Hoi allemaal

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
meloen
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 januari 2016
Locatie: Gelderland
Gender:
Leeftijd: 37

Hoi allemaal

Bericht door meloen »

Hoi allemaal,

Laat ik mij even voorstellen: ik ben Maarten, 29 jaar en woonachtig in Gelderland. Ik werk als freelancer in de IT. Vandaag ben ik begonnen met deze hobby: ik heb een "mierenboerderij" gekocht met nestdeel en er bovenop een buitendeel. Verder heb ik er meteen een extra "buitenbak" bij gekocht, die met circa 4 meter slang verbonden is. De verkoper gaf al aan dat ik hiermee jaren vooruit kan, en het een poos kan duren voor de kolonie alle delen in gebruik neemt :D Ik heb een Lasius niger gyne gekocht, die met haar circa 10 werksters momenteel in het proefbuisje woont waar ik hen in kocht.

Vanmiddag heb ik de doorzichtige slang tussen de bakken gemonteerd en het nestdeel met de door de verkoper geleverde zandleemvulling gevuld. Conform de instructies bij de bak heb ik vervolgens met een pipetje water in het nestdeel gedruppeld, nu is circa de helft van de vulling behoorlijk vochtig. Morgenavond ga ik het proefbuisje in het bovenste (buiten)deel van de bak plaatsen. Tot die tijd heb ik het proefbuisje met de mieren donker weggelegd (bij kamertemperatuur).

Extra voedsel (fruitvliegjes, honingdauw en suikerwater) ligt klaar, morgen koop ik nog even een pak watten zodat ik daarmee ook water kan aanbieden in het buitendeel. Ik heb vandaag veel topics gelezen op dit forum en ben een boel wijzer geworden. Aldus de verkoper kan ik het beste het nestdeel wekelijks vochtig houden. De enige vraag waar ik nog mee rondloop is hoe ik precies het nest vochtig moet houden: als ik met een pipetje water aanbreng, verdrinken de mieren dan niet? Of gaat het om enkele druppels en vermijd je daarbij de ingang van het nest? Ik heb vandaag veel meer water in het nestdeel aangebracht... Evt. bel ik de verkoper komende week nog wel even om dat duidelijk te krijgen.

Hoe dan ook kijk ik ernaar uit om morgen de mieren "los te laten" in hun nieuwe verblijf en ze daarna regelmatig te observeren.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Hoi allemaal

Bericht door Kegge »

Welkom op het forum Maarten. Het beantwoorden van de vragen die je hebt laat ik over aan de meer ervaren leden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoi allemaal

Bericht door GvG »

Hoi Maarten, welkom.

Je kunt je mieren voorlopig beter in het reageerbuisje houden. Als je ze nu loslaat in het leem, zullen ze zich ingraven en zul je ze voorlopig niet meer zien. Ze graven hun kamers niet tegen het glas. De kans op verdrinking of andere gevaren is bij kleine kolonies groter, dan bij grotere kolonies.

Ik heb geen ervaring met leemnesten, omdat ik mijn mieren wil zien. Wat bevochtiging betreft, is het het beste om een vochtig gebied te creëren, en een droger gebied. De mieren zullen dan zelf de beste plek kiezen. Een kwestie van proberen dus.

Ik heb wel eens gelezen dan zand/leem in het begin vaak uitzet en krimpt, waardoor en barsten en scheuren ontstaan. Het zou dus beter zijn om de leem te bevochtigen en daarna enige tijd (weken, maanden?) te laten "settelen". Ik weet dit niet precies, maar ik zeg het je toch maar even, voordat je vanavond je mieren loslaat.
meloen
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 januari 2016
Locatie: Gelderland
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoi allemaal

Bericht door meloen »

Bedankt voor jullie reacties! Op zich vind ik het niet erg als mijn beginnende kolonie zich ingraaft en zich de komende tijd niet zoveel laat zien. Daarom heb ik het reageerbuisje circa 2 uur geleden geopend en geplaatst. Enkele werksters gingen al vrij snel op verkenning en zijn daar nu nog mee bezig. De gyne zit nog met de meeste werksters gewoon in het buisje, ik ben benieuwd of ze gaan verhuizen.
meloen
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 januari 2016
Locatie: Gelderland
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoi allemaal

Bericht door meloen »

Spanning & sensatie vanavond in mijn kleine kolonie: ze besloten opeens te verhuizen naar het kleine gaatje dat ik in de grond geprikt had met een sateprikker. Alles ging goed: de werksters waren met eitjes aan het sjouwen en de gyne liep heen en weer in het reageerbuisje en vertrok tenslotte zelf ook. Alleen op de een of andere manier heeft zij het voor elkaar gekregen om met haar dikke achterwerk een klein steentje op het gat te duwen... Dus de kolonie heeft de verhuizing afgebroken. De gyne zit met enkele werksters weer in het proefbuisje, waar de andere werksters zijn weet ik niet...

Ik heb van het hele avontuur een handvol foto's gemaakt, die een beetje verkleind en per 4 samengevoegd:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoi allemaal

Bericht door GvG »

Spannend he... zo'n verhuizing kan wel een paar dagen duren. Ze vinden elkaar wel weer hoor!
meloen
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 januari 2016
Locatie: Gelderland
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoi allemaal

Bericht door meloen »

Ja het was zeker spannend om te zien! Zojuist kom ik weer in mn woonkamer en ze zijn blijkbaar vannacht alsnog verhuisd: het reageerbuisje is nu helemaal leeg, ook geen eitjes meer te zien. Het gat in de grond is duidelijk iets groter gegraven, maar ik zie momenteel geen mieren meer lopen.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hoi allemaal

Bericht door ProXi »

Wat ik persoonlijk zou doen, is iets minder steentjes in de 'buitenwereld' leggen. Omdat de kolonie zo klein is kan je nu de mieren zowel onder de grond, als boven de grond niet zien. Daarnaast vinden ze nu ook moeilijker de weg naar het suikerwater. Ook al moeten ze in de natuur ook zoeken natuurlijk.
Plaats reactie