Pheidole pallidula verhuizen

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Miko
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 juli 2008
Locatie: Appingedam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Pheidole pallidula verhuizen

Bericht door Miko »

Hallo,

Toch zit ik met een probleem, ik krijg mijn pallidula maar niet in een ander buisje.. en die staat stijf uit omdat hij zo droog is..
Uit zichzelf wil die niet verhuizen, en zover ik gevonden heb willen ze vochtig zitten volgens mij. Nu zou je dus zeggen dat ze dan wel snel zullen verhuizen. Ik heb het buisje donker staan en de andere gewoon in dag licht. Met een lamp wil ik niet doen omdat het van die mini miertjes zijn en wil ze niet weg schroeien.
Nog een bij komende zaak is dat de koningin gehandicapt is. Ze mist namelijk 3 achterpoten. Maar daarentegen is ze wel goed vruchtbaar. Nu kan het zijn omdat ze slecht te been is niet wil verhuizen. De werksters die komen wel in het nieuwe buisje en soms ook met de larfjes.
Het is verder nog een kleine kolonie van zo'n 20 mieren.

Wat zouden jullie doen om ze wel in nieuwe buisje te krijgen? Want kan niet geloven dat ze aldoor in die kurkdroge buis willen zitten..
Laatst gewijzigd door Mika op 15 mar 2009, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling!
Grz Sander -- Miko
Momenteel:
2x Pheidole palidula
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula verhuizen

Bericht door McK »

Simpel, het andere buisje ondersteboven houden en dan tegen de bovenkant tikken tot ze allemaal in de buitenwereld rondlopen.
Op die manier heb ik al meer dan 20 kolonies kunnen verhuizen, het is Pheidole, die kunnen wel tegen een stootje ;)
En dat de koningin een paar poten mist wil niks zeggen, ze blijft evengoed een gyne.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula verhuizen

Bericht door XToF »

Bij lastige verhuizers, durf ik wel eens de twee buisjes aan elkaar kleven met schilderstape en zet ik de twee buisjes enkele dagen verticaal met het oude buisje bovenaan en het nieuwe onderaan.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula verhuizen

Bericht door Mika »

Dat je gyne gehandicapt is, snappen je miertjes niet. Soms zullen ze een dode gyne zelf overslepen als ze aan het verhuizen zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Pheidole pallidula verhuizen

Bericht door Tim »

Bij mijn Cataglyphis velox werd de gyne toch door social carrying overgedragen - dus die had zelfs helemaal zonder pootjes af gekund! De suggestie van Mika klinkt wel goed.
Maar als ze niet willen verhuizen, zou het best ook wel kunnen zijn omdat de condities in het huidige nest lang nog niet zo slecht zijn als dat jij denkt.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula verhuizen

Bericht door Mika »

Dit is nog altijd timide gedrag van een kleine kolonie.
DUCKDUCKGO!
Miko
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 juli 2008
Locatie: Appingedam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula verhuizen

Bericht door Miko »

Hallo,
Ik zal het proberen om de buisjes aan elkaar te maken en recht op te zetten, vind ik wel een goeie. Heb het al wel eens geprobeerd aan elkaar met me andere nest maar deze lag gewoon plat. Dus op den duur ook gewoon over getikt. Maar wil toch wat subtieler werken nu.
Maar denk omdat het toch een kleine kolonie is dat ze daarom ook niet willen verhuizen. Maar wat dan wel weer is ze lopen veel buiten soms wel met een stuk of 5 zoeken en rommel slepen.
Laatst gewijzigd door XToF op 16 mar 2009, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters
Grz Sander -- Miko
Momenteel:
2x Pheidole palidula
Miko
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 juli 2008
Locatie: Appingedam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula verhuizen

Bericht door Miko »

Heb ze maar weer aan een nieuwe buiten wereld gehangen toen ik ze recht op had staan klommen ze net zohard weer omhoog met de eitjes en larve. de koningin met nieuwe eitjes bleven wel beneden. Heb nu het droge buisje en het buisje (met koningin) vocht weer aan de buiten wereld gemaakt. wie weet komen ze nu wel weer allemaal bij elkaar of niet. we zien het wel. ze hebben in ieder geval een vochtig buisje. :)
Grz Sander -- Miko
Momenteel:
2x Pheidole palidula
Plaats reactie