Mieren tellen....

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Mieren tellen....

Bericht door Happylife222 »

Hallo,

Ik Google nu al een tijdje rond in de mieren wereld. En bij veel mieren eigenaren zie ik de trotse aantallen van de werksters in hun kolonie staan... Maar hoe tellen jullie je mierenstaten? Een kolonie van een 50 tal daar kom ik nog wel bij, maar hoe doe je dat met een kolonie van 1000 of 2000 werksters???
1x Lasius grandis (+100)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mieren tellen....

Bericht door Westdijk »

Ik hoop dat iemand je hier een positief antwoord op kan geven. Er bestaat tot zover mij bekend geen rekenmethode waarna je heel precies weet hoeveel mieren je kolonie bevat, tenzij je het formicarium in de vriezer plaatst en na een paar uur alle dode mieren uit het formicarium schud en begint met tellen.
Zelfs tellen vanaf opnamen blijkt lastig te zijn heb ik ondervonden, omdat mijn eigen fototoestel niet in staat is sterk in te zoomen en na een paar minuten zelfs met een loep vaak al weer opgegeven. Het zou echter wel een bruikbare optie kunnen zijn als je tijd over hebt.
Ik heb weleens overwogen om een formicarium te wegen voor ik het in gebruik nam en dit later te herhalen, maar na enig peinzen besefte ik dat dit voor mij ook geen oplossing zou zijn, omdat ik het formicarium en buitenwereld in één bouw. Het ytong is dus vaak gedeeltelijk vochtig (gewicht), in het nest kunnen restanten van insecten liggen (gewicht) en zelfs een buitenwereld van ytong krijg je zelden zo schoon als het in het begin was. In theorie kon ik dan na de gewichten van het oudere in gebruik zijnde formicarium van het formicarium in de nieuwe staat aftrekken en dan delen door het gewicht van een gemiddelde werkster.
Het komt er in de meeste gevallen op neer dat er gegokt word. Als je vertrekken van vergelijkbare inhoud hebt tel je de hoeveelheid mieren in een vertrek of drie vier, pak daar het gemiddelde van en vermenigvuldig het met het aantal vertrekken dat er voor het oog evenvol met mieren uit ziet.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 170#p67134
Hierin heb ik antwoord gegeven op een vraag van Other over de grootte van mijn kolonies. Zelfs hier twijfel ik aan me zelf over het aantal mieren dat mijn kolonies bevatten.

De afmetingen van mijn in ytong gemaakte vertrekken voor de Lasius niger zijn momenteel zodanig dat de meeste ongeveer een inhoud hebben van één kubieke centimeter. In volle toestand kunnen deze volgens mijn gemiddelde telling dertig mieren bevatten. Het is echter geen bewezen feit dat er slechts dertig werksters inpassen. Ik telde gemiddeld zoveel mieren als ik kon zien op dat moment in een viertal kamers en rondde het voor mijn eigen gemak af om er geen rekenmachine bij te hoeven pakken voor een berekening van het totaal aantal mieren. De volgende keer dat je telt kunnen het er meer of minder zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar liever hoop ik dat er iemand hier is met een onweerlegbare rekenmethode, die graag ook nog eens makkelijk en weinig tijdrovend is.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren tellen....

Bericht door GvG »

Een onweerlegbare methode bestaat jammer genoeg niet. :)

Vogelaars hebben een methode om grote groepen vogels te tellen, of beter gezegd, het aantal vogels in groepen te schatten. Bijvoorbeeld een zwerm spreeuwen in de lucht, of een groep grutto's in een weiland. Ze tellen een groepje van 5 vogels, en verdubbellen de grootte van dat groepje denkbeeldig, zodat ze de grootte van een groepje van 10 kunnen inschatten. Aan de hand van dat groepje schatten ze de grootte van een groep van 50 vogels en daarna een groep van 100 vogels. Dan proberen ze in te schatten hoe vaak die 100 vogels in de totale groep past. Dat geeft een beeld van het totale aantal vogels. Dit doen ze dan met een aantal ervaren tellers en nemen het gemiddelde van hun schattingen.
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Mieren tellen....

Bericht door Happylife222 »

Dank jullie voor jullie uitgebreide antwoorden. Dit geeft mij een goed beeld hoe men aan de aantallen komt. Dit is voor mij nog toekomstmuziek. Toen ik een paar dagen terug mijn reageerbuis kreeg had ik 3 werksters, die had ik snel geteld. :D
1x Lasius grandis (+100)
Plaats reactie