gaat hier over een verticaal nest.
Alleen zie ik op de foto een aangeduide kamer met reeds twee openingen of toegangen. De mieren kunnen er momenteel dus wel bij. :? Ga je deze afsluiten en zo ja; waarmee?

Een afgesloten waterreservoir is uitstekend te doen. Alleen vraag ik me af hoe lang het zichtbaar zal blijven. Ik vermoed dat er na verloop van tijd aanslag op het plexiglas zal verschijnen, maar misschien kan iemand anders uit ervaring hier iets meer over zeggen. Ik zag bij mijn plastic bierbekers kalkaanslag aan de buitenzijde verschijnen nadat ik als proef deze bekers in een kom met water had gezet. Alleen heb ik persoonlijk geen ervaring met plexiglas.
Zoek op het internet naar waterdichte siliconenkit en je zal vast wel iets tegen komen dat geschikt voor jou is. Komen de mieren mogelijk ook in contact met dit siliconenkit dan zou ik persoonlijk wel wat meer eisen aan de kit stellen, zoals zuurvrij, etc.

Sluit voor de zekerheid ook de nog te boren opening in het plexiglas af. De mieren in mijn plastic koekdozen kropen door wat voor mij als een minuscuul gaatje werd beschouwd in het waterreservoir en drinken daar sindsdien.

Wat voor mieren komen erin? Sommige soorten zijn namelijk in staat zich een weg door ytong te knagen. Het zou jammer zijn als ze per ongeluk het waterreservoir bereiken en een overstroming in het nest veroorzaken.

Je hebt het over een verticaal nest. Ik neem om deze reden aan dat het blokje ytong op deze wijze zo blijft staan. Word de bovenzijde de buitenwereld voor de mieren? Als dit namelijk wel het geval is dan twijfel ik eraan of je juist deze kamer als waterreservoir moet gaan gebruiken. Een deel van de buitenwereld word dan ook vochtig en als hier te lang resten van dode insecten of ander voedsel blijft liggen zal er sneller kans op schimmel ontstaan. Het is dan ook de reden waarom in mijn momenteel in gebruik zijnde bekers het waterreservoir zich aan de onderzijde bevind.

Succes met je test.
Deze afbeelding is maar als voorbeeld,wat ik in gedachten had was om 1 kamer wat volledig gesloten was,gebruiken als water systeem wat je door het plexiglas kon zien.DvD heeft hier een filmpje over gepost!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: testen

Bericht door GvG »

Ik denk dat je het gewoon even moet proberen. Ik weet niet wat je wensen en verwachtingen zijn, dus is het moeilijk om er iets over te zeggen.

Naar mijn ervaring zal water in een kamer van die afmetingen (50 cc ongeveer?) binnen een half uur opgenomen zijn door het Ytong. Het lijkt mij niet de moeite waard om dat zichtbaar te maken.

Siliconenkit hecht slecht op nat Ytong. Ik gebruik het niet meer. Misschien dat het beter gaat als het Ytong goed droog is en je de kit volledig laat drogen voordat je het Ytong bevochtigt. Ik heb goede ervaringen met lijm uit een "hot glue gun" oftewel "lijmpistool". Die zijn goed betaalbaar en de lijm bevat geen giftige oplosmiddelen. Echter, een sleuf of gat in de bovenzijde van het Ytong is een beproefde en betrouwbare methode. Ik zie weinig voordelen in de methode die jij voor ogen hebt.
Dus, probeer het, kijk hoe het gaat, en hou ons op de hoogte!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door dvd »

Een sleuf of gat in de bovenzijde van het Ytong vind ik ook betrouwbaar.Het kan misschien even duren voor dat het ytong vochtig word,hangt er van af hoe dicht je het boort tegen de kamers toe of hoe diep.En zoals eerder gepost,na een tijd zie je het water door het glas/plexi niet meer door kalk of vervuiling.
@GvG je gebruikt een lijmpistool,is het goedkoper dan silicone?Ik betaal toch vlug 10euro voor waterdichte silicone.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door Venator »

Ik dacht eraan om een buitenwereld op een stuk ytongblok te plaatsen,buitenwereld en ytong nest komen overeen dus geen uit stekende randen.Het moeilijke daar aan is het bevochtigen,sleuven kan ik hier niet maken omdat de buitenwereld er op staat.Ik kan sinds een paar dagen geen foto's meer posten,tar heel ants heeft een website waar die nesten op terug te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door Venator »

images.jpg

zoiets dus...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: testen

Bericht door GvG »

@dvd: mijn lijmpistool kostte ongeveer 10 euro bij de Praxis (bouwmarkt in NL). Ik kreeg er genoeg lijmstaafjes bij, en als ze op zijn kan ik voor 2,- Euro 20 nieuwe kopen, geloof ik. Voor het geld hoef je het niet te laten.

@Venator: ik heb de nesten van Tarheel wel eens gezien. Het water in de kamers spuiten heb ik nooit een goed idee gevonden. Als je een aparte "waterkamer" maakt waar de mieren niet kunnen komen, kan het wel werken denk ik. Maar ik heb er geen ervaring mee.

Edit: Dat is wel een heel kleine buitenwereld voor zo een groot nest.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door dvd »

Venator schreef:
images.jpg

zoiets dus...
Ik denk dat je dit nest kan aansluiten op een grotere buitenwereld,aan het buisje rechts te zien toch.Een watersysteem is hier wel moeilijk denk ik,misschien een gat in de buitenwereld maken,door het ytong naar onder zodat je het langs onder kan bevochtigen?Nu begrijp ik waarom venator met een omgekeerde L wil werken.Ik heb er jammer genoeg geen ervaring mee,kan geen kwaad om het eens uit te testen.@ GvG fijn om te weten.Mijn schoonbroer heeft zo een lijmpistool liggen,lijmstaafjes kan ik altijd zelf gaan halen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door dvd »

02-14-11118.jpg
Rechts omgekeerde L watersysteem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door Venator »

Leuke nest,bedankt voor het op te zoeken.Ik ben toch van dit idee afgestapt.Ik ga toch een sleuf maken om het nest te bevochtigen.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: testen

Bericht door blitz »

@GVG lijmstaafjes zijn waterdicht?Ik neem aan als je het ytong bevochtigd dat het lijm niet loslaat?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: testen

Bericht door GvG »

De lijm is op zich waterdicht, maar het Ytong niet. Ik weet niet of je een waterdichte barrière kunt maken met lijm en Ytong. Maar dat zou met kit hetzelfde zijn.

Mijn Lasius niger zit al bijna 2 jaar in een Ytongnest dat ik gelijmd heb met een lijmpistool. Dat zit nog steeds prima vast. Ik hou het nest goed vochtig.
Het was wel volledig droog toen ik het lijmde. Ik heb het bewust een week laten drogen voordat ik ging lijmen.
Plaats reactie