formica fusca

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

formica fusca

Bericht door Silver »

Mijn formica fusca gynes blijven niet altijd in het proefbuisje zitten,soms zitten er 2 in de buitenwereld en soms maar 1.
Ze worden wel altijd omringt door werksters,ook zitten ze kort op of bij elkaar.Wat is de reden hiervoor?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: formica fusca

Bericht door miel »

De gyne helpt de werksters denk ik met het zoeken naar voedsel.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: formica fusca

Bericht door GvG »

Ik denk het niet. Ik denk dat de gynes zich willen afzonderen. In het wild zitten de gynes ook niet bij elkaar, maar elk in een ander deel van het nest. Althans, dat is wat ik zie. Dat zie ik ook bij mijn kolonie. Ik het meerdere buisjes in de buitenwereld liggen en de gynes zitten meestal verspreid over de buisjes.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: formica fusca

Bericht door salamalfayed »

Die ervaring heb ik ook bij fusca met meerdere gynes. Soms bij elkaar en soms een eigen deel van het nest. Ook heb ik het idee dat ze sneller wisselen van nest plek. Mijn Messor gyne zit al twee jaar op het zelfde plekje in het eerste ytong nestblok (zijn er ondertussen al drie geworden) . Maar de fusca's verplaatsen zich continue en ook zelfs tot in de buitenwereld.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: formica fusca

Bericht door Silver »

Maar als de gynes zich verspreiden over verschillende buisjes blijft het dan wel 1 kolonie?En hoe gebeurt het in de winterslaap?Als ze 5 maanden verspreid zitten in winterslaap zullen ze elkaar dan nog wel herkennen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: formica fusca

Bericht door GvG »

De werksters lopen van het ene buisje naar het andere. Er is genoeg uitwisseling van werksters om te voorkomen dat de kolonie zich "splitst". In de winter is het misschien beter om te proberen ze in 1 buisje te krijgen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: formica fusca

Bericht door dvd »

Ik heb deze avond mijn formica fusca ook verhuist naar verse proefbuisjes,in totaal 3 buisjes in de buitenwereld.1 buisje is te klein!Mijn bedoeling was ook ze te overwinteren verspreid in 3 buisjes.Ik hoop dat het geen probleem gaat opleveren na de winter!
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: formica fusca

Bericht door Silver »

GvG schreef:Ik denk het niet. Ik denk dat de gynes zich willen afzonderen. In het wild zitten de gynes ook niet bij elkaar, maar elk in een ander deel van het nest. Althans, dat is wat ik zie. Dat zie ik ook bij mijn kolonie. Ik het meerdere buisjes in de buitenwereld liggen en de gynes zitten meestal verspreid over de buisjes.
Kort voor de winterslaap laat je ze dan ook terug naar 1 buisje verhuizen gvg?
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: formica fusca

Bericht door blitz »

Als het kouder begint te worden gaan ze allemaal dichter bij mekaar zitten dus zullen samen in 1 buisje gaan denk ik.Als er voldoende plaats is.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: formica fusca

Bericht door GvG »

Vorig jaar hebben ze apart in meerdere buisjes overwinterd. Dat is goed gegaan, maar er is wel een risico dat ze elkaar na de winter niet meer herkennen. Ik weet nog niet hoe ik het deze winter doe.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: formica fusca

Bericht door blitz »

5 maanden apart is wel erg lang!Ik zou het risico niet nemen.Ik heb wel eens meegemaakt dat de mieren nooit tegen het watje gingen zitten waar het water zit.Ze zaten in het koppelstuk dat ik toen had aangesloten om het buisje te vergroten.Het leek alsof er te weinig plaats was,tot ik de verduistering weg haalde,achter in het buisje was plaats genoeg.
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: formica fusca

Bericht door Silver »

Dus ik hoef me geen zorgen te maken dat er soms een koningin met werksters in de buitenwereld zit?Als het kouder word kruipen ze terug het buisje in?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: formica fusca

Bericht door Venator »

foto-3.jpg
Als je kolonie op een bepaald moment te groot is kan je voorlopig een buizen nest maken,aansluiten op de buitenwereld en zo laten overwinteren.Tijdens de winter kan je een ytong nest maken.In een buizennest zitten ze tijdens de winter allemaal samen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Silver
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 augustus 2016
Gender:

Re: formica fusca

Bericht door Silver »

Ik heb me vandaag in de gamma een aankoppeling stuk gehaald,1 kant op de buitenwereld en 2 op een proefbuisje.Hopelijk gaan ze nu samen zitten.
Plaats reactie