Bouw van Ytong Formicarium,

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Mieren4Life »

hallo, Ik ben begonnen met een projectje , ik heb een oud acuarium op de kop getikt van 120 liter , en daar heb ik aan de zijkanten ytong blokken geplaatst,

Afbeelding
Afbeelding

Waarom dit project? Nou ik wil een nieuw mierensoort messor wasmanni en ik wil dat de bak groot genoeg is voor de 15-30 jaar dat ik hem heb , en dat als ik ga verhuizen ik het makkelijker kan verplaatsen ,

Even ter verduidelijking niet alle nesten gaan meteen open , Het word dus zo dat ik in het begin alleen links of rechts open laat , en dat als de mieren kolonie heel erg uitgebreid is dat ik een ander nest open kan maken zodat ik telkens ze meer ruimte kan geven naarmate de kolonie groter word!

er komt plexiglas voor de nestdelen (nestdelen komen aan de binnenkant)

Het buitenverblijf is in het midden omringt door nestdelen :)

Ik hoop dat jullie dit een leuk project vinden, en het zou ook leuk zijn als jullie nog leuke ideen voor me hebben :D .

Ik heb ook nog een paar vragen ,

- Hoe kan ik het beste de voegen mierdicht maken?
- hoe kan ik het beste een watersysteem maken ?
- hoe kan ik op een nette manier het nest donker maken zonder dat de mieren kunnen ontsnappen .

bedankt :) mvg, tim
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Westdijk »

Ik houd van dergelijke projecten, Tim, en zie hier ook een heleboel mogelijkheden in, maar uit je berichten leid ik af dat je in mei van dit jaar bent begonnen met het houden van mieren. Je gaf tenminste op 15 mei aan dat je sinds twee weken een kolonie hebt. Ik adviseer je om voorlopig het aquarium ergens op te slaan en niet naar om te kijken. Om dit project een echte kans van slagen te bieden en teleurstellingen te voorkomen lijkt het me verstandig om je eerst goed in te lezen. Verdiep je in de Lasius en Messor. Lees de blogs van anderen over deze soorten en naast de leuke dingen soms ook de tegenslagen die zij daarbij hebben ondervonden. Doe ideeën voor formicariums op, leer van de fouten die anderen daarbij hebben gemaakt, etc. Denk vooral klein.

Heb je daar echt te weinig geduld voor en wil je toch meteen aan de slag dan raad ik je aan niet te veel geld uit te geven aan je eerste formicarium. Maak eerst een klein formicarium, terwijl de kolonies voorlopig in reageerbuizen in omvang groeien. Je zal dan al tegen vraagstukken aanlopen waar je op dit moment nog helemaal niet bij stil lijkt te staan als ik naar je huidige vragen voor dit ambitieuze project kijk. Het is verstandiger om pas geld te investeren in je tweede of derde. Bovendien hebben mieren een eigen willetje en dwarsbomen weleens de best bedoelde plannen. Gelukkig is de Lasius niger een vergevende soort, maar de Messor vergt al meer van de mierenliefhebber.

Een paar vragen waar ik eigenlijk eerder aan dacht:
Hoe goed is de kit van het 'oude' aquarium?
Is na vijftien tot dertig jaar het ytong nog altijd even goed vocht opnemend en vasthoudend als bij aanschaf?
Hoe voorkom ik dat de mieren ontsnappen?
Waar laat ik deze bak als de mieren aan de diapauze beginnen?
Wat gebeurd er als mijn Messor door het ytong knaagt?
Waar plaats ik mijn warmtemat?
Etc.

Ik knutsel zelf ook graag en ben begonnen met een formicarium in een plastic wegwerp bierbeker, het volgende formicarium paste in een plastic koekdoos en recent heb ik een voormalig aquarium in gebruik genomen. Er waren gedurende de afgelopen jaren zeker momenten waarop ik ongeduldig was, maar ik heb daar een heleboel van geleerd.
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Mieren4Life »

@westdijk bedankt dit zijn inderdaad nog dingen waar ik aan moet denken , ik dacht dat als ik de helft dichtmaak en rustig aan het groter maak als het nodig is ik wel goed zat , en dit kost me maximaal 50 euro , terwijl je voor een heel klein bakje al bijna 50 euro kwijt was :) ,Ik vind het ook erg leuk om te knutselen en zulke projecten te maken ,

Maar het is dus niet verstandig om hier een nieuwe messor kolonie in te doen ? en hoe kan ik dan goedkoop een beter Formicarium, maken ?

ik hoor graag van je.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Sneeuwuil »

Mieren worden in gevangschap geen 15-30 jaar oud.

Het aquarium kun je wel gebruiken. Bovenste rand insmeren met anti-uitbraak en dan er een regaeerbuisje in leggen. Een klein ytong nest kan ook wel, maar meer dan één of twee kamers hebben ze nu niet nodig.

Waarschijnlijk hebben mieren ook zo nu en dan een nieuw nest nodig.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mieren4Life en Sneeuwuil

Bericht door Westdijk »

Sneeuwuil schreef:Mieren worden in gevangschap geen 15-30 jaar oud.
Als ik af ga op bronnen van het internet heb je het mis, alleen weet ik helaas niet hoe betrouwbaar deze bronnen zijn.

Als buitenwereld kan je het aquarium wel benutten, Tim, maar het lijkt me behoorlijk groot en vanwege de hoogte ook onhandig om bijvoorbeeld onderhoud te verrichten of voedsel te geven. Persoonlijk zou ik toch voor wat kleiners gaan, maar de beslissing ligt natuurlijk bij jou. In de tussentijd kan je dan juist voor je zelf alles op een rijtje zetten van wat je wilt, hoe je dit wenst te bereiken, tegen wat voor problemen je kan aanlopen en hoe je van plan bent dit op te vangen.

Het was eigenlijk mijn bedoeling om met mijn reactie je zelf wat dingen uit te laten zoeken, maar ik heb even snel bij Mierenkolonies en -projecten van leden gekeken bij de blogs voor Messor zonder alle pagina's af te gaan. Hier heb ik er een aantal waarin in een later stadium van het houden van de Messor een ytong nest aan te pas kwam. Er zijn er misschien wel meer, maar dat moet je echt zelf eens grondig doornemen en daarmee bedoel ik lezen. Dan krijg je ook meteen een aardig idee van hoeveel tijd er verstreken is voor deze mensen met ytong voor hun mieren aan de gang gingen en wat hun ervaringen zijn.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 914#p61914
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=2889
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 248#p53248
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 409#p50409
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 461#p46461
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 608#p43608
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 552#p33552

Onder het onderwerp Formicaria vind je natuurlijk nog veel meer voorbeelden. Veel plezier met lezen en knutselen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door dvd »

Een kleine kolonie hou je het best in een proefbuisje.Mijn formica fusca heeft nu onvg een 50 tot 60 werksters en 8 gynes.Ik heb ze nog altijd in 2 buisjes zitten,aangesloten op een simpel plastic bakje.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren4Life en Sneeuwuil

Bericht door GvG »

Westdijk schreef:
Sneeuwuil schreef:Mieren worden in gevangschap geen 15-30 jaar oud.
Als ik af ga op bronnen van het internet heb je het mis, alleen weet ik helaas niet hoe betrouwbaar deze bronnen zijn.
In theorie kan het maar in de praktijk is 5 jaar al een hele prestatie.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door ProXi »

5 jaar valt wel mee toch?
Ik heb Formica sanguinea heb ik sinds 2010, overgenomen van iemand anders en die heeft kolonie uit natuur gehaald. Deze is vermoedelijk al zeker 10 jaar oud. Mijn Camponotus ligniperda heb ik al sinds 2009, de Camponotus cruentatus heb ik sinds 2011 en ik had een Lasius niger kolonie van 7/8 jaar oud die door een onzorgvuldigheid van oppas is overleden.
Dus 5 jaar is wel makkelijk haalbaar denk ik.
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Mieren4Life »

Ben weer eens als kip zonder kop te werk gegaan , ja wil alles extreem dus vond dit wel een leuk project, Maar zet hem voor nu dan maar op zolder, ik ga eerst maar eens werken met proefbuisjes en een klein hertog ijsbak als buitenhok :) ,

Ooit zal ik hem wel in gebruik nemen , maar dat moet dan eerst gevult kunnen worden , en ja dat duurt jaren :3 , of ik moet de solenopsis invicta nemen ,dan is de bak zo gevult, Maar nee grapje dat doen we maar niet :D :lol:
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Manimaner »

Het is altijd even afwachten hoelang het duurt. Misschien is je kolonie over 3 jaar al dood. Misschien worden ze inderdaad wel 10 jaar. 15-30 zou ik zeker niet vanuit gaan.

Succes ermee in ieder geval!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Westdijk »

Mieren4Life schreef: Maar zet hem voor nu dan maar op zolder, ik ga eerst maar eens werken met proefbuisjes en een klein hertog ijsbak als buitenhok
Een verstandig besluit, Tim.
Mieren4Life schreef:Ooit zal ik hem wel in gebruik nemen , maar dat moet dan eerst gevult kunnen worden , en ja dat duurt jaren
En ik zal graag je blog volgen om dit te kunnen zien gebeuren.

Offtopic: [quote="GvG"][quote="Westdijk"][quote="Sneeuwuil"]Mieren worden in gevangschap geen 15-30 jaar oud. [/quote]
Als ik af ga op bronnen van het internet heb je het mis, alleen weet ik helaas niet hoe betrouwbaar deze bronnen zijn. [/quote]

In theorie kan het maar in de praktijk is 5 jaar al een hele prestatie.[/quote]
:( Ik had nooit verwacht het te zeggen, maar in dit geval hoop ik dat je het verkeerd hebt voor iedereen die op een serieuze wijze met deze hobby bezig is.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Manimaner »

5-10 jaar is goed mogelijk. 15-30 jaar lijkt me veel te optimistisch.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door GvG »

Misschien ben ik wat terughoudend (pessimistisch klinkt zo zwaar) maar ik denk dat als je de blogs als lijdraad neemt en een gemiddelde (maximum) leeftijd berekent, je de 5 jaar niet haalt.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door pjpj001 »

Blogs over mieren duren inderdaad bijna nooit langer dan 5 jaar, maar zou dit niet eerder zijn doordat er na 5 jaar tegenover het begin niet meer veel verandert met de kolonie, en er dus daarom niet vaak verder wordt gedaan aan de blog? Als je de kolonie goed verzorgt denk ik dat je de 5 jaar toch wel zeker haalt.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Manimaner »

Geloof maar niet dat als je je kolonie goed verzorgt dat ze dan sowieso 5 jaar worden. Er zijn ook zat kolonies die de 5 jaar niet aantikken. Er zijn ook genoeg blogs die de dood van de kolonie beschrijven. Natuurlijk zijn er ook kolonies die het langer uithouden en die wel 5-10 jaar of misschien nog wel ouder worden, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Kegge »

Er zijn maar twee dingen in het leven die vanzelfsprekend zijn: dat je op een dag dood gaat ... en dat je belasting moet betalen ;)

Al het andere is afhankelijk van zoveel variabelen, dat goed voorspellen je een rijk mens kan maken. Financieel dan natuurlijk.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Bouw van Ytong Formicarium,

Bericht door Sneeuwuil »

pjpj001 schreef:Blogs over mieren duren inderdaad bijna nooit langer dan 5 jaar, maar zou dit niet eerder zijn doordat er na 5 jaar tegenover het begin niet meer veel verandert met de kolonie, en er dus daarom niet vaak verder wordt gedaan aan de blog? Als je de kolonie goed verzorgt denk ik dat je de 5 jaar toch wel zeker haalt.
Hoeveel koloniers ouder dan 5 jaar heb je dan? En/of hoeveel mensen met kolonies ouder dan 5 jaar ken je? Ik weet ook niet meer dan wat ik op dit forum lees, maar de indruk die ik heb is dat 90% van de kolonies de 5 jaar niet haalt. Laat staan 15 of 30.

Wat best wel jammer is, dat maakt het toch allemaal wat minder. Er zijn weinig expirementen met het introduceren van een nieuwe gyne, wat eignelijk best raar is want het lijkt te kunnen en is het is toch zonde als een volwassen kolonie komt te vervallen.
Plaats reactie