eerste mierenkolonie / setup buisje en arena

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

eerste mierenkolonie / setup buisje en arena

Bericht door Jeroen81 »

Hoi allemaal,

Ik heb twee dagen geleden mijn eerste mierenkolonie ontvangen. Ik volgde al wat langer mensen op YouTube en nu zelf begonnen. Ik dacht me er goed in verdiept te hebben maar nu slaat de twijfel toe. Gevolg, ik blijf aanpassen en dat moet stoppen... Dus vandaar dat ik jullie expertise wil hebben. Dit forum heeft al flink geholpen dus ik dacht ik plaats het hier:)

Soort: messor
Grootte: Heb als start een kolonie van 20 werksters gekozen.

Als attachment mijn setup zoals hij nu is.

1. HET NEST: Ik heb rood folie gebruikt sinds vandaag en ze lijken niet anders te gedragen ten opzichte van volledig afdekken. Toch ik krijg het niet in mijn kop dat dit voor hun nacht/donker is dus heb ik, daar waar de koningin zit, toch ook nog afgedekt.

Maar hier op het forum lees ik veel over trillen. Dus vandaar die watten onder en langs het buisje om wat op te vangen. Ik heb de afgelopen dagen het nest een paar keer moeten optillen (aansluiten, rood folie, aanpassen setup, watten) maar ik heb ze er niet echt op zien reageren...

Vraag: nest (in buis),... voldoende of verdient het nog aandacht ? Ik ga het gipsnest pas aansluiten bij een veel groter aantal omdat ik hier had gelezen dat het anders als vuilnisbelt gebruikt gaat worden. Dus die ligt in een la tot er 50/100 mieren zijn (neig naar de 100).

2. DE ARENA (buitenwereld): ik heb het starterspakket gebruikt voor aankleding, zand en steen en verder de zaadjes, fruitvliegjes, suikerwater en een druppel honingwater in een voeder reservoir (genoeg voor een druppel). De mieren zijn blij met de zaadjes en brengen die naar het nest, maar het vocht laten ze met rust en zo ook het suikerwater. De fruitvliegjes zie ik ook nog niet gegeten worden.

Vraag: voldoende of verdient dit ook nog aandacht. Waarom nog geen vocht dat ze pakken?

3. Trillen/stoten: ik vind dit een spannend iets. De mieren staan in de woonkamer en de enige plek voor nu waar ze tot het recht komen is op een kastje met schuiflade. Als ik die open of sluit geeft dit geen reactie bij de mieren. Althans dat is mijn observatie. Ik zie ze niet sneller bewegen of als malle naar buiten komen. De koningin zit sinds uur 1 tegen het watje aan en doet daar haar ding.

Ook de keren dat ik het buisje voorzichtig oppak zie ik geen echte verandering in gedrag.

Vragen: afgaande op het wat ik weet is dat de mieren sneller gaan bewegen, gaan rondkijken en als het heel erg verstoort was gaat de koningin lopen tot in ergste geval naar buiten het nest. Zijn er andere signalen die ik in de gaten kan houden?

Alvast bedankt allemaal om even mee te helpen bij de eerste stappen :)

Het is zo leuk om de mieren aan het werk te zien met die zaadjes!

Met vriendelijke groet Jeroen
IMG_20200131_103924.jpg
IMG_20200131_112934.jpg
IMG_20200131_112921.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: eerste mierenkolonie / setup buisje en arena

Bericht door emier »

1. ik zou het buisje helemaal verduisteren, naar mijn ervaring doen ze het dan beter, de watten is wel goed.
2. messor barbarus neemt over het algemeen weinig vocht en ze zullen zelden drinken van suikerwater, honingdauw of andere (open) vloeistoffen. niks om je zorgen over te maken zolang ze genoeg water in het nest hebben. ook kan je een reageerbuisje met water in de buitenwerled houden, dat kan nooit kwaad
3. heel misschien gaan ze zaden uit het nest halen maar dat is het dan wel
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

Re: eerste mierenkolonie / setup buisje en arena

Bericht door Jeroen81 »

1. Ik zit ermee in tweestrijd. Het karton is niet makkelijk te schuiven. En ik wil wel het nest kunnen checken. Dus ik heb nu dit gedaan.

1. Karton is verder geschoven dus minder te zien.

Met tape wat watten bij elkaar geplakt
IMG_20200131_115839.jpg
Dat kan ik nu gemakkelijk over het buisje leggen en eraf halen om te spieken.. als ik het eraf haal is het nog bedekt met rood folie dus geen schrik...
IMG_20200131_115909.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: eerste mierenkolonie / setup buisje en arena

Bericht door emier »

ikzelf gebruik dat karton van mierenboerderij niet omdat het inderdaad zo strak zit. ik gebruik gewoon een los stuk karton dat ik er op leg
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

Re: eerste mierenkolonie / setup buisje en arena

Bericht door Jeroen81 »

Slim emier.. karton weg gedaan maar nu laat ik ze echt met rust... :)
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

Re: eerste mierenkolonie / setup buisje en arena

Bericht door Jeroen81 »

Ondertussen wat verder en ze doen het goed. Ik kijk nu eens per week en ze nemen dan twee fruitvliegjes aan. Ik heb nu ook een lasius Niger kolonie en die wil om een dag een fruitvliegje.
Plaats reactie