Lasius niger (tempant)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Hier kunnen jullie opmerkingen of reacties plaatsen over mijn blog. Bedankt!
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Westdijk »

Richtlijnen van Westdijk. :mrgreen: Bijzonder leuk om te zien dat het navolging krijgt. Ik hoop voor ons beiden dat we er goede ervaringen mee zullen hebben.

Viel het je mee om een dergelijk nest te maken? Ik las dat twee van de drie nesten waren geslaagd.

Je hebt duidelijke opnamen van het nest gemaakt. De stukken plastic lijken me uitstekende blokkades. Ook de holle voet heeft me aan het denken gezet. Het is eigenlijk geen moment bij me opgekomen om het toe te passen. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met het afsluiten van gangen en of de mieren door deze zaagsnede kruipen nadat het plastic verwijderd is.

Je hebt in ieder geval al bereikt dat mijn creativiteit gestimuleerd werd door het bekijken van de opnamen. Succes en ik hoop dat je spoedig wel van koloniën zal kunnen spreken.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Bedankt voor jouw reactie! Laten we inderdaad hopen dat we goede resultaten kunnen halen met dit soort formicarium. Ongetwijfeld zullen we niet aan het gemak/succes van een proefbuisje kunnen tippen, maar het oog wil ook wat, nietwaar? :)

Of het meeviel zo'n nest te maken? Eerlijk gezegd: neen. Je moet echt erg minitieus te werk gaan om de Ytong perfect te doen passen op het bekertje. Teveel wegvijlen/schuren en het is om zeep. Veel plezier is daar niet aan (toch niet voor mij :roll: ).

Wat betreft de afgesloten gangen: het is de bedoeling om, wanneer de gangen 'open' gaan, ook dan een plastiek strip te plaatsen, maar dan een waarbij er een uitsparing is op de plek van de gang. Zo zouden de mieren niet via de zaagsnede toegang kunnen krijgen.

Verder vroeg ik me af of het niet beter is om een draadje op te starten onder de rubriek "Formicaria". Dat is toch de eerste plaats waar mensen zullen kijken om ideeën op te doen ivm nesten (ik ben eerder per toeval op jouw blog gebotst waar je jouw bekerformicarium bespreekt). We zouden dan ook daar onze ervaringen kunnen delen en updaten. Zo heb ik vandaag bvb een bekertje met een iets te kleine Ytong kern opgegoten met gips (dan zou mijn pasvorm helemaal perfet moeten zijn). Maar het lijkt me logischer dit soort dingen te bespreken onder "Formicaria", niet? Start jij zo'n draadje, het is tenslotte jouw ontwerp 8-) Maar ik wil het gerust ook zelf doen.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: tempant

Bericht door Westdijk »

tempant schreef:Wat betreft de afgesloten gangen: het is de bedoeling om, wanneer de gangen 'open' gaan, ook dan een plastiek strip te plaatsen, maar dan een waarbij er een uitsparing is op de plek van de gang. Zo zouden de mieren niet via de zaagsnede toegang kunnen krijgen.
Ik blijf benieuwd.
tempant schreef:Verder vroeg ik me af of het niet beter is om een draadje op te starten onder de rubriek "Formicaria". Dat is toch de eerste plaats waar mensen zullen kijken om ideeën op te doen ivm nesten (ik ben eerder per toeval op jouw blog gebotst waar je jouw bekerformicarium bespreekt). We zouden dan ook daar onze ervaringen kunnen delen en updaten. Zo heb ik vandaag bvb een bekertje met een iets te kleine Ytong kern opgegoten met gips (dan zou mijn pasvorm helemaal perfet moeten zijn). Maar het lijkt me logischer dit soort dingen te bespreken onder "Formicaria", niet? Start jij zo'n draadje, het is tenslotte jouw ontwerp 8-) Maar ik wil het gerust ook zelf doen.
De afgelopen dagen heb ik hier over nagedacht. Ik heb alles bij elkaar gezet, omdat het in mijn ogen een formicarium en de mieren een geheel vormen. Je logica is echter onweerlegbaar en ik zal een soort handleiding in elkaar zetten en deze als een nieuw onderwerp onder Formicaria plaatsen. Gun me wat geduld, want er gaat hier wat tijd in zitten.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Westdijk »

Jammer van de schimmel. Bij mij was dit bij een enkel exemplaar ook het geval in de buitenwereld, maar bij de anderen slechts plekgewijs. Het is later vrijwel geheel weg getrokken. Ik had echter niet verwacht dat het zou gebeuren bij uit twee delen bestaande formicariums. De theorie is immers dat het bovenste deel droog blijft en schimmels hebben een grote hekel aan droogte. Wat me compleet verrast is dat ik zie dat de schimmel zich ook in het nest bevind of lijkt het maar zo?

Het formicarium van ytong en gips ziet er bijzonder glad afgewerkt uit.

Wel mooie foto's. Ik vind het bijzonder lastig om opnamen van het formicarium te maken waarbij je de mieren goed kan zien.

Ik blijf je volgen.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Ja, de schimmel is inderdaad vervelend. Al is deze nu al veel minder geworden. Ik vermoed dat, net zoals het bij jou het geval was, deze geheel zal verdwijnen. Zou leuk zijn mocht dat gebeuren vooraleer de eerste mieren in de buitenwereld verschijnen.

Ivm de verschillende vochtigheidsgraad voor de 2 delen: ik zaag het bekerformicarium in 2 met behulp van een ijzerzaagje. Dat geeft me een erg fijne zaagsnede. Gevolg is wel dat beide delen erg goed op elkaar aansluiten, waardoor er ook beter vocht wordt doorgegeven naar het bovenste deel toe. Misschien vandaar de gevoelligheid voor schimmel?

In alledrie de bekerformicaria zijn er momenteel poppen. Ik verwacht dus heel binnenkort de eerste werksters. Spannend!

Ivm de foto's: ik gebruik een fototoestel waarmee ik manueel kan scherpstellen. Op 'automatische stand' wordt scherpgesteld op de wand (ie beker) vóór de mieren waardoor de mieren/broed zelf wat flou zijn. Misschien is dit je probleem?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door GvG »

tempant schreef:Je kan ook een naaktpop zien op de foto (centraal, ter hoogte van het eind van het achterlijf van de linkse gyne). Hoe zou dit komen?
Dat gebeurd soms, ook in het wild. Niets om je zorgen over te maken.
tempant schreef:Wordt deze naaktpop iets anders dan een gewone werkster?
Nee hoor, het wordt een gewone (kleine) werkster. Het schijnt dat naaktpop een iets grotere kans hebben om niet uit te komen maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door ameiseman »

Het zijn er in ieder geval 30:) Ben benieuwd of ze de 'goede' gyne hebben laten leven.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Manimaner »

Wat doe je met de rest?
geef je het broed aan een andere kolonie en de mieren rustig laten inslapen?
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Mja, dat heb ik ook overwogen, maar eerlijk gezegd heb ik het niet zo voor boosten... Zou ideaal zijn mocht ik nu een umbratus gyne kunnen vangen, maar die bruidsvluchten laten nog even op zich wachten. Ik weet het nog niet goed wat ik ermee zal doen. Ik laat het hier zeker weten.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door miel »

Lasius niger heeft nooit meerdere gynes in een nest, wanneer de eerste werksters geboren zijn, zal er een strijd komen tot er een gyne over is.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Manimaner »

@miel
Bij lasius umbratus is dat wel degelijk anders.
Zij infiltreert een nest (lasius Niger) en neemt hun geur over. Dmv feromonen probeert ze de werkster te overtuigen dat zij de echte gyne is.
Als je gyne dus dood is van een lasius Niger nest kun je altijd proberen om een lasius umbratus gyne toe te voegen.

Dit lukt overigens lang niet altijd.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Kegge »

Een spannende operatie! Ik hoop dat alles voorspoedig verloopt en kijk uit naar het vervolgverhaal.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Kegge »

Ik werk voor een woningcorporatie en weet uit ervaring dat mensen gedwongen verhuizen maar niets vinden. Dat blijkt voor mieren ook te gelden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Mika »

Dat verschilt van soort tot soort hoor!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Kegge »

Mika schreef:Dat verschilt van soort tot soort hoor!
Ongetwijfeld. Ook binnen de soort zelf zijn er grote verschillen. De ene Lasius n. gyne rent van het oude buis het nieuwe buisje in en bij andere gynes moet de ME ingezet worden. Dat nooit iets vanzelfsprekend is in deze hobby zorgt dat ik het mateloos interessant blijf vinden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Even wikipedia moeten consulteren om te weten wat ME betekent, maar inderdaad, daar kwam het wel op neer :lol:

Ik hoop dat ze de verhuis goed doorstaan en dat ik ze snel weer hun vertrouwde plaatsje kan geven op mijn bureau op het werk ;)
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Manimaner »

Altijd leuk en spannend om een verhuizing te bekijken. Op het oog lijkt het soms ongeorganiseerd, maar uiteindelijk zitten ze op het einde van de dag toch mooi allemaal weer veilig samen.
Ook altijd leuk is het om te zien dat ze het goed doen in een nieuw nest! Is die middelste kamer vol met broed of wat zie ik? :)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Westdijk »

Heel mooi om te zien. Ik vind het altijd leuk om de formicariums van anderen te zien. De vragen zullen echt wel komen. Al is het maar van de schoonmaakploeg. ;) Waarom gebruik je eigenlijk een blaadje om suikerwater op aan te bieden? Ik had hier een speciaal gevormde steen of een schelpje verwacht met deze ondergrond.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

@Manimaner: Ja, deze kolonie heeft momenteel inderdaad best veel broed. Het is ook seizoen 3 voor deze kolonie, dus wellicht kan ik me aan een snelle groei verwachten dit jaar.

@Westdijk: Ik gebruik een blaadje omdat het het eerste geschikte recipiënt was dat ik kon vinden, hier op mijn bureau (en het ziet er ook 'natuurlijk' uit) ;). Verder: inderdaad, zoals eerder al aangehaald ivm dit ontwerp (linkje) is dit soort buitenwereld niet meteen de gemakkelijkste om proper te houden. In volgende updates hier ongetwijfeld meer over. Verder merkte ik dat in de laatste video van AntsCanada (linkje) ook buitenwerelden van dit type besproken worden. We zien wel hoe het gaat. In elk geval kan ik de buitenwereld gemakkelijk afkoppelen en vervangen door een 'vers' Ferrero doosje.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Kegge »

Leuk om te zien hoe goed het gaat met de kolonie. En dan ook nog eens in zo'n mooi gemaakt formicarium.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door Westdijk »

Weer mooie foto's. Ik hoop voor je dat de verhuizing soepel verloopt.

Ik heb een vraag over het aanbieden van water. Ik neem gemakshalve aan dat de druppel op het stukje plastic suikerwater is. Hoe bied je de mieren water aan of bevat het watje in de reageerbuis nog vocht genoeg?
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door RJ »

Dat vroeg ik me idd ook af het ziet er allemaal super tof uit en ook ik zal zoiets willen gaan maken maar hoe biet je vocht aan zodat het gips vochtig blijft?
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

@Westdijk: Inderdaad, niettegenstaande het waterreservoir helemaal opgedroogd is, bevat het watje in het proefbuisje nog redelijk wat vocht. Dit is wellicht ook een belangrijke reden waarom de mieren (ondanks het licht) nog niet echt gemotiveerd zijn te verhuizen.

@RJ: Leuk dat je het er mooi vindt uitzien. Daar probeer ik altijd veel aandacht aan te besteden wanneer ik formicaria bouw. Maar, 'the proof of the pudding is in the eating', vandaar dat ik er nu ook effectief een kolonie wil in huisvesten. Het formicarium is niet van gips gemaakt, maar bestaat uit 3 Ytong blokjes die in aangekleurd (wit) cement zijn gegoten. Ik moet er wel bij vermelden dat dit veruit het meest ingewikkelde formicarium is dat ik al bouwde. Bevochtiging gebeurt via 'gangen' in de zijkant van het formicarium. Zodra ik daar water in spuit, zie je het Ytong direct verkleuren. Ik hoop dat het in de praktijk ook zal werken. Hieronder het schema van het formicarium:

Afbeelding

De witte rechthoeken zijn de Ytong blokjes; daarin komen de nestkamers. De blauwe dikke strepen zijn de rietjes waarlangs dan water in het nest gebracht kan worden. De grijze strepen zijn de tunnels die geboord zijn in het Ytong om het water goed te kunnen injecteren. Tenslotte zijn de rode strepen de verbindingen die gemaakt worden tussen de kamers zodat de mieren kunnen van de ene in de andere kamer kunnen gaan (eveneens met een rietje).

Een uitgebreide beschrijving van hoe zoiets te bouwen vind je in dit draadje: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=7990
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Plaats reactie