Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door NickAnts »

Ik heb 3 Lasius niger kolonies in reageerbuisjes zitten (zie foto’s).
Het water begint bij alle 3 op te raken en bij 1 buisje is het watje zwart geworden. Hoe kan ik mijn kolonies verplaatsen naar andere reageerbuisjes?
Ik heb al geprobeerd om aan het reageerbuisje een ander reageerbuisje met vers water vast te maken zodat ze zelf konden verplaatsen, dit had geen succes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door wardvander »

Je kan bij elk buisje een proper buisje aansluiten via een tube. Ik zou de nieuwe verduisteren en afwachten. Zolang ze zelf niet verhuizen is er ook eigenlijk geen probleem voor hun.
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
MM04
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 juli 2017
Gender:

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door MM04 »

Je hebt er wel een heel klein beetje water in! Die buisjes kunnen makkelijk tot de helft vol met water dan kan je er net langer mee doen;)
EPPIE57
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 augustus 2018
Gender:
Leeftijd: 99

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door EPPIE57 »

Ja, deze vorige tips toepassen : buisje voor de helft vol met water met schone tube aansluiten en dan kan het wel een hele tijd duren eer ze verhuizen, in mijn geval wel drie weken.
't Is een hobby met geduld …..
NickAnts
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door NickAnts »

Bedankt voor de reacties. Het watje dat zwart is geworden lijkt wel verschimmeld, dit reageerbuisje heb ik een maand lang gekoppeld aan een ander buisje (die ook verduisterd was) maar ze lijken er geen last van te hebben.
Ik had ook nog een aantal andere vragen.
De mieren lijken niet erg actief (in alle 3 de buisjes).
Ik heb de gynes begin 2018 gevangen, moet ik ze in winterslaap doen?
Ook vroeg ik me af wat ik ze voor eten kan geven (fruitvliegjes heb ik niet).
Biopolymer
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 januari 2019
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door Biopolymer »

Beetje laat voor winterslaap momenteel vrees ik, sommige halen hun kolonies nu al uit winterslaap. Geef de mieren even de tijd, bied eventueel een druppeltje honing of dergelijke aan en kijk of ze het aannemen, die van mij namen het vandaag volop aan! Indien je ergens een spinnetje kan vangen kan je deze mogelijks ( dood natuurlijk) geven en kijken of ze deze al aannemen. Ik zou het persoonlijk eerst even bij honing houden en kijken of ze daar al van smullen! Succes!
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door Kciroj »

Ik heb ook een vijftal buisjes half gevuld met water, en de watjes zijn allemaal naar de onderkant 'gekropen'. Ik moet ook wat aansluiten maar heb niet genoeg van die aansluit slangen
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door Kciroj »

wardvander schreef:Je kan bij elk buisje een proper buisje aansluiten via een tube. Ik zou de nieuwe verduisteren en afwachten. Zolang ze zelf niet verhuizen is er ook eigenlijk geen probleem voor hun.
Hoe gaat dit precies? Heb je een foto? Gewoon een stuk slang door een prop watten steken?
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door Kciroj »

Iemand nog tips?
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door BartR »

Kciroj schreef:
wardvander schreef:Je kan bij elk buisje een proper buisje aansluiten via een tube. Ik zou de nieuwe verduisteren en afwachten. Zolang ze zelf niet verhuizen is er ook eigenlijk geen probleem voor hun.
Hoe gaat dit precies? Heb je een foto? Gewoon een stuk slang door een prop watten steken?
Je kan er inderdaad watten omheen doen. Maar je hebt ook speciale aansluitstukjes in de diverse online winkels. Die genieten bij mijnde voorkeur.
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door Kciroj »

Ja okay die vond ik niet super goedkoop, dat kost me 2 van die aansluitbuisjes om een extra reageerbuis aan te sluiten, en ik heb 5 gynes nu. Maar bedankt
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
wardvander
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 december 2017
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door wardvander »

Dan gebruik je gewoon watten, doe ik ook
-Lasius niger
-Temnothorax nylandri
-Crematogaster scutellaris
-Messor barbarus
-Pheidole noda
-Myrmica rubra
-Solenopsis fugax
-Polyrhachis dives
Andere ongewervelden
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door hollyghost »

Hey Kciroj,

Het gebeurt idd bij mij ook dat het watje achteruit getrokken is als het water afneemt. Ik ga er dus van uit dat je wrs wel genoeg water erin stak.
Mijn opstelling ziet er momenteel zo uit:
IMG_20190315_084425.jpg
Ik gebruik reageerbuisjes van 15 of 16 mm diameter en steek hierin een "kristaldarm" of pvc slang (heeft meerdere benamingen) van gelijkaardige diameter. Voor verduistering gebruik ik isolatie voor buizen. Je kan deze in België in de Brico of Hubo vinden. Zo'n winkels zullen ook wel in Nederland bestaan :)
Als de slang niet in het buisje past gewoon even in warm water leggen zodat dit versoepelt en dan krijg je het erin.

Zoals eerder aangegeven, als de mieren niet verhuizen betekent het dat ze het niet nodig vinden. Kleine kolonies verhuizen ook moeilijker (zoals je kan zien probeer ik ook een kolonie te verhuizen omdat hun watje beschimmelt). Je kan 2 factoren veranderen om het "minder aangenaam" te maken voor de kolonie in hun huidige buis: licht en temperatuur. Pas hierbij wel op dat als je het buisje zou opwarmen dat je het niet te veel opwarmt (ook opletten voor verwarming bij het belichten met een lamp). Probeer ook te vermijden om het waterreservoir te verwarmen want dat zorgt voor condensatie en soms ook lekken. Ik heb in het verleden na 2 weken proberen ook succes gehad met het belichten van de kolonie met een bureaulamp (op ongeveer 30-50cm boven de buis).
Hopelijk kan je hiermee verder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door ianvlug »

let wel op dat er zo geen zuurstof in de buisjes kunnen komen. het is makkelijker om een kleine buitenwerld te gebruiken voor het verhuizen. kun je gelijk vers water en voedseldieren aanbieden.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Erikomanos
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 november 2017
Locatie: Assen
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door Erikomanos »

Ik gebruik vaak hiervoor van die bakjes met "chinees eten", ff omspoelen/wassen. Dan wat talkpoeder met alcohol ff een barriere maken langs de bovenkant. Ff verduisteren he maar dat weet je wel. Goedkoop op de chinees na :)
Hobby begonnen sinds 8-11-17
Lasius niger
Lasius flavus
Messor barbarus-BLOG-|-V&O-
Formica fusca-BLOG-|-V&O-
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger verplaatsen reageerbuisje

Bericht door hollyghost »

Erikomanos schreef:Ik gebruik vaak hiervoor van die bakjes met "chinees eten", ff omspoelen/wassen. Dan wat talkpoeder met alcohol ff een barriere maken langs de bovenkant. Ff verduisteren he maar dat weet je wel. Goedkoop op de chinees na :)
Dat is momenteel ook mijn plan :D Bakjes van de chinees of 500ml yoghurt potten werken ook goed. Moet wel nog wat oefenen met aanbrengen van talklaag.

Ik heb nog nooit gemerkt dat er problemen zijn door zuurstoftekort bij bovenstaande opstelling. Wel vervang ik bijna wekelijks de buisjes om uit te kuisen (want ik doe er druppels suikerwater/honingdauw in en leg er soms ook insecten in), dus dat zorgt dan natuurlijk voor luchtverversing. Nu de meeste kolonies boven de 20 werksters komen ben ik wel volwaardige arena's voor ze aan het zoeken :)
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
Plaats reactie