Mier haalt broed uit het nest en legt het in een buisje

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Nobody
Mier haalt broed uit het nest en legt het in een buisje

Bericht door Nobody »

Ik heb nu een kolonie laten intrekken van ongeveer 4 werksters en de koningin, nu is het ding alleen de werksters halen de broed uit het nest en leggen dat in één van de buisjes waar ze doorheen kunnen lopen buiten het nest. De koningin blijft verder wel in het nest. Nu is mijn vraag als iemand weet waarom de werksters het broed uit het nest halen. En als dit een probleem is.
Laatst gewijzigd door Nobody op 19 jun 2018, 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Paarsemier
Lid

Re: Mieren halen broed uit het nest en leggen het in een buisje

Bericht door Paarsemier »

Leggen ze al het broed in het buisje of alleen de poppen?
Het kan zijn dat het in het buisje wat warmer is waardoor de mieren hun poppen daar neerleggen. Poppen liggen meestal in de warmste plek van het nest.
Als ze ook de larven en eitjes in het buisje leggen is dat we raar, die liggen meestal iets vochtiger dan de poppen en in zo'n buisje zal het zeker niet vochtig zijn.
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Nobody

Bericht door Nobody »

Paarsemier schreef:Leggen ze al het broed in het buisje of alleen de poppen?
Het kan zijn dat het in het buisje wat warmer is waardoor de mieren hun poppen daar neerleggen. Poppen liggen meestal in de warmste plek van het nest.
Als ze ook de larven en eitjes in het buisje leggen is dat we raar, die liggen meestal iets vochtiger dan de poppen en in zo'n buisje zal het zeker niet vochtig zijn.
Gister legden ze echt alles in de buisjes, nu is het er nog maar een klein beetje (3 larven). Alleen het zijn geen poppen, het zijn echt nog maar larven. Er zit op dit moment wel gewoon de hele tijd een werkster bij die ze onderhoud, dus ik snap het zelf verder ook niet helemaal.
Nobody

Bericht door Nobody »

Ze hebben zojuist alles weer terug gebracht het nest in
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Als de mieren twijfelen zijn de conidities in het nest niet optimaal. Zoals hierboven gezegd, poppen hebben het graag warm, en ze tolereren droogte het beste, dus als het alleen poppen zijn is het geen probleem. Als ze er ook larven leggen, is het nest echt wel te droog.
DUCKDUCKGO!
Nobody

Bericht door Nobody »

Mika schreef:Als de mieren twijfelen zijn de conidities in het nest niet optimaal. Zoals hierboven gezegd, poppen hebben het graag warm, en ze tolereren droogte het beste, dus als het alleen poppen zijn is het geen probleem. Als ze er ook larven leggen, is het nest echt wel te droog.
Het probleem nu is. ik heb het formicarium dus wat extra vocht gegeven, maar één van de mieren blijft het weer weg brengen
Nobody

Bericht door Nobody »

Moet ik het nest nu nog natter maken of dat niet?
Nobody

Bericht door Nobody »

Er is nu dus één mier die de broed de hele tijd uit het nest haalt en dan ergens anders heen brengt, kan iemand mij vertellen of een tip geven hoe ik het beste kan oplossen dat deze mier ophoud met het broed uit het nest te halen?
Plaats reactie