Gedrag van polymorfe werksters

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
insectlover
Lid

Gedrag van polymorfe werksters

Bericht door insectlover »

Edit Mod: hier volgt een afgesplitst gedeelte, dat ging over het gedrag van polymorfe werksters:

Dus wat jij bedoelt is dat werksters van een bepaalde afmeting zich gewoon bezig houdt met wat op dat moment het belangrijkste is voor de kolonie , maar toch net iets meer de drang zou hebben om een specifieke opdracht uit te voeren die bij zijn afmeting hoort ? Dit zou nog best wel eens kunnen.

En dat de kleinere werksters in het nest blijven en de grotere werksters gaan foerageren , dat gedrag kan je behoorlijk goed zien bij Atta sp.

ik ben benieuwd ;)
mn
Lid

Re: Thesis

Bericht door mn »

Maar ik denk dan dat dat bij Atta's helemaal anders is. Moesten ze de grote werksters inzetten om voor de schimmel te zorgen.
Dan zouden de gaten in de schimmel groter zijn en dat zou er minder opbrengst van voedsel per bepaalde oppervlakte zijn.
De kleinere werkters lijken me ook handiger en beter in fijner werk.
En als je kleine werksters inzet om bladeren te halen dan zou de opbrengst veel kleiner zijn en ook langer duren.

Groetjes mn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
insectlover
Lid

Bericht door insectlover »

Dus hebben werksters van een bepaalde afmeting bij Atta wel degelijk een eigen taak , maar bestaat ook uit verschillende Kaste in een continue spectrum.

Het heeft bij Atta niet alleen maar daarmee te maken denk ik. Het is namelijk ook zo dat de kleinere werksters een antibiotica met zich meedragen die zorgt dat hun eigen schimmel niet overwoekert word met andere soorten schimmels , daarentegen dragen de grotere werksters deze antibiotica niet met zich mee als ik het goed heb. Dus als ze fisaversa zouden werken zou het totaal mis gaan.
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

Insectlover en mn, ik vind het wel een interessante discussie, maar ik zou jullie graag willen vragen om jullie bronnen eens na te checken en te plaatsen. Op die manier kunnen ik en de anderen die meelezen, de correcte informatie filteren uit al hetgeen wat jullie hier zitten te bedenken en te beredeneren. Zo kunnen we ook verhinderen dat foute informatie hierover zich in de toekomst zal gaan verspreiden want dat is wat we ten allen tijde willen vermijden.
mn
Lid

Bericht door mn »

insectlover schreef:Dus hebben werksters van een bepaalde afmeting bij Atta wel degelijk een eigen taak , maar bestaat ook uit verschillende Kaste in een continue spectrum.

Het heeft bij Atta niet alleen maar daarmee te maken denk ik. Het is namelijk ook zo dat de kleinere werksters een antibiotica met zich meedragen die zorgt dat hun eigen schimmel niet overwoekert word met andere soorten schimmels , daarentegen dragen de grotere werksters deze antibiotica niet met zich mee als ik het goed heb. Dus als ze fisaversa zouden werken zou het totaal mis gaan.
Zou inderdaad wel kunnen maar tussen die 2 groten zitten er nog grote's tussen, wat doen deze dan ? Want dan bepaald de 'broedfase' de taak bij Atta's, of niet ?
En krijgen de kleine werksters die antibiotica na dat ze uitgekomen zijn of maken ze deze aan in de 'broed-fase'

@Xtof, oke.

Groetjes mn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie