Hierbij vrij snel een vervolg update.
Dit omdat ik een bezig ben met het samenstellen van het zand, maar ik wil hier graag feedback op ontvangen of ik hier wel op het juiste spoor zit. Dus graag even reageren via:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Voor wat betreft de mieren, die zitten nog vrolijk in het kapotte buisje en het lijkt er steeds meer op dat ze gewoon de diapauze in zijn gegaan, zonder dat ik ze gekoeld heb. Ze staan momenteel in een donkere trapkast, waar het ongeveer 15 graden in is.
Het liefst wil ik ze volledig een diapauze kunnen geven, maar dat gaat niet in een open reageerbuisje!
Voor nu denk ik dat ik ze het beste in het donker kan laten staan en accepteren dat ze niet volledig in de koeling kunnen.
Ik zou het tegenovergestelde nog kunnen proberen door de mieren in het licht te plaatsen en zo een verhuizing eventueel forceren. Maar gezien huis "sluimerstand" denk ik dat dit niet de juiste weg is.
Mochten jullie betere opties weten, ik hoor ze graag
Samenstellen van het zand
In het begin had ik totaal geen idee hoe ik het beste het zand kon samenstellen. Kopen is natuurlijk een optie, maar gezien meerdere forumleden zelf zand samenstellen, wilde ik dit ook gewoon proberen. Los hiervan is het kopen van samengesteld zand relatief duur!! Op een van de verkoopsites heb ik bijvoorbeeld een zand/leem combinatie van € 0,79 per 100 gram voorbij zien komen. Nu heb ik niet exact uitgerekend hoeveel ik nodig heb (verwacht minimaal 1 kg), maar het zou minimaal € 8,-- zijn nog los van de verzendkosten om zand aan te schaffen! Nou, dat dacht ik toch niet
Maar goed, hoe dan verder?
Op dit forum kwam ik een opmerking tegen in het topic T - Farm, die mij erg aansprak (zie hieronder).
Dit zou mijn methode worden, want de beschrijving was gewoon helder.
mierenoooooo schreef:Ik heb zelf een zand nest met lasius niger welke het prima doet. De kolonie is inmiddels 1 jaar oud en doet het prima.
Het beste kun je een mengsel maken van de helft klei en de helft zand.
Klei kun je gewoon kopen als ongeparfumeerde kattenbak korrels bij de AH.
Dit zijn kleine harde korreltjes, maar als je deze in een bakje mengt met water zul je zien dat het oplost tot klei.
1. mix de korrels met water to het natte klei word.
2. voeg het zand toe
3. meng het goed
4. verwijder het water
5. laat het tenminste een paar dagen staan zodat het droog kan worden.
Het is belangerijk dat je het mengsel niet direct in het nest stopt. Het leem gaat namelijk inkrimpen wanneer het droger wordt.
Het beste laat je het mengsel een week of twee staan.
Zelf had ik het mengsel na een paar dagen toegevoegd. Het gevolg was dat er veel scheuren ontstonden na twee weken door het inkrimpen van zand.
Dit is jammer omdat de mieren zich dan gaan vestigen in de scheuren en daardoor niet zelf gangen hoeven te graven.
wat wel mooi is is dat deze scheuren (horizontaal) in 1 jaar tijd nooit zijn ingestort.
Ik heb zelfs het nest meegenomen in de trein om het naar mijn ouderlijk huis te brengen voor de winterslaap. Je kunt daardoor dus wel concluderen dat met een dergelijk mengsel je je geen zorgen hoeft te maken over instorting.
Je moet goed rekening houden met het uitzetten en inkrimpen van het zand. Wanneer je het toevoegd moet het dus ook niet te droog zijn.
Wanneer je dat wel doet zal het uitzetten als je het gaat bevochtigen en bestaat de kans dat je formicarium breekt.
Dus, op zoek naar schoon zand en kattenbak korrels.....
Missie zand:
Diverse bouwmarkten en groothandels langs geweest, maar overal een minimale afname van 25 kg of zand waarvan ik niet wist of dit wel zou werken (speelzand). Das nou net niet wat ik zocht natuurlijk. Na een paar dagen flink de pee erin te hebben kwam ik toevallig voorbij een straat die door de gemeente opnieuw gelegd zou worden. Het was half 7 in de avond en er was natuurlijk niemand aanwezig

Ik zeg bedankt voor 3 kg stopzand! Netjes in een plastic zakje meegenomen. hier kan ik voorlopig mee uit de voeten.
Missie kattenbakkorels
Ikzelf ben geen kattenbezitter, maar gelukkig meerdere familieleden die wel katten houden.
Stoute schoenen aan en vragen of je wat kattengrind mag hebben voor je nieuwe hobby!! Na wat verbaasde blikken en een stuk uitleg later, kom je tot de conclusie dat je met alle liefde mag pakken wat je wilt....Jawel; Tot 3x aan toe gebruiken ze houtsnippers

Daar kun je dus helemaal niets mee! Blijkbaar is het qua gebruik voor kattenbezitters prettiger dan de originele kattenbakkorrels...balen!!
Nou dan zelf langs de supermarkt voor een zak grind. Kosten lopen uiteen van € 2,25 voor 5 kg tot € 7,45 voor 10 kg....
Tja daar sta je dan even te kijken naar iets wat je zelf verder niet kan gebruiken.....Komt er een buurvrouw voorbij van een paar deuren verder en die pakt een 10 kg zak uit het schap...Ze kijkt mij aan en vraagt wat ik met kattengrind moet, ik heb tenslotte geen kat...En jawel, niets zelf kopen! Gewoon even een potje volscheppen bij de buurvrouw

Beter een goede buur, dan een verre vriend!
Het echte werk kan beginnen!
Even alles klaarzetten:
Een bakje om te mengen, 500 gram zand en 500 gram korrels
zand maken.jpg
Lekker met je handen in de drek (wel eerst je handen wassen natuurlijk).
Eerst de korrels vochtig maken, nog wat water erbij en nog meer

Ik verkeek mij er op hoeveel vocht die korrels opnemen.
Erg smerig om met je handen door die troep te roeren, maar het werkt wel het beste denk ik.
Als het eenmaal klei geworden is, heb ik het zand toegevoegd en ook dit goed gemengd.
Vervolgens is het een kwestie van drogen en dus wachten.
Na een uurtje gewoon met andere dingen bezig te zijn geweest schoot het mij te binnen dat je dit proces toch zou moeten kunnen versnellen!!
Het mengsel in een ovenschaal geschept (op een bakpapier) en op 250 graden in de oven geschoven.
Wederom een wat wazige blik van mijn echtgenote.....want wat ga je nu weer doen
Mijn gedachten hierbij was dat het bijkomend voordeel zou zijn dat eventuele bacterie het niet zouden overleven.
Mijn idee was om 1 uur aan te houden, maar je gaat het toch een beetje ruiken en na 30 minuten geloofde ik het wel!
Na dit proces, heb ik het geheel 1 week verder laten rusten, waarbij ik iedere dag het geheel omschep om het vocht te laten verdampen.
zand in de oven.jpg
Omdat er toch nog korrels overgebleven zijn na het drogen, heb ik besloten om het geheel te zeven.
Dus; Men neemt een oude zeef en gaat handje voor handje het geheel er doorheen laten lopen.
Het resultaat is na het gehele proces 165 gram korrels (was 500 gram) en 980 gram zand (was ook 500 gram).
Conclusie, er zit nog een minimale hoeveelheid vocht in het geheel (145 gram met name in de korrels), maar dat is te verwaarlozen.
resultaat.jpg
Nu de vraag: Kan ik het zand (in de grote bak) nu direct gebruiken als nestvulling? of mist er iets in dit mengsel?
Graag jullie mening hierin!
Vragen & Opmerkingen kunnen jullie kwijt in:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=9426
Met uitzondering van het daadwerkelijk toevoegen van de vochtregulering en het zand in het formicarium, begint dit geheel wel op zijn einde te lopen qua bouw. Ergens wel jammer, maar ik kan niet wachten tot ik de kolonie hierin kan plaatsen en ze hier verder in op te laten groeien
Dan kan ik ook het blog meer gebruiken om de groei van de kolonie zelf vast te leggen. Tot nu toe erg leuk allemaal!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.