Suikerwater als vocht in nest (nu verhuizen)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

Suikerwater als vocht in nest (nu verhuizen)

Bericht door Jeroen81 »

Hoi jongens,

Onlangs een nest lasius Niger gekocht. Nu blijkt dat de verkoper ervoor gekozen heeft het nest in de winterperiode te voorzien van suikerwater als vocht achter watje. En zo heb ik ze nu ook ontvangen. ... Over verkoper tevreden hoor...

Ik ben alleen bang voor schimmel (is dat terecht?)

Nu mijn vraag. Het nest is nog niet echt actief. Koningin 15+ werkster en veel broed. Hoe ga ik ze over laten verhuizen? Lees hier dat je de nesten moet koppelen en het oude nest in het licht moet laten maar ze zijn nog niet actief genoeg om te gaan.... Wat nu?

Ik hoor het graag van jullie...
Jorisw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 juni 2019
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Suikerwater als vocht in nest (nu verhuizen)

Bericht door Jorisw »

jo, suikerwater achter het watje kan wel gevaarlijk zijn. als er te veel suiker in het water zit, kan het watje hard worden, waardoor er geen water meer door komt.
Ik heb ook een lasius niger kolonie waarbij het watje zwarte schimmel had. Ze bleven er bijna een jaar lang in zitten. Lasius niger is namelijk niet erg gevoelig voor licht of trillingen. Bij mij zijn ze net een paar dagen geleden verhuisd haar een nest.

Ik denk dat je het beste gewoon een verse reageerbuis aan je arena/ reageerbuis kan maken. Zodra het gevaarlijk word voor hun eigen gezondheid zullen ze vanzelf wel verplaatsen. Zorg er in de tussentijd voor dat ze goed te eten hebben, zodat ze snel groeien, en vanzelf een grotere plek nodig hebben.
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

Re: Suikerwater als vocht in nest (nu verhuizen)

Bericht door Jeroen81 »

Thanks. Dat eten is dus ook nog een dingetje. Ik heb ze fruitvliegjes gegeven en druppel suikerwater in aren. Doen ze niets mee en ik denk omdat ze nu net uit winterrust worden gehaald... Ik wist toen nog niet dat het vocht in reageerbuis suikerwater was :)
Jorisw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 juni 2019
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Suikerwater als vocht in nest (nu verhuizen)

Bericht door Jorisw »

Ik denk dat ze vanzelf wel die fruitvliegjes oppakken. Zijn ze trouwens nog wel vers? En als ze nog leven (ga ik niet vanuit hoor :) ) kun je ze beter eerst bevriezen, een jonge kolonie kan nog geen levende vliegjes aan namelijk. Als ze er langere tijd echt niks mee doen, kan je proberen ze iets anders te geven, bijvoorbeeld meelwormen of redrunners. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, omdat ze normaal altijd de fruitvliegjes aan nemen.

Ik leg zelf altijd qua suiker een mini reageerbuisje (zo een waar de fruitvliegjes in komen van "mierenboerderij") gevuld met suikerwater in de arena, en af en toe trakteer ik ze met een druppeltje honing. Als je ze zelf honing wil geven, moet je er wel voor zorgen dat de druppel niet te groot is, anders kunnen ze er aan blijven kleven en verdrinken. Dit is mij al een aantal keer overkomen.

Verder kan je ze het best zo veel mogelijk met rust laten, dan groeien ze het snelst. Suc6
Jeroen81
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 januari 2020

Re: Suikerwater als vocht in nest (nu verhuizen)

Bericht door Jeroen81 »

Bedankt Joris. Ik heb fruitvliegjes op kweek en ik dood ze voor ik ze voer. De messor neemt ze aan. De lasius nog niet. Ik heb meelwormen staan maar nog niet geprobeerd zal eens een stukje geven kijken wat ze doen.

Honing maak ik altijd honingwater van ik heb nog nooit een druppeltje gegeven. Zal eens proberen op bakpapier ;)
Plaats reactie