talklaag

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

talklaag

Bericht door Silver »

Hoeveel keer moet je het laagje vervangen?Kan je het nieuwe laagje over de oude heen smeren?Ik heb babypoeder maar er zit een soort parfum in,het ruikt wel lekker mag ik dit ook gebruiken?
Gebruikersavatar
MBS
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 25
Contacteer:

Re: talklaag

Bericht door MBS »

talkpoeder met parfum is schadelijk voor je mieren .
Niet gebruiken.
Lasius Niger 250+-
Pheidole palidula 1500+-
Formica fusca 50+-
Camponotus foreli 2+-
Tetramorium 25+-
harpegnathos vanator 12+-
Pheidole noda 100+-
Carebara Affinis 2000+

AntsMBS Youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCQtaOo ... Tp07e_4XEw
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: talklaag

Bericht door blitz »

Toen mijn formica fusca nog maar een 20 tot 30 werksters had werkte olijfolie heel goed.Nu mijn kolonie veel groter is lopen ze over de olie als niks,als ze gestrest raken.Ik wil ook over gaan naar talk.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: talklaag

Bericht door GvG »

Parfum zou schadelijk kunnen zijn, maar belangrijker, als er parfum in zit, zit er vaak ook wat olie, créme of andere vettigheid in. Daardoor is het minder geschikt als uitbraakpreventiemiddel.

Ik gebruik Mentho10 zonder menthol. Dat is pure talk, zonder toevoegingen. Dat koop ik bij de DA drogist. De zelfstandige drogist in ons dorp heeft het ook, maar niet elke drogist heeft het. Het staat bij de producten voor "voetverzorging".
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: talklaag

Bericht door Blue »

Ik heb ook mentho10 in huis met 0,1 procent menthol erin, ik heb laatst wat uitgetest en het werkte prima ze liepen er niet over heen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: talklaag

Bericht door GvG »

Tja, ik weet niet of de menthol (of een andere toevoeging) schadelijk is voor de mieren.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: talklaag

Bericht door Antjohn67 »

Ik heb een bus pure talk gekocht bij een reformwinkel/drogisterij 500 gr voor 5 euro. Genoeg voor de eerste 10 jaar
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: talklaag

Bericht door Bewaker1 »

Gebruik je nou eigenlijk alleen de talk of meng je dat ergens mee?
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: talklaag

Bericht door GvG »

Heb je de introductie (klik hier) gelezen? Daar vind je een kopje "Mierenuitbraakpreventie" (klik hier). Daarin staat dit:
Talk

Wat
Talk is een mineraal. Het is een magnesiumsilicaat met als chemische formule H2Mg3(SiO3)4 of Mg3Si4O10(OH)2.

Hoe
Je maakt een papje van talk, dat je aanlengt met een solvent dat later zal verdampen. Ik gebruik meestal alcohol 70%. (Ether zou in principe ook mogelijk zijn, maar vormt in de praktijk een onuitsmeerbare plakkerige 'oplossing' met de talk.) Je moet enige ervaring hebben met het papje. Als er teveel klonters zijn, zal er geen egaal laagje gevormd worden. Als er te weinig talk is, dan zal je eerste laagje uitlopen. Je moet er ook rekening mee houden dat de alcohol verdampt terwijl je bezig bent, en het papje dus steeds dikker en dikker zal worden. Ik gebruik een klein spuitje, waaruit de alcohol niet verdampt, en dat je kan gebruiken om druppeltje per druppeltje toe te voegen.

Je brengt met een penseeltje talkpap aan op een horizontale wand. De alcohol en het water zullen verdampen, en ze laten een dun laagje talk over op de wand. Een mier die probeert om over deze wand te klimmen, neemt een korreltje talk vast, dat loslaat, en de mier valt naar beneden.

Bemerkingen
Net zoals paraffine-olie moet talk om de zoveel tijd vervangen worden. Als je een nieuw laagje aanbrengt, plakken de korreltjes steviger aan elkaar door het water en de alcohol. Je barrière is op slag waardeloos geworden tijdens het vervangen. Zorg tijdelijk voor een bijkomende barrière om je werksters in je formicarium te houden.

Voordelen
Talk houdt veel langer dan paraffine-olie. Bij warme periodes moet je paraffine-olie tot om de week verversen; talklagen houden verschillende maanden. Je kan trouwens goed bijhouden of de talklaag vernieuwd moet worden of niet. Paraffine-olie verdwijnt minder zichtbaar.

Nadelen
Talk is niet heel schokvast. Als je de kolonie moet vervoeren met een auto kan er talk loskomen.

Het laat ook heel gemakkelijk los als je het aanraakt. Talk zal ook spontaan vallen in de buitenwereld als je de kolonie bij koude temperaturen laat overwinteren.

Talk ter hoogte van een silicone voeg laat gemakkelijke los. Werksters leren om dit te benutten. Je moet dus best de bovenste centimeters van de naden van een glazen bak niet vastmaken met silicone.
Edit: Overigens gebruik ik talk ook wel eens zonder alcohol. Bij kleine kolonies wrijf ik de talk wel eens los op de wand, met mijn vinger.
Plaats reactie