Messor Barbarus formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Victor
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2016
Locatie: Blaricum
Gender:
Leeftijd: 23

Messor Barbarus formicarium

Bericht door Victor »

Hallo allemaal,

Ik wil graag een formicarium maken voor een Messor Barbarus kolonie. Nu had ik gelezen dat een deel vochtig en een deel droog moest zijn. Nu had ik de vraag hoe en met wat ik het beste een formicarium kan maken voor dit soort. Ook wil ik graag weten of er mogelijkheden zijn om een eigen arena te maken. Als jullie dit weten en mij verder kunnen helpen hoor ik het graag van je!

Mvg, Victor
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Messor Barbarus formicarium

Bericht door Floris »

Als de kolonie een beetje groot is (1000+), is het niet nodig Ytong te bevochtigen. Ze kunnen het nest dan zelf vochtig houden door in de buitenwereld water te drinken en dat binnen te verdampen. Ze hebben dan buiten wel altijd vocht nodig, natuurlijk.

Voor een kleine kolonie kun je een vochtig en een droog nestdeel maken door een reageerbuis met water en watje in de buitenwereld te leggen, en daarnaast een zonder water.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor Barbarus formicarium

Bericht door Manimaner »

@Floris: Dus vanaf 1000+ mieren pas in een formicarium?
Victor
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2016
Locatie: Blaricum
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Messor Barbarus formicarium

Bericht door Victor »

Maar als er een buisje in de buitenwereld licht wordt er toch geen nestdeel nat?
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Messor Barbarus formicarium

Bericht door Benno »

Vergelijk het even met een auto die van binnen beslaat als het hard regent en jij met je natte kleren in stapt. Jouw natte kleding verdampt en maakt de auto vochtig.

Dus het vocht dat de mieren drinken in het water reservoir buiten gebruiken ze om het nest te bevochtigen waar ze willen.
Victor
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2016
Locatie: Blaricum
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Messor Barbarus formicarium

Bericht door Victor »

Top uitleg! Doet een kleine kolonie dit dan ook al c.a. 10 mieren?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor Barbarus formicarium

Bericht door Manimaner »

Nee.
Floris schreef:Als de kolonie een beetje groot is (1000+), is het niet nodig Ytong te bevochtigen. Ze kunnen het nest dan zelf vochtig houden door in de buitenwereld water te drinken en dat binnen te verdampen. Ze hebben dan buiten wel altijd vocht nodig, natuurlijk.
Dit doen ze dus pas vanaf 1000+ werksters.

Een kleine kolonie kun je het beste in een reageerbuisje houden. In dit reageerbuisje kun je ze houden tot minimaal 100 mieren. Als het reageerbuisje vol is dan kun je een 2e buisje ernaast leggen en dat kunnen ze dan ook als nestgedeelte gebruiken. Je kunt ze echter ook naar een formicarium verhuizen. Hier een link voor informatie mbt het maken van verschillende soorten nesten. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=94
Je zorgt gewoon ervoor dat je een deel van het nest bevochtigd is en dat een ander deel droog blijft.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Messor Barbarus formicarium

Bericht door Floris »

Het aantal van duizend is uiteraard een schatting: daarvoor is het niet meer nodig het nest te bevochtigen omdat de mieren dat zelf kunnen.

Een kleinere kolonie kun je het beste (makkelijkste en veilig tegen uitdroging) in een nest van een of meerdere reageerbuizen huisvesten. Je kunt de buisjes gewoon naast elkaar in een buitenwereld (plastic bakje) leggen.
Binnen een vochtig buisje varieert de vochtigheid (een beetje) tussen vlakbij het watje en vlakbij de uitgang. In een onbevochtigd buisje is het natuurlijk een stuk droger. Zodra een kolonie Messor barbarus major werksters heeft, kunnen ze zaden verwerken, en die moeten ze droog kunnen opslaan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Victor
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2016
Locatie: Blaricum
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Messor Barbarus formicarium

Bericht door Victor »

Bedankt voor jullie tips etc. Ik ga er zeker wat mee doen!

Zijn er verder nog dingen anders dan normaal door de majors e.d. Moeten die een grotere ruimte nodig ofzoiets?
Plaats reactie