Compleet nieuw

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Compleet nieuw

Bericht door BartR »

Hallo,

Ik ben echt compleet nieuw in deze wereld, maar probeer er zoveel mogelijk over te leren.

Vroeger kon ik als klein jongetje uren in Artis bij de bladsnijdermieren staan om te kijken hoe deze geweldige kolonie aan het werk was. Het was pas toen we hier de tuinen lieten doen, de tegels met zand hadden ingeveegd en ik in de ochtend sporen in het zand zag waardoor tientallen mieren 'spullen' aan het versjouwen waren, dat ik mij dit weer herinnerde. Na een korte tijd op Internet ontdekte ik dat het houden van een kolonie ook gewoon thuis kan. Kortom, ik was om.

Nu zal dit 100 keer gevraagd zijn, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik wil kijken of ik een kolonie Messor Barbarus kan starten. Ik weet niet of je reclame mag maken, maar volgens mij kom je in Nederland maar bij 1 website uit.
Ik heb op het moment niet veel ruimte en wil rustig beginnen. Een groot horizontaal gipsen model zie ik (nog) niet zitten. kan iemand mij adviseren hoe het met de glazen '3D' modellen zit? Ik wil er sowieso een losse arena bij. Maar kan ik hiermee ook klein beginnen en eventueel in de toekomst uitbreiden met meerdere nesten? Of pikken de mieren dit niet en moet je het vanaf het begin direct groots aanpakken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!


PS. de reden dat ik voor dit model wil gaan is omdat ik het 'samen' met mijn kinderen ga doen en die zijn 3 en 4. Een zandnest ligt dan zo om. Ze hebben zelf een kindersetje van de Action gehad, maar dit werd niks. Vandaar dat ik ze heb beloofd om een goede set aan te schaffen zodat ik ze meer kan leren over de mier.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Compleet nieuw

Bericht door mrMojo »

BartR schreef: Nu zal dit 100 keer gevraagd zijn, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik wil kijken of ik een kolonie Messor Barbarus kan starten. Ik weet niet of je reclame mag maken, maar volgens mij kom je in Nederland maar bij 1 website uit.
Op deze link kan je meerdere shops vinden: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=56&t=11847
BartR schreef: Ik heb op het moment niet veel ruimte en wil rustig beginnen. Een groot horizontaal gipsen model zie ik (nog) niet zitten. kan iemand mij adviseren hoe het met de glazen '3D' modellen zit? Ik wil er sowieso een losse arena bij. Maar kan ik hiermee ook klein beginnen en eventueel in de toekomst uitbreiden met meerdere nesten? Of pikken de mieren dit niet en moet je het vanaf het begin direct groots aanpakken?
Ik weet niet wat je bedoelt met de glazen '3D' modellen maar je kan zeker klein beginnen en stelselmatig uitbreiden met meerdere nesten of naar een groter nest. Als de kolonie klein (minder dan 100 werksters) is kan je ze het beste huisvesten in een reageerbuisje.
BartR schreef:
PS. de reden dat ik voor dit model wil gaan is omdat ik het 'samen' met mijn kinderen ga doen en die zijn 3 en 4. Een zandnest ligt dan zo om. Ze hebben zelf een kindersetje van de Action gehad, maar dit werd niks. Vandaar dat ik ze heb beloofd om een goede set aan te schaffen zodat ik ze meer kan leren over de mier.
De Messor barbarus echter is zeer stress gevoelig en kan bij de minste trillingen al het broed opeten. Ook teveel storen door te kijken in het nest kan ervoor zorgen dat ze hun broed verorberen. Ik kijk zelf om de 4 à 5 weken heel snel even in het nest.
De Lasius niger daarentegen kan veel beter tegen stress en is misschien een betere keuze om te beginnen met je kinderen.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Compleet nieuw

Bericht door Blue »

Vergeet ook zeker niet om de beginnershandleiding te lezen (http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=154)! Daar staat het meeste wel in als je wilt beginnen met het houden van mieren.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Compleet nieuw

Bericht door BartR »

Bedankt allemaal!Ik heb even de handleiding doorgelezen en veel ontdekt :D
Ik zag wel overal beginnersets met alleen een reageerbuis staan, maar vond dit nogal 'zielig'. Nu ga ik hier in beginnen omdat ik in eerste instantie een kolonie met 10 werksters in een groot nest wilde zetten.

Met een glazen 3d model bedoel ik zo'n Cube van Mierenboerderij. Met zon gipsmodel die je rondom kan bekijken.

MrMojo, ik heb wel even je blogs gelezen. Kan ik dus in principe wel gelijk een Arena of een voederbakje aan de buis aansluiten?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Compleet nieuw

Bericht door BartR »

is de Crematogaster scutellaris trouwens een beetje geschikt om mee te beginnen? Het klinkt heel stom, maar ik vind de lasius niger een beetje saai :(
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Compleet nieuw

Bericht door MierenPlaats »

BartR schreef:is de Crematogaster scutellaris trouwens een beetje geschikt om mee te beginnen? Het klinkt heel stom, maar ik vind de lasius niger een beetje saai :(
Crematogaster scuttelaris zou ik over het algemeen nooit aanraden als je nog geen ervaring hebt. Kolonies groeien zeer snel, en ze worden de acrobaatmier genoemd omdat deze soort zo goed is in ontsnappen. Geen aanrader dus.
Waarom vind je Lasius niger saai? Wat heeft Crematogaster scuttelaris dat Lasius niger niet heeft? Misschien groeien ze wat minder snel, maar na een jaar gaat het een stuk sneller.
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Compleet nieuw

Bericht door BartR »

Tja, geen idee. Misschien omdat onze tuin er vol mee zit. Maar dat is geen goede reden natuurlijk.
Wellicht dat het wel slim is om mee te beginnen voor het eerst om te kijken of ik het uberhaupt wel leuk vind :)
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
mrMojo
Lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 januari 2018
Locatie: Nijlen, provincie Antwerpen, België
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Compleet nieuw

Bericht door mrMojo »

BartR schreef:MrMojo, ik heb wel even je blogs gelezen. Kan ik dus in principe wel gelijk een Arena of een voederbakje aan de buis aansluiten?
Ja hoor. Dit vergemakkelijkt het voederen en verzorgen van de mieren en je stoort ze er minder mee.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Compleet nieuw

Bericht door Blue »

Crematogaster scutellaris is absoluut geen beginnerssoort. Messor barbarus en Lasius niger daarentegen zijn dat wel. Persoonlijk vind ik Messor barbarus een leukere soort om te houden dan Lasius niger maar ik heb er absoluut geen spijt van dat ik ben begonnen met Lasius niger. Ze lijken misschien "saai" maar dat is geen enkele miersoort ;)

Een reageerbuis is trouwens verre van zielig, mieren hebben nou eenmaal niet veel ruimte en stijl nodig. Dat laatste is vooral voor ons.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Compleet nieuw

Bericht door Hexednl »

Als beginner set voor Messor barbarus kan ik je deze echt aanraden: https://www.anthouse.es/en/kits-hormigu ... house.html

Heb deze set zelf ook en werkt ideaal naar mijn mening. Plus de prijs is inclusief een Messor barbarus kolonie.
8-)
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Compleet nieuw

Bericht door BartR »

Hexednl schreef:Als beginner set voor Messor barbarus kan ik je deze echt aanraden: https://www.anthouse.es/en/kits-hormigu ... house.html

Heb deze set zelf ook en werkt ideaal naar mijn mening. Plus de prijs is inclusief een Messor barbarus kolonie.
O deze ziet er wel heel leuk uit vind ik. Wel betrouwbare site?
Kan je deze wel verder laten groeien als de tijd daarvoor rijp is?

En kan ik ze er gelijk in doen, of toch beter nog een lange tijd in een reageerbuis?
Laatst gewijzigd door BartR op 01 aug 2018, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Compleet nieuw

Bericht door Parraicia »

Je kunt ook een andere lasius nemen bijvoorbeeld flavus of brunneus of ermarginatus
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Compleet nieuw

Bericht door Parraicia »

Temnothorax is ook leuk om met kinderen te doen kun je ze meenemen naar het bos en een kolonie zoeken in eikels

Dan kun je de messors voor jezelf houden
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Compleet nieuw

Bericht door Mika »

MierenPlaats schreef:
BartR schreef:is de Crematogaster scutellaris trouwens een beetje geschikt om mee te beginnen? Het klinkt heel stom, maar ik vind de lasius niger een beetje saai :(
Crematogaster scuttelaris zou ik over het algemeen nooit aanraden als je nog geen ervaring hebt. Kolonies groeien zeer snel, en ze worden de acrobaatmier genoemd omdat deze soort zo goed is in ontsnappen. Geen aanrader dus.
Waarom vind je Lasius niger saai? Wat heeft Crematogaster scuttelaris dat Lasius niger niet heeft? Misschien groeien ze wat minder snel, maar na een jaar gaat het een stuk sneller.
Ik denk dat ze acrobaat mier genoemd worden omdat ze hun gaster over hun kop gooien in de dreighouding... Die namen komen niet van hobbyhouders met problemen. :D

Ik zou oppassen met kinderen en mieren. Ik laat mijn tweeling van 4 ook frequent kijken (ik kijk eigenlijk bijna elke dag naar mijn Messor barbaruskolonie in proefbuisopstelling.). Maar, ze mogen dat niet aanraken, ze mogen er niet in blazen, etc... Dat kan moeilijk zijn voor een kleuter...

En inderdaad: proefbuisopstelling geeft gewoon het minste problemen, zeker bij beginners en beginnende kolonies. Hoeveel kolonies wil je opofferen aan het uitzicht?
DUCKDUCKGO!
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Compleet nieuw

Bericht door BartR »

Mika schreef:

En inderdaad: proefbuisopstelling geeft gewoon het minste problemen, zeker bij beginners en beginnende kolonies. Hoeveel kolonies wil je opofferen aan het uitzicht?

Maar kan er ook begonnen worden in de acryl set zoals eerder aangegeven werd?
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Compleet nieuw

Bericht door Mika »

Ik heb geen ervaring met dergelijke nesten. Wel heb ik gelijkaardige nesten gebouwd, maar steeds voor hele grote kolonies, van honderden tot duizenden werkster.

Met grote kolonies heb je minder last om bijvoorbeeld de vochtigheid te regelen: ze krijgen bijvoorbeeld sowieso veel vocht binnen via suikerwater, of honingdauw of prooidieren. Bij een kleine kolonie moet je zorgen voor adequate vochtigheid, en dat is toch wel echt moeilijker te regelen in die setups.

Bij een proefbuis is dat voor een maand-3maanden in orde, zolang de watervoorraad meegaat.

Een goed verwarmde kleine kolonie kan op een dag uitdrogen in een een mooi zichtbaar nest.
DUCKDUCKGO!
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Compleet nieuw

Bericht door Hexednl »

Dit specifieke acrylnest heeft een vochtreservoir dus uitdroging komt niet voor tenzij je het reservoir niet bijvult. Ik zou wel pas als ze een 30+ kolonie hebben er in zetten. Aangezien je ze gewoon een hoopje zaden kan geven waarmee ze de extra kamers kunnen opvullen zodat die niet vervuild worden. Site ervaar ik zelf als zeer betrouwbaar, heb er al meerdere malen wat besteld.
8-)
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Compleet nieuw

Bericht door MierenPlaats »

Mika schreef: Ik denk dat ze acrobaat mier genoemd worden omdat ze hun gaster over hun kop gooien in de dreighouding... Die namen komen niet van hobbyhouders met problemen. :D
Oow, dat zal wel zo zijn. :D Maar het is nog steeds een feit dat ze goed uit hun set-ups kunnen ontsnappen!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Compleet nieuw

Bericht door Mika »

Inderdaad, die kolonies worden gemakkelijk heel groot, en met een paar duizend werksters kost het al veel moeite om ze niet te laten ontsnappen...
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie