Beste manieren om suikerwater aan te bieden

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Nova
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 januari 2016

Beste manieren om suikerwater aan te bieden

Bericht door Nova »

Zijn er een paar goede manieren om suikerwater aan te bieden zonder het buisje te nat te maken?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door Kegge »

Ik gebruik een doordrukstrip van een pilletje. Daar doe ik een watje gedrenkt in suikerwater in. Met een pincet schuif je dan zo het stripje in het buisje.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door miel »

ik sluit de buisjes af met een dik watje, en de achterkant dip ik dan in suikerwater(hoeven maar een paar druppels te zijn) Zo wordt het niet nat...
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door ProXi »

Inderdaad een klein pillen stripje gebruiken.
Je kan ook met een injectienaald gewoon een klein druppeltje suikerwater deponeren.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door GvG »

Als het een heel kleine kolonie is (0-20 werksters) breng ik met een tandenstoker (zonder menthol) of cocktailprikker een heel klein druppeltje aan in het buisje. Als je zorgt dat de werksters het in één keer op kunnen nemen wordt het buisje niet vies.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door Benno »

miel schreef:ik sluit de buisjes af met een dik watje, en de achterkant dip ik dan in suikerwater(hoeven maar een paar druppels te zijn) Zo wordt het niet nat...
Werkt dit goed? Ik loop altijd te klooien met een pipetje voor een druppeltje. Geeft toch iets meer stress dan even het watje vervangen denk ik.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door miel »

Naar mijn weten wel, ik geef ze nu ook wel eens suikerwater door een injectienaald, die ik door het watje heen steek. Ik spuit dan een klein druppeltje.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door Daisy »

Ik heb deze http://www.antstore.net/shop/Nahrung--- ... -5187.html ik vind het echt handig, heb het voor suikerwater, honingwater en gewoon water.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door miel »

Die ga ik misschien ook kopen, wel belachelijk hoge verzending...
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door Daisy »

Ja is wel maar als ik daar bestel, bestel ik voor nogal veel dus dan gaat het nog :p
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door Mika »

Daisy schreef:Ik heb deze http://www.antstore.net/shop/Nahrung--- ... -5187.html ik vind het echt handig, heb het voor suikerwater, honingwater en gewoon water.

Het lijkt wel een handig systeem, vooral voor grotere kolonies. Ik zou beginnende kolonies met werksters (kolonies dus) vooral een buitenwereld geven. Desnoods zet je die volledig in het duister, in een doos of zo, maar het is veel gemakkelijker om voedsel te geven.

Bij alle antwoorden in dit topic gaat het blijkbaar om kleine kolonies, met enkele tientallen werksters, daarvoor is dat voedingsbuisje niet geschikt.
DUCKDUCKGO!
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door Daisy »

Mag ik vragen waarom het niet geschikt is voor kleine kolonie's?
Ben ook maar een beginner dus tips zijn welkom.
Mijn drinken er heel goed van, heb deze buisjes nu ook voor mijn formica.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door Mika »

Er kan 10 (of 20?) milliliter in. Dat lijkt me teveel. Mijn grootste kolonies ooit dronken tot 60 ml per dag, en dan kan dat handig zijn, maar indien het gaat om enkele druppels voor een kleine kolonie...

Aangezien kleine kolonies timide zijn, en voedsel halen dat ze kunne opslaan en zich dan weer terugtrekken, kan je gewoon buisje per buisje in eenzelfde buitenwereld leggen, en ze daar enkele druppels aanbieden. Desnoods verduister je die buitenwereld, als ze anders niet buiten durven komen.
DUCKDUCKGO!
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te beiden

Bericht door Daisy »

Ok duidelijk, maar ik doe de buisjes ook niet vol doe er maar een beetje in, en ververs ze weekelijks.
En ze hangen altijd op de roostertjes van de buisjes dus vind het wel leuk om naar te kijken :)
yavanbruggen
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Beste manieren om suikerwater aan te bieden

Bericht door yavanbruggen »

hoe en hoe lang bewaren jullie het suikerwater eigenlijk? ik doe het meestal in de koelkast, maar weet niet hoe lang het goed blijft. Heeft iemand toevallig geëxperimenteerd met druppels invriezen?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Beste manieren om suikerwater aan te bieden

Bericht door Sneeuwuil »

In de zomer maak ik elke maand nieuw. In deze periode heb ik weinig nodig en heb het is zeker twee mand geleden dat ik het nieuw heb gemaakt. Maw, blijft wel even goed hoor. Met invriezen geen ervaring, dat lijkt meer werk dan opnieuw maken.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Beste manieren om suikerwater aan te bieden

Bericht door Mika »

Voor hele kleine kolonies maak je het on the spot. Materiaal: suikerzakje voor koffie, een rietje, en een stukje pilstrip.

Je hebt wel een buitenwereld nodig, maar dat zal je altijd nodig hebben.

Je knipt een klein gaatje van het suikerzakje en je laat enkele korreltjes suiker vallen in het pilstripje. Met het rietje, dat je langs 1 zijde dichthoudt met je vinger, druppel je er enkele druppels water op. Het nadeel is dat de suiker frequent stolt, dus niet teveel suiker gebruiken. met deze low techmethode kan je beginnende kolonies maanden voorzien van suikerwater.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie