Formica Fusca laatste werkster overleden

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
jordihofland
Lid

Formica Fusca laatste werkster overleden

Bericht door jordihofland »

:cry: mijn laatste formica fusca werkster is overleden. ik heb de gyne overgeplaatst naar een schoon buisje, ze begon vrijwel gelijk met drinken. ik gebruik normaal suikerwater achter het watje maar nu dacht ik: ik doe is gewoon water. na het drinken heb ik het buisje in aluminiumfolie gewikkeld en op een rustige plek neergelegd. mijn vraag is: gaat ze het overleven en een nieuwe kolonie stichten? verdere tips altijd welkom! :D
RJ
Lid

Re: Formica Fusca laatste werkster overleden

Bericht door RJ »

Laten we hopen dat ze weer een kolonie kan stichten haar reserves zullen ver op zijn ben ik bang, geef haar ook even een fruitvliegje! En succes!
Met vriendelijke groet,
RJ

1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
jordihofland
Lid

ik geef een eenzame koningin wel vaker een fruitvliegje, maar die word nooit opgegeten. is dat normaal? is er iets wat ze wel opeet?
RJ
Lid

Bericht door RJ »

Daar kunnen denk ik de meer ervaren mierenhouders antwoord opgeven, ikzelf denk dan dat de koningin niks nodig heeft op dat moment, ververs wel de fruitvliegen zodat je beschimmelen tegengaat:)! Nogmaals succes!
Met vriendelijke groet,
RJ

1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
JDbaas
Lid

Bericht door JDbaas »

Het is een mogelijkheid om haar twee nieuwe cocons aan te bieden en te kijken hoe ze daarop reageert.

Suikerwater als bevochtiging van het nest is denk ik inderdaad niet de beste keus omdat je dan erg snel schimmelvorming krijgt,je kan dan beter een wattenpluisje in het midden van het reageerbuisje leggen en even bevochtigen met suikerwater.
Nog beter is om een fruitvliegje aan te bieden aan de koningin omdat deze eiwitten bevatten en ze deze nodig heeft om de eitjes te leggen en de larven te voeren.

Een beginnende kolonie kan beter meer eiwitten aangeboden krijgen dan suiker.
En zorg altijd dat ze een schoon nest hebben, om schimmelvorming tegen te gaan.

F.fusca heeft ook liever een keuze waar ze zit dus geef haar een enigszins ruime reageerbuis.
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Antsps
Lid

Bericht door Antsps »

Het waterreservoir dient om de vochtigheid op peil te houden. Suikerwater, zoals JDbaas al aangeeft, is niet bedoelt hiervoor. Suikerwater moet je ook vaak vernieuwen. Als je andere kolonies ook zo heb zou ik in de buitenwereld een ander buisje leggen (met een waterreservoir) om ze de optie te geven om te verhuizen.

Grt.
jordihofland
Lid

bedankt
Plaats reactie