diapauze

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door dvd »

Ik heb mijn mieren al van 12 oktober in de koelkast :D
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

Mijn f.fusca heeft nog een hele hoop broed,poppen zin intussen wel uit gekomen.Wat moet ik hiermee?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

Misschien de winterrust overslaan?Of toch kouder gaan zetten?
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door blitz »

Venator schreef:Misschien de winterrust overslaan?Of toch kouder gaan zetten?
Het is toch al eind oktober dus ik zou ze kouder zetten.Vreemd dat een formica sp. nog eitjes legt in deze periode.Het kan zijn omdat je ze nog warm hebt staan dat de gyne nog door eitjes legt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Ja, inderdaad. Verwarm je ze?
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door Venator »

Nee verwarmen doe ik niet.Ik had ze wel op een kamer staan waar het 20 graden is.Dit heb ik gedaan om de resterende poppen uit te laten komen,in de tussen tijd heeft de gyne nieuwe eitjes gelegd.Ik heb ze vandaag toch kouder gezet,jammer dat het broed hier door verloren gaat.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Ja, als het alleen wat eitjes en kleine larven zijn is de schade niet zo groot. Gelukkig zijn de poppen wel uitgekomen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door dvd »

Mijn myrmica rubra had ook nog broed toen ik ze kouder heb gezet!Het verloren broed halen ze uit het proefbuisje als ze ontwaken uit winterslaap.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Dat is niet vergelijkbaar. Myrmica rubra overwintert mét larven. Ze hebben "snel broed" dat in de lente en zomer ontwikkelt, en "traag broed" dat eerst overwintert voordat het verpopt.

Soorten van het geslacht Formica overwinteren normaal gesproken zonder larven.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door dvd »

GvG schreef:Dat is niet vergelijkbaar. Myrmica rubra overwintert mét larven. Ze hebben "snel broed" dat in de lente en zomer ontwikkelt, en "traag broed" dat eerst overwintert voordat het verpopt.

Soorten van het geslacht Formica overwinteren normaal gesproken zonder larven.
Ja dat weet ik.Ik wil hiermee zeggen dat verloren broed gewoon uit het nest word gesleept.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: diapauze

Bericht door blitz »

Ik heb mijn myrmica rubra begin oktober in de koelkast gezet.Net ging ik even kijken en zag dat er veel dode werksters in de kleine buitenwereld liggen.Zijn dit zwakke werksters?Ik heb ze op 7 graden staan.In het buisje lijkt alles goed te gaan,ze zitten allemaal dicht tegen elkaar.
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Robbert »

Ik heb mijn kolonie pas sinds gisteren. Ik heb ze dus pas 1 dag en ik heb nog geen ervaring.
Ik heb niet de mogelijkheid om ze geleidelijk af te koelen aangezien ik in een studio woon, alles in 1 kamer. Het is hier vaak zo'n 20 graden of hoger.
Ik heb geen idee of ze nu rustiger zijn dan normaal, of dat ze langzamer bewegen dan normaal omdat dit de eerste dag is dat ik ze heb. Kan ik ze zomaar on de koelkast leggen zonder afkoeling? Heeft dat nare uitwerkingen of kan het geen kwaad? Ik heb ze ook pas 1 keer een druppel honing gegeven, is dat genoeg voor 4-5 maanden? Ik ben hier nog erg nieuw mee, en ik wil niet dat mijn eerste kolonie gelijk na een dag doodgaat in de koelkast...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Lasius flavus is een vrij "rustige" soort. Het zijn geen felle jagers, en bewegen zich traag.

Vertel eens wat meer over je kolonie. Zitten ze nog in het buisje? Zo ja, houden zo. Hoeveel werksters zijn er? Zie je veel larven? Zie je toevallig ook eitjes en poppen? Eitjes zijn klein en glimmend, larven zijn "geribbelde wormpjes" en poppen zijn nog groter en zitten in een cocon. Lastig te zien als beginner, zeker zonder loep. Lasius flavus is klein.

Ik vind Lasius flavus zelf best lastig. Ze kunnen kieskeurig zijn met eten, en de kolonie ontwikkelt vaak traag. Lasius niger is makkelijker en actiever.

Ik zou ze geen honing geven. Ik geef ze suikerwater. Hoe heb je het aangeboden? Hebben ze het op?

In de winter gaan mieren in een soort rustfase. Het broed (eitjes, larven, poppen) ontwikkelen zich trager (of helemaal niet) en de koningin legt minder (of geen) eitjes. Ze nemen dan ook minder voedsel aan. Als mieren (en andere insecten) afkoelen daalt hun stofwisseling zodat ze minder energie verbruiken en dus minder voedsel nodig hebben. Ook zorgt deze afkoeling ervoor dat ze deze rustperiode weer goed uitkomen. Als ze na een periode van kou opwarmen gaat de ontwikkeling extra snel.

Als je mieren in de koelkast legt hebben ze dus bijna geen voedsel nodig. Dat drupje honing of suikerwater zal inderdaad genoeg zijn. Je kan ze nog een paar dagen wat aanbieden, maar ze hebben maar weinig nodig. De larven eten nu waarschijnlijk al niet meer. Je hoeft de mieren dus niets te geven als ze in de koelkast liggen, zolang er nog wat water in het buisje zit.

Ik probeer ze altijd rustig af te koelen, omdat ik denk dat dat beter is. Ik doe dat in de loop van enkele dagen tot een week. Maar in principe kan je ze direct in de koelkast leggen. Je zou de koelkast natuurlijk ook een nachtje op stand 1 kunnen zetten, dat is het minst koud. Dan zet je volgende middag de koelkast weer wat kouder. Of je zet de mieren een dag op het balkon, en 's avonds in de koelkast. Wel opletten hoe koud het buiten is natuurlijk.

Je kan er ook nog voor kiezen om ze niet in de koelkast te leggen. Dat overleven ze waarschijnlijk wel. Het is niet het beste voor de mieren en voor de ontwikkeling van de kolonie, maar goed. je moet ze dan wel af en toe wat geven, al zullen ze maar weinig willen. Zet ze niet in de buurt van de verwarming.
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Robbert »

Ik zal proberen al je vragen te beantwoorden!

Ze zitten nog in het buisje en ik heb (denk ik) 14 werksters kunnen tellen. Ik zie ook kleine witte 'balletjes' wat lijkt op eitjes, sommige hebben een klein zwart stipje binnenin.

Ik heb een foto gemaakt, maar nog niet uitgevonden hoe ik die hier moet plaatsen.

De honing heb ik aangeboden op een op maat geknipt stukje bakpapier zodat het buisje schoon blijft. Het druppeltje hadden ze wel vrij snel op. Nu heb ik nog een drupje aangeboden in een pillen strip, 'de pil' van mij vriendin is dus twee keer goed! Ik heb een vakje afgeknipt en zoveel mogelijk ontdaan van de folie. Hierin heb ik een drupje honing gedaan, maar die hebben ze volgens mij niet aangeraakt. (staat ook op de foto)

Kan je vertellen waarom suikerwater beter is dan honing? Ik dacht namelijk dat er in honing een klein beetje aminozuren zit wat weer goed is voor de groei.

Ik bewaar ze nu in een brillenkoker om het zo donker mogelijk te maken, ze liggen nu in mijn tv meubel. I.v.m. katten kan ik ze ook niet op de vensterbank houden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: diapauze

Bericht door GvG »

Het "zwarte stipje" dat je ziet is de darminhoud. Dat je alleen bij larven. Op de foto lijken ook enkel larven te staan. Het lijkt er dus op dat de mieren al in diapauze zijn (niet verrassend, halverwege november). Ze zullen dus weinig voedsel meer nodig hebben.

Veel mensen geven hun mieren honing. Ik ben er geen voorstander van. Honing is voor bijen. Mieren zijn geen bijen. Mieren eten in de de vrije natuur vrijwel nooit honing. Er zitten ook maar weinig aminozuren in. De bijenlarven krijgen stuifmeel te eten om genoeg aminozuren (of in dit geval proteïne) binnen te krijgen. Honing bederft en beschimmelt sneller dan suikerwater, en geeft dus meer rommel. Ik heb op dit forum ook wel eens gelezen dat sommige mierenhouders het afsterven van een kolonie wijten aan het gebruik van honing. Het is niet zeker dat het slecht is voor mieren, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat het goed is voor mieren. Daarom geef ik ze gewoon suikerwater.
Robbert
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016
Gender:

Re: diapauze

Bericht door Robbert »

Dank je voor je antwoord, ik zal afzien van de honing en voortaan suikerwater gaan geven.

Ik zal proberen een manier te bedenken om ze toch nog af te laten koelen voor ze de koelkast ingaan. Ik heb een idee gekregen om ze onder een open kiepraampje op te hangen, in een kartonnetje van een wc rol, tegen het directe zonlicht. (en katten)
Plaats reactie