Deze kolonie gaat het geleidelijk aan beter doen; ik had weinig ambitie maar gaf ze regelmatig wat fruitvliegjes.
Ik dacht dat ze die maar matig apprecieerden maar toch heb ik nu zo'n 25 werksters, waarvan één veel groter is dan haar zusters. En een best stapeltje poppen en larven zijn in de maak.
Ik heb overigens eindelijk voedsel gevonden dat ze écht kunnen waarderen: waterjuffers die in mijn tuintje op de rozenstruik zitten en zich verrassend gemakkelijk laten vangen met een jampotje. Ze kunnen ze zelf - nog - niet aan, dus ik dood ze eventjes in de diepvries en deponeer ze in hun reageerbuisje..
Ik lees nogal alarmerende verhalen omtrent luchtvochtigheid, maar merk hier zelf niets van. Zij bivakkeren met hun reageerbuis in een ijsbakje met een glazen plaat erop. In deze ruimte heb ik een plastic dopje van een pillenpotje met een laagje water erin. Dit dient als luchtbevochtiger en als drinkreservoir.
Misschien is het hoger of lager dan 70-80% maar in de natuur zal het ook niet zó scherp bepaald zijn. Te droog moet je ze zeker niet houden, maar te nat..

Ik heb ze momenteel in een vers ijsbakje gezet met een aangekoppeld vers reageerbuisje en wacht op een spontane verhuizing uit het inmiddels smerige reageerbuisje waarin ik de gyne ontving. Als dat gebeurd is maak ik foto's..

Edit: Zij eten nu weer meer duizendpoten van het lintvormige type..