Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Minimized »

Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Manimaner »

Succes met je Lasius flavus kolonie! Ze zullen in het begin niet heel veel voedsel aannemen en de activiteit in de buitenwereld zal minimaal zijn. Maak je daar dus niet meteen druk over.

Het beste is trouwens om het buisje te verduisteren. Dit is het makkelijkste door het te omwikkelen met aluminium folie. De mieren zullen dat een stuk prettiger vinden.

Een ander ding wat me meteen opvalt is dat de fruitvliegjes nog levend zijn! Dit zou ik bij kleine kolonies al nooit doen, maar bij Lasius flavus kolonies moet je dat sowieso nooit doen. Het zijn geen mieren die prooien snel zullen aanvallen. Zeker niet als deze boven de grond (in de buitenwereld) te vinden zijn. De fruitvliegjes zullen dus in de buitenwereld rondzwerven tot ze uiteindelijk sterven. Het beste is daarom om fruitvliegjes van te voren even in te vriezen. Dit dood zowel de fruitvliegjes als eventuele parasieten die ze bij zich kunnen dragen. Dat is dus meteen weer een stukje veiliger voor je kolonie.
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Minimized »

Haha klopt, de fruitvliegjes zijn nu al dood. Ik heb er een in het reageerbuisje gegooid (dood natuurlijk). Voor de rest: Hoe kan ik het best suikerwater aanbieden? Ik heb voor de ingang een watje met suikerwater liggen en een 'pillendoosje' waarin een paar druppels suikerwater zit. Ik heb er tot nu toe geen een in de buitenwereld gezien, dus hoe is dan een andere manier om suikerwater aan te bieden die ze dan uiteindelijk wel gaan nuttigen? Of heeft deze kolonie nog geen suikerwater nodig?

En bedankt voor de tip van het aluminiumfolie, zal ik morgen doen!

En dan ook nog een vraag: Mijn ouders zijn gescheiden, ik verhuis om de week op en neer, ik neem natuurlijk mijn mieren dan niet mee. Die laat ik staan bij me vader. Maar kunnen mieren zo een week alleen overleven, of moet ik dan extra dingen aanbieden zoals meer vliegjes, meer suikerwater etc. ?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Manimaner »

Tja, dat is altijd moeilijk bij deze soort vind ik. Ze komen echt weinig in de buitenwereld en als ze het al doen dan vaak in de nacht doen. Of ze het dan uiteindelijk aannemen is de vraag, Vaak is de regel dat ze wel komen halen wat ze nodig hebben, maar ik heb toch mijn twijfels bij kleinere kolonies van deze soort. Je kunt het in principe gewoon in de buitenwereld met een pillenstripje en stukje wat erin blijven aanbieden, maar ik heb mijn Lasius flavus kolonies eigenlijk altijd in het nest te eten gegeven.

zie blog
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8119

bij kleine kolonies moet je daarme oppassen omdat ze het al snel niet allemaal op zullen drinken en er dan een kleverige boel overblijft. Je kunt dan met een tandenstoker een heel klein druppeltje suikerwater in het buisje deponeren. Als ze dat heel erg snel opdrinken kun je nog wel een klein druppeltje doen, maar zorg dat je niet overdrijft of er blijft suikerwater liggen. Het oude fruitvliegje, als dat er nog is, kun je bij de volgende keer voederen makkelijk weghalen als hij gedumpt is.

Kleine kolonies hebben niet veel nodig. 1 keer per week eten geven moet gewoon kunnen voor die kolonie. Als je toevallig in de buurt bent kun je eventueel nog een 2e keer doen. Als ze veel larven hebben dan zullen ze dat zeker appreciëren. Maak je er echter niet te druk om. Voordat je weggaat kun je ze nog even voeren en eventueel nog wat voedsel in de buitenwereld achterlaten. Fruitvliegjes drogen echter redelijk snel uit en suikerwater droogt redelijk snel op. Zorg er in ieder geval wel voor dat ze ten alle tijden water tot hun beschikking hebben. Het water in het reageerbuisje van hun nest is ook voldoende. Als dit echter dreigt op te raken dan moet je ze altijd een nieuw reageerbuisje aanbieden dat je zo dichtbij mogelijk bij de ingang van het oude nest legt. Dan vinden ze het makkelijk.
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Minimized »

Oke bedankt voor het advies! Zelf denk ik er nog aan om nog een mieren kolonie te beginnen. Waarschijnlijk met de Lasius Niger. Ik zal dan mijn huidige Lasius flavus in een simpel wegwerp bakje stoppen, aangezien deze toch niet actief zijn in tegenstelling tot de Lasius Niger (correct me if im wrong). Dan doe ik de Lasius Niger in mijn huidige buitenwereld.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Manimaner »

Dat kan inderdaad een goed idee zijn. Je hebt dan in ieder geval wat te zien!

Een simpel bakje is voor iedere kolonie voldoende. Zorg er wel nog steeds voor dat je anti-uitbraak middel op de randen aanbrengt. Ook al zijn ze wat minder actief.
Lasius niger zal in de buitenwereld een stuk actiever zijn dan Lasius flavus, maar kleine kolonies zijn over het algemeen überhaubt niet zo heel erg actief in de buitenwereld. Ze komen meestal alleen buiten als het nodig is want naar buiten gaan is gevaarlijk en beginnende kolonies kunnen zich vaak niet veroorloven om werksters te verliezen. Naarmate de kolonie en haar behoefte groeit, zal ook de activiteit in de buitenwereld toenemen!

Lasius niger kun je pirma hier op het forum kopen, goedkoper dan bij een webshop!

Naarmate kolonies groter worden zullen ze ook meer voedsel nodig hebben. Misschien dat je sowieso (ook nu al) een buisje met suikerwater in de buitenwereld kunt leggen. Dit houd zich langer en ze hebben dan in ieder geval toegang tot suikerwater op de momenten dat je er niet bent. Gewoon een reageerbuisje prepareren, maar dan met suikerwater ipv water.
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Minimized »

Oké, ik had een voedingspakket van mierenboerderij.nl er bij besteld, daar zat een (klein) reageerbuisje suikerwater bij, bij deze kan ik dan gewoon propje plaatsen ipv een dopje?

En bij wie kan ik dan zo'n Lasius Niger kolonie kopen? Als het in de regio Waalwijk is kan ik hem zelfs ophalen!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Manimaner »

Ja, dat kan prima!

Even een topic bij gezocht zetten en dan komt dat wel goed!
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Minimized »

Oké, heb ik gedaan
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door tempant »

Leuke 'invalshoek', die eerste foto. Ik volg de blogs van deze soort met veel interesse. Succes.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Minimized »

Bedankt!
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Manimaner »

Mooi dat ze wat gegeten hebben. Ik zou wel de volgende keer een veel kleinere druppel suikerwater aanbieden. Op basis van de foto blijft er nog veel over of was dit uiteindelijk niet het geval?
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Vragen en opmerkingen Lasius Flavus (minimized)

Bericht door Minimized »

Viel volgens mij wel mee, de druppel was ongeveer even groot als een kleine werker
Plaats reactie