Ik zou graag zelf willen experimenteren met het maken van een formicarium van zowel ytong als gips. Alleen heb ik het nadeel dat ik niet de meest handige ben. Toch wil ik het graag leren, want een formicarium kopen is best duur.
Nou is er hier op het forum al het een en ander geschreven over het maken van een gips-nest en het maken van een ytong nest, maar sommige dingen begrijp ik dan toch weer niet.
wat betreft de ytong nest:
Ik zou graag een ytong nest willen maken van 15x10. hier wil ik dan een aantal kamers in maken die verbonden zijn door gangetjes. Ik wil daarin twee uitgangen maken. eentje die leid naar de buitenwereld en eentje om eventueel een uitbreiding op vast te maken.
Als afscherming wil ik dan plexiglas gebruiken die ik vastmaak d.m.v. een aantal schroeven.
Ik wil voor de ytong een speciale handzaag halen die bestemd is voor ytong zagen.
Hoe kan je mooie egale gangen en kamers maken? Wat gebruiken jullie aan gereedschap daarvoor? Graag in Jip en Janneke taal uitleggen, want ik ben op technisch gebied echt een schlemiel. ik las sommige mensen iets zeggen over frezen, maar dit zegt me dus helemaal niks

Wat betreft de gips-nest:
Ook deze wil ik in 15x10x2 (om en nabij die grootte) formaat willen maken. Wat voor bak gebruiken jullie om dit in te maken en waar halen jullie die vandaan?
wat voor klei gebruiken jullie om de gangen en kamers mee te maken? Hoe doen jullie dat met de ingangen van het nest? Boren jullie die er achteraf in? Zo ja, hoe dan? (waarschijnlijk vreemde vraag, maar ik zie het echt niet)
Mocht ik nog dingen over het hoofd zien, dan hoor ik het graag.
PS: Wat voor bakken gebruiken jullie eigenlijk als buitenwereld? En maakt formaat dan wat uit?