Wat voor soort zand?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

Wat voor soort zand?

Bericht door MAr17 »

Maakt het uit wat voor soort zand je doet in bijvoorbeeld een aquarium en een arena?
Wat voor grond adviseren jullie?
Groetjes MAr17 :D
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wat voor soort zand?

Bericht door Mika »

Ik adviseer geen zand, of bodemmateriaal... Andere zullen wel iets aanraden.
DUCKDUCKGO!
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

Re: Wat voor soort zand?

Bericht door MAr17 »

Waarom adviseer jij niets dan?
Groetjes MAr17 :D
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wat voor soort zand?

Bericht door Mika »

Voornaamste reden:

ze kunnen zich ingraven in dat zand, en niet onfrequent beginnen ze dan een soort van loopgravenoorlog met je, waarbij ze zich dieper ingraven in steeds slechter aangeboden omstandigheden, en niet willen verhuizen naar je 'ideale aangeboden setup'.

Als beginner lijkt het me leuker om in het nest te kunnen zien, anders kan je je evengoed tevreden stellen met de mieren die buiten lopen...

Je moet ook het leven van de kolonie kunnen nagaan, om na te gaan of je het goed doet.

Verder zijn er nog allerlei mogelijkheden van vuil en modder, ontkiemende zaden en dergelijke, die allen minder van belang zijn dan de eerste reden.
DUCKDUCKGO!
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

Re: Wat voor soort zand?

Bericht door MAr17 »

en als je juist wil dat ze hun nest in het zand gaan maken en je er bijvoorbeeld geen gipsnest bij doet of zo
Groetjes MAr17 :D
Gebruikersavatar
Cheezix
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 september 2018
Locatie: Dordrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Wat voor soort zand?

Bericht door Cheezix »

Ik heb een zandnest en vind het prachtig! Het ziet er natuurlijk uit en ze zijn erg in hun element. Wat wel heel belangrijk is is je vochthuishouding en de temperatuurverdeling. Ik heb onderin het terrarium lavastenen liggen. Daar bovenop een laag kokosbodem en daaroop twee lagen zand: eerst een laag rood woestijnzand en daar bovenop een laag gewassen speelzand. Als waterleiding systeempje heb ik bovenin een gat geboord met een pvc transparante slangetje die langs de zijkant helemaal naar beneden loopt tot onderin bij de lavastenen. Bovenop dit slangetje heb ik een trechter gelijmt. Hierdoor kan ik de hele setup van onderuit bewateren en zullen mijn mieren ook nooit kunnen verdrinken bij teveel water, want ze kunnen geen kamers graven op de bodem. Daarnaast kan ik zo prima het waterlevel bijhouden, want ik zie onderin een dun laagje water staan. De kokosbodem neemt dit water op en geeft dit weer door aan de zandlagen waarbij het steeds verder naar boven steeds droger wordt. Bovenop onder de warmtelamp is het zand vrij droog. Mijn mieren kunnen dus zelf bepalen hoe vochtig ze hun nestkamers willen hebben.

Het probleem dat Mika noemt dat de mieren zich verstoppen kun je oplossen door aan de zijkant een warmtematje te plaatsen. Als je mieren van warmte houden dan zullen ze de verleiding niet kunnen weerstaan en kun nestkamers tegen het glas aan graven. Ik heb gemerkt dat ze het warmtematje het liefst 1 cm van het glas af willlen hebben. Toen ik het matje strak tegen het glas aan had namen ze het broed weg van het glas en in een onzichtbare kamer. Zorg wel dat er geen direct licht op deze kant van het terrarium schijnt, want ze houden eigenlijk niet van licht.

Ik ben nog redelijk een beginner en ik houd momenteel Carpenter Ants (Camponotus cruentatus), dus als jouw soort hele andere levenswensen heeft kun je misschien niet hetzelfde doen als ik.

Voor foto's scroll naar beneden in mijn blog: viewtopic.php?f=68&t=12212
"Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs." Spreuken 6:6 uit de Bijbel

1 x Camponotus cruentatus [rond de 500 werksters + (super)majors]
MAr17
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 juni 2019
Gender:

Re: Wat voor soort zand?

Bericht door MAr17 »

Ok bedankt
Groetjes MAr17 :D
Dimitri0011
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 september 2019
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Wat voor soort zand?

Bericht door Dimitri0011 »

Beste leden!

Even om terug te komen op dit onderwerp..
Ik heb exo zand voor reptielen gekocht omdat dit het tunnel gedrag zou stimuleren. Met dit in gedachten dacht ik dat het dus prima zand was voor mijn mieren. Eenmaal in mijn aquarium met wat water erover kwam ik er achter dat het water niet goed door het zand geleid. Het water zakt dus tot maximaal halverwege het zand nest. Is dit een probleem? Of kunnen de mieren ook prima in een gedeelte droog zand leven? Mij lijkt namelijk van niet door het instorting gevaar?
Kolonies:
1x lasius niger
1x lasius flavus (2 gynes)
1x camponotus cruentatus
2x camponotus ligniperda
1x myrmica rubra
1x crematogaster scutellaris
Koejj90
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 mei 2018
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Wat voor soort zand?

Bericht door Koejj90 »

Waarschijnlijk helpt het door eerst al het zand te bevochtigen (doorroeren), dan ontstaan er meer water en lucht bubbels in het zand en zal dat latere nieuwe bevochtiging bevorderen
Dimitri0011
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 september 2019
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Wat voor soort zand?

Bericht door Dimitri0011 »

Ik ga het proberen!
Dank voor de reactie!
Kolonies:
1x lasius niger
1x lasius flavus (2 gynes)
1x camponotus cruentatus
2x camponotus ligniperda
1x myrmica rubra
1x crematogaster scutellaris
Plaats reactie