Mieren in de tuin

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Mieren in de tuin

Bericht door MorbidMike »

Ik heb het idee om inheemse mieren in een Ytong nest binnen te houden, maar wel een tube naar mijn tuin aan te leggen, zodat deze mieren ook in de tuin kunnen foerageren. Dit zou een erg leuk zicht moeten zijn, omdat je direct het contact ziet tussen de buitenwereld en de mieren binnen.
De soort die ik het liefst zou willen zien in de tuin is Formica sanguinea (hier heb ik sinds vorig jaar weer een kolonie van, het blijven te leuke mieren om ze niet te houden ;) ) maar dit brengt mogelijk problemen met zich mee. Ze zijn veel groter en agressiever dan de meeste mieren die mensen in de omgeving kennen, dus zou het mij problemen op kunnen leveren als de kolonie beslist dat niet alleen mijn tuin interessant is, maar ook de tuinen om mijn tuin heen. Ik wil ze het liefst op zo een manier houden dat ze binnen mijn tuin blijven.
Dus... "uitbraakbeveiliging" voor buiten. Ik heb twee stukken grond waar ik kleine struiken en bloemen heb geplant (vooral lavendel), en die makkelijk van de wereld af te zonderen zijn (rechthoekig, geen planten met hangende takken erover, etc). De beste ideeën waar ik op ben gekomen zijn deze twee:
1) een watergeul aanleggen rond deze stukken grond
2) deze stukken grond omheinen met plexiglas (ongeveer 15 cm hoog), en het plexiglas gebruiken om anti-uitbraakmiddel op aan te brengen

Ik denk dat een watergeul niet haalbaar is, ik zou het continu schoon moeten houden en het water zou te snel opdrogen (want deze stukken grond staan in de volle zon).
Een omheining van plexiglas lijkt me de betere optie (ook omdat ik denk dat het katten uit mijn tuin zou houden die nu hun behoefte in mijn tuin doen....) maar: buiten staat het in de volle zon dus olie zou bijvoorbeeld uitdrogen, en talk zou door regen eraf spoelen.

Het lijkt me alleszins een erg leuk idee maar praktisch misschien lastig uit te voeren. Ik zit er echt niet op te wachten dat mijn buren last hebben van mieren die ik houd en grote nesten kunnen in mijn ervaring erg agressief zijn, zelfs Lasius niger of Formica fusca. Als jullie ideeën hebben die zouden kunnen werken om mieren buiten in de tuin beperkt te houden tot een stuk grond hoor ik ze zeer graag!
Gebruikersavatar
Aron
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 april 2016
Locatie: Best (Nederland)
Gender:
Contacteer:

Re: Mieren in de tuin

Bericht door Aron »

Ik denk dat je hele kolonie zal verhuizen naar de tuin
Met Vriendelijke Groet
Aron
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Mieren in de tuin

Bericht door Minimized »

Denk het ook ja. Aarde is goed voor de mieren om in te graven, denk dat mieren de vochtige, donkere grond boven je ytong nest zullen kiezen.
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren in de tuin

Bericht door neverbeam »

hoe ga je voorkomen dat ze onder de watergeul of plexiglas door graven?
Minimized
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 april 2016
Locatie: Waalwijk
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Mieren in de tuin

Bericht door Minimized »

Wat je zou kunnen doen is een aquarium/plexibak in te graven in je tuin, en wat je uitgegraven hebt, in de bak te doen. Nu hoeft je geen nest toe te voegen en zullen de mieren in dat klein stukje land leven.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren in de tuin

Bericht door MorbidMike »

De grond in die stukken is nooit echt vochtig omdat de volle zon er altijd op staat, en er te veel aarde blootligt (te weinig planten) om echt vocht vast te houden. Het is ook echte aardegrond, geen klei. Ik geloof niet dat ze in de aarde zouden verhuizen, zelfs de Lasius niger kolonies die ik in de tuin heb zitten niet in die stukken, die zitten allemaal aan de rand, onder de stenen (en dat is net precies waar ik ze vandaan wil houden).
Onder de barriere door graven is inderdaad wel een probleem... als ik voldoende plexiglas onder de aarde steek zou het enige hulp moeten bieden maar 100% zekerheid is er natuurlijk nooit.

Ik heb inderdaad ook nagedacht om gewoon een bak in te graven, alleen kan het water daar dan niet uit. Als het hard genoeg regent zal het water boven de grond komen te staan en dat is natuurlijk een probleem. Ik ben benieuwd of dit alles een haalbaar idee is, het is vrij moeilijk om met een goede oplossing voor deze problemen te komen.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mieren in de tuin

Bericht door Westdijk »

MorbidMike schreef:De beste ideeën waar ik op ben gekomen zijn deze twee:
1) een watergeul aanleggen rond deze stukken grond
2) deze stukken grond omheinen met plexiglas (ongeveer 15 cm hoog), en het plexiglas gebruiken om anti-uitbraakmiddel op aan te brengen

Als jullie ideeën hebben die zouden kunnen werken om mieren buiten in de tuin beperkt te houden tot een stuk grond hoor ik ze zeer graag!
Dit is wel een bijzonder onderwerp om over mee te denken. Ik zal eens een poging wagen, maar met de waarschuwing dat mijn gedachten wel eens ondoorgrondelijke sprongen maken.

Waar mijn zorgen beginnen is eigenlijk bij het ytong nest. Ik verwacht dat mieren een voorkeur gaan vertonen voor de grond. Een concurrerend mierennest kan hen er misschien van weerhouden in de grond te graven, zoals bijvoorbeeld een kolonie Lasius flavus. Het voordeel hiervan is dat ze elkaar niet zullen beconcurreren op het gebied van voedsel.

Een hoge grondwaterstand kan de mieren ook ervan weerhouden om te graven, alleen hoe je dit moet bereiken word jouw probleem.

Leg een vijver aan met een drijvend eiland. Een slang onder water er naar toe laten lopen. De mieren kunnen dan geen kant op. Het lijkt me zelf nog het meest eenvoudige.

Rondom het stuk grond dat je beschikbaar wilt maken voor de kolonie als foerageergebied kan je een geul graven en vol storten met zand. Vang of bestel een lading larven van mierenleeuwen, maar wel van een variant die valkuilen graven. Ik zag op het internet opnamen van deze valkuilen die in grote hoeveelheden bijna tegen elkaar aan liggen.

Je kan een strook planten zetten waar mieren niet van houden. Hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar gewoon even snel van het internet geplukt.
Lavendel
Boerenwormkruid (Tanacetum vulgare)
Munt (Mentha pulegium)
kruizemunt (Mentha crispa)
Rozemarijn (rosmarinus)
Majoraan (majorana hortensis)
Brandnetel (Urtica dioica)
Salie
maggikruid (Levisticum officinalis)
Basilicum
Goudsbloemen (Calendula officinalis) De enkelbloemige hebben meer effect dan dubbele cultivars.
Afrikaantjes (Tagetes)werkt al voor de bloei
Bieslook
tomaten (Solanum Lycopersicum)
Wijnruit (ruta graveolens)

Succes als je dit door gaat zetten.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren in de tuin

Bericht door GvG »

Ik hier ook wel eens aan gedacht. Ik ben er nooit aan begonnen, om de redenen die hier ook worden genoemd. Als je het gaat proberen, begin dan met een kolonie die je kunt missen.

Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mieren in de tuin

Bericht door dvd »

Heb je je Formica sanguinea gekocht of uitgegraven?Lijkt me wel leuk,tijdens de zomer buiten in je tuin zitten terwijl je sanguinea poppen zit te roven :D
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren in de tuin

Bericht door neverbeam »

MorbidMike schreef: Ik heb inderdaad ook nagedacht om gewoon een bak in te graven, alleen kan het water daar dan niet uit. Als het hard genoeg regent zal het water boven de grond komen te staan en dat is natuurlijk een probleem. Ik ben benieuwd of dit alles een haalbaar idee is, het is vrij moeilijk om met een goede oplossing voor deze problemen te komen.
Je kan onder in de bak fijn gaas doen waar het regenwater wel doorheen kan maar de mieren zelf niet. Dit lijkt mij een redelijke oplossing.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren in de tuin

Bericht door MorbidMike »

dvd schreef:Heb je je Formica sanguinea gekocht of uitgegraven?Lijkt me wel leuk,tijdens de zomer buiten in je tuin zitten terwijl je sanguinea poppen zit te roven :D
Gewoon bij Kalytta gehaald, uitgraven is best een rotwerk, zelfs met goede bescherming (dikke sokken, handschoenen, etc). Mijn tuin is jammer genoeg niet zo groot dat er andere Formica kolonies zitten dus het poppen roven zal er niet in zitten, het gaat mij er vooral om ze ook in een natuurlijke omgeving bezig te kunnen zien ;)

En
neverbeam schreef: Je kan onder in de bak fijn gaas doen waar het regenwater wel doorheen kan maar de mieren zelf niet. Dit lijkt mij een redelijke oplossing.
Dit is dus een oplossing waar ik naar zocht, maar die ik niet kon vinden! Dit zou inderdaad een goede oplossing kunnen zij, bedankt!
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mieren in de tuin

Bericht door neverbeam »

kan je niet een overkappingkje maken op de rand van het plexiglas naar binnen en de anti-uitbraak aan de binnenkant smeren. Zo kan de regen het er niet afblazen.

een beetje zoiets maar dan met een hoek van 90 graden. En dan smeer je de anti uitbraak op het horizontale deel.
Afbeelding

Doordat je nog een stukje naar beneden hebt voorkom je dat water alsnog terugloopt langs de zijkant. Je moet echter het stukje dat naar beneden staat denk ik niet te lang maken want anders blijft er condens onder hangen. Om te kijken of het werkt zou je even moeten experimenteren.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mieren in de tuin

Bericht door Antsps »

Ik denk dat het voorstel van Westdijk de meeste kans van slagen heeft. In tuincentra kan je ook grote bakken/emmers (bij een gebrek aan een beter woord..) kopen (tot wel 1m3). Die kan je vervolgens ingraven, water en waterplantjes ect erin doen en een eilandje niet te vergeten voor de mieren. Ik heb nu twee van dit soort bakken in de tuin staan, eentje van 1m3 en eentje van ongeveer 0.5m3. Dit zou denk ik best goed kunnen werken!

Ik denk dat iedere andere vorm zonder een goede waterbarriere uiteindelijk mislukt. Daarnaast, ook al is er maar een beetje grond beschikbaar voor ze om in te graven zal dat toch al complicaties geven denk ik..
Gebruikersavatar
Aron
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 april 2016
Locatie: Best (Nederland)
Gender:
Contacteer:

Re: Mieren in de tuin

Bericht door Aron »

Als je zorgt dat de kolonie niet kan verhuizen kun je ze los in de tuin laten lopen.
Je pakt een slang waar de koningin niet door heen past en een werksters wel.
Zo zorg je dat je koningin in je ytong nest blijft,
en de macht blijft hebben waar de kolonie zicht bevind.
Ik zal wel er iets aan doen dat de buren er geen last van hebben.
Met Vriendelijke Groet
Aron
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mieren in de tuin

Bericht door ProXi »

Als je dit inderdaad gaat uitvoeren, zou ik het erg leuk vinden als je daar een verslag/blog van bijhoudt.
Lijkt mij echt een super leuk experiment!
Plaats reactie