Hi groftang,
Ik heb ook een messor barbarus kolonie. Het oprollen van de koningin heb ik nog nooit meegemaakt, maar je vertelde ook dat ze af en toe begint te rennen. Ik denk dat dat stress is, dit kan door trillingen of licht komen. Een apart tafeltje zou inderdaad een goede zet zijn, als je namelijk aan je bureau schrijft kan dit al te veel trilling veroorzaken. Zelfs als ik soms mijn kamer binnenloop voelen ze trillingen.
Het eten laten liggen is niet vreemd vooral omdat je kolonie minder dan 15 werksters heeft, als ze op dat moment het eten niet kunnen huisvesten, wordt het in de arena gelaten. Probeer eens een paar dagen niets en als je ziet dat de zaden op raken kun je nieuwe in de arena doen. Als ze dan nog steeds niet eten zou ik op gaan letten en misschien met een vergrootglas eens kijken of ze geen meiten hebben. Echt proteinerijk voedsel zoals vliegen zou ik pas vanaf 35 of meer werksters toedienen maar daar kan ik op bekritiseerd worden. Je kunt eigenlijk zelf een beetje experimenteren met wat ze aannemen.
De dode mieren daar heb ik er in het begin ongeveer 8 van gehad het lijkt een normaal verschijnsel te zijn, het komt namelijk ook bij andere mierenhouders voor. Wat het prefies was weet ik niet ik heb de mieren onder een microscoop bekeken maar er waren geen meiten te zien. Het zou kunnen zijn gekomen door ingevroren vliegjes die ik had gegeven die moet je eerst ontdooien kwam ik achter.
Van de warmtekabel kan ik je helaas niet zeggen hoe warm die word je zou eens op de verpakking kunnen kijken, of op de ouderwetse manier een termometer er tegenaan houden.
Veel plezier en succes met je kolonie!

Momenteel geen kolonie, ik heb een Messor Barbarus kolonie gehad.