Beginnen met Lasius niger

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Phantom
Lid
Contacteer:

Re: Beginnen met Lasius niger

Bericht door Phantom »

appelsap schreef:Ik was bang dat ze dood zouden gaan als je ze weinig zouden krijgen, maar jullie hebben mij die zorg ontnomen veel dank daarvoor. Als een werkster terug komt in het nest dan gaat ze met haar antennes tegen de antennes van een andere werkster tikken. Geven ze dan feromonen aan elkaar om iets tegen elkaar te zeggen?
Dit kan veel betekenen. Soms beginnen ze met het schoonmaken (likken) van elkaar. Een andere keer geven ze voedsel door en weer een andere keer is er een kettingreactie waarbij er tot tientallen werksters tegelijk naar buiten rennen, om het nest te verdedigen, bijvoorbeeld.
appelsap schreef:En ik heb 5 cocons, 8 larven en ongeveer 10 eitjes. de werksters hebben allemaal hoopjes gemaakt; alle eitjes bij elkaar, alle larven bij elkaar en alle cocons bij elkaar. IK vind mieren echt super vet, maar heel veel mensen helaas niet. Die mensen vinden ze "vies" en "eng" en snappen niet waarom ik ze houd. Maar ik weet wel beter. Er zijn trouwens best veel mensen die insecten eng vinden, ik vind ze mooi en interessant.
Mieren worden vaak als ongedierte gezien, maar ik vind verrassend veel interesse in mensen. Niet dat ze zelf mieren willen houden, maar het is op z'n minst toch interessant om te laten zien. Zeker grotere kolonies hebben een sterke organisatie in hun nest en zijn heel actief in de buitenwereld. De ontwikkeling van een kleine kolonie naar een grote kolonie is bovendien erg leerzaam. Zeker Lasius niger is een leuke soort om te laten zien: ze zijn erg klein en onschuldig maar wel actief.
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Ik heb al zo'n y-tong nest gekregen bij mijn mijn mieren maar het duurt nog wel even voordat ik dat nodig heb. Mijn ouders vinden mieren ook wel interessant. Ik vind het vooral zo fantastisch dat ze zo sterk zijn. Als een mier zo groot was als mijn konijn zou het met gemak een auto op kunnen tillen. Als mieren dat formaat zouden hebben zouden ze de mensheid vernietigen, denk ik. Maar ze zouden uiteindelijk uitsterven of evolueren naar nesten met minder mieren omdat er niet genoeg voedsel zou zijn.
Laatst gewijzigd door appelsap op 23 feb 2010, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Daarom heeft de evolutie gelukkig voor kleine mieren gezorgd. :mrgreen:
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

appelsap schreef:Als een mier zo groot was als mijn konijn zou het met gemak een auto op kunnen tillen.
Als een mier zo groot was als jouw konijn, zou ze door haar poten zakken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Floris schreef:
appelsap schreef:Als een mier zo groot was als mijn konijn zou het met gemak een auto op kunnen tillen.
Als een mier zo groot was als jouw konijn, zou ze door haar poten zakken.
Echt?! Ik bedoel dat de verhouding hetzelfde blijft en dat alleen de grootte verandert, maar dat snapte je denk ik al. Komt dat omdat de zwaartekracht dan te veel wordt?
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

De mieren zijn nu een fruitvliegje naarbinnen aan het brengen. eerst probeerde 1 wekster het maar het lukte niet ze ging 2 andere werksters halen om te helpen. Het was nog steeds te zwaar en toen kwamen opeens zes werksters helpen en nu slepen ze het naar binnen. Echt perfect teamwork!!!
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

appelsap schreef:Echt?! Ik bedoel dat de verhouding hetzelfde blijft en dat alleen de grootte verandert, maar dat snapte je denk ik al. Komt dat omdat de zwaartekracht dan te veel wordt?
Als je een mier honderd keer zo lang maakt, wordt ze (lengte maal breedte maal hoogte) 100 x 100 x 100 = 1.000.000 keer zo zwaar. Poten die honderd keer zo dik zijn, zullen het lichaam dat een miljoen keer zo zwaar is niet kunnen dragen.

Dit is de reden dat kleine beestjes op relatief dunne poten kunnen lopen en dat de poten van een olifant relatief zo dik zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
wybo
Lid

Bericht door wybo »

Je hebt gelijk, met een kleine correctie dat die poten natuurlijk 10.000 keer zo dik zijn (lengte maal breedte) :-)
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

oh oke, ik wist dat niet. Weer wat geleerd! De mieren werken echt heel goed samen! Echt geweldig om naar te kijken.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

wybo schreef:Je hebt gelijk, met een kleine correctie dat die poten natuurlijk 10.000 keer zo dik zijn (lengte maal breedte) :-)
Dat is het oppervlak van de doorsnede.
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Ik had het helemaal niet zo bekeken, echt slim van je! Achteraf gezien is het heel erg logisch. eigenlijk best wel stom van mezelf dat ik dacht dat dat zomaar kon, en dat voor een gymnasiast....
wybo
Lid

Bericht door wybo »

Volgens mij bepaalt dat het draagvlak. Maar het is verder niet zo belangrijk :)
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Net gaf een werkster wat suikerwater aan de gyne d.m.v. mond-op-mond kotsen(weet even niet meer hoe het heet). Maar ik ga nu naar bed, tot morgen jongens!
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

appelsap schreef:Net gaf een werkster wat suikerwater aan de gyne d.m.v. mond-op-mond kotsen(weet even niet meer hoe het heet).
Trophallaxis. ;)
semar
Lid

Bericht door semar »

appelsap schreef: Als een mier zo groot was als mijn konijn zou het met gemak een auto op kunnen tillen.
Insecten zijn zo klein voor een reden, Als een mier zo groot zou zijn zou ze stikken.
Vergeet niet dan insecten geen longen hebben, ze hebben een systeem van kleine buisjes die direkt van de opervlakte van het panser het lichaam inlopen en waar het bloed omheen spoelt (insecten hebben ook geen aderen of slagaderen, het bloed spoelt vrij door het lichaam).
Dit buizen systeen Traceën, werkt goed bij kleine dieren, maar omdat er geen longblaasjes zijn wordt het opnameopervlak te klein als het dier te groot wordt. Je zou bv. 2 km buisjes nodig hebben voor een goede zuurstof uitwisseling, (een long heeft ook de opervlakte van een voetbalveld) er is niet genoeg ruimte voor in het lichaam om het traceën ademsysteem te hebben, bedenk dat als je longen hebt het ook erg handig is als je aderen hebt om het bloed langst ál die longblaasjes te laten lopen. ook dat vraagt veel ruimte.

Het grootste insect is ongeveer zo groot als een volwassen mensenhand, daarboven werkt hun eficiente maar simpeler systeem niet meer, de enige tijd in de geschiedenis dat insecten groter waren was in het carboon (libelles met 1 meter vleugelspan) toen was het zuurstof gehalte in de lucht veele malen hoger.

vriendelijke groet
Semar (Dominique)
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

oke bedankt voor de uitleg
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Ik heb nog even een vraagje: mijn mieren nemen nieuwe fruitvliegje wel mee naar het nest maar ze gooien de oude niet weg. Moet ik ze er zelf uithalen als mijn mieren het niet doen of niet?

Alvast bedankt voor het antwoorden,
appelsap (Paul)
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Als het nest niet te groot is (een buisje is dat niet), ruimen ze het zelf op. Je legt dus eten in de buitenwereld neer en haalt daar ook het afval weer weg.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Lasius niger heeft ook de rare gewoonte om muurtjes te bouwen van dode prooien. Waarom ze dat doen is mij niet zo duidelijk, mogelijk bescherming. In ieder geval kan het geen kwaad. Het wordt pas een probleem als ze een echte hoop afval maken, die begint te schimmelen.
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Ze leggen inderdaad de vliegjes in het midden van het buisje en stapelen ze daar op.
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Even een update: Er lopen nu gemiddeld 3 werksters buiten en ze krijgen 5 fruitvliegjes per dag, de zesde gooiden ze meteen weg. Er is een hoop broed bijgekomen en er loopt om de paar minuten wel een werkster om suikerwater te halen. Ik heb nu ook wat blaadjes en wat mos in mijn Formicarium. Zie daarvoor mijn topic in het deel Formicaria. Ik vind mieren steeds leuker.

Ik zou graag in de zomer met een nieuwe soort beginnen. Ik dan graag mieren die groter zijn dan Lasius niger maar wel best makkelijk te houden zijn. Welke soort is dan geschikt?
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Er ligt nu een helemaal witte mier in het buisje, ze beweegt niet en is zeg maar opgevouwen. Dit is toch zo'n net geboren mier? Maar ze beweegt helemaal niet! Is ze dood geboren?
Dumdidum
Lid

Bericht door Dumdidum »

appelsap schreef:Even een update: Er lopen nu gemiddeld 3 werksters buiten en ze krijgen 5 fruitvliegjes per dag, de zesde gooiden ze meteen weg. Er is een hoop broed bijgekomen en er loopt om de paar minuten wel een werkster om suikerwater te halen. Ik heb nu ook wat blaadjes en wat mos in mijn Formicarium. Zie daarvoor mijn topic in het deel Formicaria. Ik vind mieren steeds leuker.

Ik zou graag in de zomer met een nieuwe soort beginnen. Ik dan graag mieren die groter zijn dan Lasius niger maar wel best makkelijk te houden zijn. Welke soort is dan geschikt?
Wellicht Formica Fusca. Een mierensoort die ook in de Benelux voorkomt, met relatief grote mieren.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

appelsap schreef:Er ligt nu een helemaal witte mier in het buisje, ze beweegt niet en is zeg maar opgevouwen. Dit is toch zo'n net geboren mier? Maar ze beweegt helemaal niet! Is ze dood geboren?
Dat is waarschijnlijk een naaktpop. Soms spinnen larfjes zich niet in voor ze verpoppen. Deze pop zal zich normaal ontwikkelen tot een werkster.
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Oke. Er is ook een larfje dat zeg maar een nekje had en die was aan het zuigen aan een vliegje. Ik neem aan dat dit actief eten van larven is? Is er ook een reden waarom ze niet spinnen of is het een toevallige foutje van de natuur?
wybo
Lid

Bericht door wybo »

Als een Lasius niger kolonie op zijn normale maximum zit (zeg 7.000 tot 10.000 mieren) Hoe groot zou hun nest dan ongeveer moeten zijn In cm2?

/edit: En nog wat andere vragen, Kan ik werken met een uitbreiding die niet rechtstreeks toegankelijk is vanuit het eerste nest? Dus dat er in de buitenwereld 2 ingangen zijn, maar geen directe doorgang van nest 1 naar nest 2. En daarnaast is het bij een groot nest überhaupt noodzakelijk om meerdere uitgangen naar de buitenwereld te hebben? Of vinden ze het prima om vanuit het verste deel van het Nest een eind te moeten lopen om daar te komen?
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

Mijn mieren hebben nu 20 fruitvliegjes in hun buisje liggen. Ze liggen allemaal op een hoop, Smeerlappen!!!. Ik heb mijn mieren al 2 dagen geen suikerwater meer zien drinken dus ik heb ze nu naast suikerwater ook wat verdunde siroop gegeven in een apart pillenstripje.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

wybo schreef:Als een Lasius niger kolonie op zijn normale maximum zit (zeg 7.000 tot 10.000 mieren) Hoe groot zou hun nest dan ongeveer moeten zijn In cm2?
Dat is ook afhankelijk van jouw intenties. Als je de kolonie groter wil (L.niger kan kolonies tot 50.000 mieren vormen), dan moet je een nest hebben waar ruimte voor uitbreiding is. Ga ervan uit dat je het hier over flinke nesten hebt, exacte maten zijn niet te noemen, gezien het afhankelijk is van het type nest, kamergrootte en meer factoren. Kwestie van Trial and Error, zeg maar.
wybo schreef:/edit: En nog wat andere vragen, Kan ik werken met een uitbreiding die niet rechtstreeks toegankelijk is vanuit het eerste nest? Dus dat er in de buitenwereld 2 ingangen zijn, maar geen directe doorgang van nest 1 naar nest 2.
Je bedoelt gewoon twee afzonderlijke nesten verbonden door een buitenwereld? Er zijn enkele soorten die dit doen en is dus mogelijk in een formicarium. Lasius niger en Lasius flavus staan bekend om deze eigenschap, die polydomie heet.
wybo schreef:En daarnaast is het bij een groot nest überhaupt noodzakelijk om meerdere uitgangen naar de buitenwereld te hebben? Of vinden ze het prima om vanuit het verste deel van het Nest een eind te moeten lopen om daar te komen?
Dat is niet noodzakelijk. Het zal mieren worst wezen of ze een roteind moeten lopen, een nest met maar één ingang is gemakkelijker te verdedigen en zal dus sneller betrek vinden.
wybo
Lid

Bericht door wybo »

Ok dank je Daar kan ik wat mee.

Ik had juist overal gelezen dat hun kolonies maximaal 15k waren en normaal maximaal 7 to 10k :)
Ik kan in elk geval een kamer vrij maken hiervoor die ook als winterkamer kan dienen. Dus ruimte zal het probleem niet zijn.
appelsap
Lid

Bericht door appelsap »

HELLUP!!!!!! Mijn kolonie heeft al de hele dag geen fruitvliegen meer aangenomen! Moeten ze iets anders hebben en zoja wat? Ik heb alleen een fruitvliegjes kweek. Reageer a.u.b. erg snel want dadelijk gaan de larven dood!
Plaats reactie