Hangt er vanaf hoeveel mieren je hebt in je kolonie, zijn ze nog onder de honderd dan zou ik nog even wachten en ze gewoon in een reageerbuisje houden. Als je kolonie al wel groot genoeg is dan zou ik hem ongeveer vier keer groter uitprinten dan de kolonie nu qua volume in beslag neemt. Dus de volume in het formicarium vier keer groter dan de mieren opnemen in het buisje. Zorg er ook voor dat het nest goed bevochtig is! Succes!
Zorg iig dat je een oplossing heb om het nest vochtig te houden.
Maar aangezien je pas net een kolonie hebt, zal je pas einde van dit jaar of volgend jaar een nest nodig hebben schat ik zo in. Dus je hebt nog genoeg tijd om iets te ontwerpen en uit te werken. Ik heb in het begin ook te enthousiast nesten zitten maken, uiteindelijk het merendeel ongeschikt gebleken. Daarom neem ik tegenwoordig wat meer de tijd en begin vroeg genoeg met het bedenken en ontwerpen wat ik wil.
Hallo,
Ik heb net een 3D printer aangeschaft dus ik heb niet veel verstand over of je ontwerp goed is. Ik wil zelf ook een kolonie in een 3D geprint nest houden maar ik vraag me af hoe je dat nest dan vochtig moet houden, en hoe moet ik de bovenkant dicht maken?
Emarhaan schreef:Hallo,
Ik heb net een 3D printer aangeschaft dus ik heb niet veel verstand over of je ontwerp goed is. Ik wil zelf ook een kolonie in een 3D geprint nest houden maar ik vraag me af hoe je dat nest dan vochtig moet houden, en hoe moet ik de bovenkant dicht maken?
Je zou de onderkant van het formicarium open kunnen laten om het vervolgens op een blok ytong te monteren. Dan lijm je het nest vast of ontwerp je holtes waarmee je het vast kan schroeven. Je zou ook een bakje aan de onderkant kunnen ontwerpen waar watten inzitten die direct aansluit op de vloer van het formicarium, er zit dan wel gaas tussen (kijk maar naar de 3d geprinte nesten van antscanada).
Zoals ZwarteMier al zei kun je op de bovenkant een plaatje glas/plexiglas lijmen om het af te sluiten. Kijk maar wat rond wat andere mensen hebben gemaakt en verkopen!
Google sketch it heeft een online database waar ook meerdere 3d mieren nesten in staan. Deze zou je zelf kunnen gebruiken of als inspiratiebron gebruiken.